Koalicja miast, firm oraz obrońców środowiska i zdrowia publicznego poinformowała unijnych ustawodawców, że należy zwiększyć cele klimatyczne dla producentów pojazdów dostawczych, aby zwiększyć podaż samochodów zeroemisyjnych.
Grupa, do której należą miasta takie jak Paryż, Dublin, Rotterdam, Göteborg, Palermo, Haarlem, Tilburg i Wałbrzych, również w pełni popiera plan zakończenia sprzedaży samochodów dostawczych z silnikami spalinowymi w 2035 roku Europa musi pilnie zmniejszyć swoją zależność od ropy naftowej i przyspieszyć przejście na mobilność bezemisyjną.
Zobacz także:
W liście do posłów do Parlamentu Europejskiego i rządów UE grupa, która zrzesza ponad 600 firm i organizacji, wzywa ustawodawców do zaostrzenia proponowanych przez Komisję Europejską norm emisji CO2 z samochodów dostawczych przyjętych dla lat 20 tego wieku. W obecnym kształcie propozycja ta nie wymaga od producentów zwiększenia sprzedaży elektrycznych samochodów dostawczych powyżej 10% do końca dekady. Miasta twierdzą, że furgonetki muszą znacznie szybciej przestawić się na zeroemisyjność, aby poprawić jakość powietrza i zająć się rosnącym wpływem dostaw do domu na klimat.
David Belliard, zastępca mera Paryża odpowiedzialny za transport i przestrzeń publiczną, powiedział: Miasta potrzebują zeroemisyjnych furgonetek i to szybko. Propozycja Komisji Europejskiej, aby do 2035 roku wszystkie nowe samochody dostawcze były zeroemisyjne, jest ważna i mile widziana. Prosimy jednak prawodawców z Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich o wzmocnienie tej propozycji i zwiększenie dostępności elektrycznych samochodów dostawczych.
Operatorzy transportowi i logistyczni, wchodzący w skład European Clean Trucking Alliance, twierdzą, że konieczne jest, aby ustawodawcy zwiększyli surowość celów obowiązujących producentów furgonetek i przez to zwiększyli podaż pojazdów elektrycznych, które są im potrzebne do przejścia na zerową emisję. EV100 Climate Group, która zrzesza firmy zaangażowane w przyspieszenie przejścia na elektryczne furgonetki, twierdzi, że przedsiębiorstwa potrzebują silnej polityki wspierającej powszechną dostępność pojazdów o zerowej emisji dla swoich flot.
Wzmocnienie celów dla samochodów dostawczych jest również dużą szansą na poprawę jakości powietrza, stwierdziły grupy zajmujące się zdrowiem publicznym, w tym Europejski Sojusz na rzecz Zdrowia Publicznego (EPHA) i Europejskie Towarzystwo Oddechowe (European Respiratory Society). Furgonetki są dużym źródłem zanieczyszczenia powietrza, w tym 14% emisji NOx z pojazdów w miastach.
Samochody dostawcze, napędzane gwałtownym wzrostem popularności dostaw do domu, są również najszybciej rosnącym źródłem zanieczyszczeń w transporcie drogowym – emisja CO2 z tych pojazdów wzrosła o 58% od 1990 roku.
Lucien Mathieu, p.o. dyrektora ds. przewozów towarowych w organizacji Transport & Environment (T&E), powiedział: Teraz bardziej niż kiedykolwiek Europa musi zerwać z nałogiem uzależnienia od ropy, który pomaga finansować wojnę Putina. Nowe unijne normy emisji CO2 dla samochodów dostawczych to najlepszy sposób na zapewnienie, że producenci będą produkować więcej ekologicznych, elektrycznych samochodów dostawczych po niższych cenach. Natomiast proponowane przez Komisję Europejską cele będą oznaczać straconą dekadę dla ekologicznych furgonetek, chyba że prawodawcy zwiększą ambicje w tym zakresie.
List został podpisany przez: Dublin, Göteborg, Haarlem, Palermo, Paryż, Rotterdam, Tilburg, Wałbrzych, C40, Polis, European Clean Trucking Alliance, Climate Group/EV 100, Clean Cities Campaign, Transport & Environment, European Public Health Alliance, European Respiratory Society.