Od 2027 w sprzedaży tylko autobusy zeroemisyjne – apelują miasta i NGO
Potrzebne jest wprowadzenie zobowiązania do sprzedaży bezemisyjnych pojazdów dla producentów, ponieważ silny popyt na elektryczne autobusy miejskie nie idzie w parze z podażą. W liście do Komisji Europejskiej miasta i organizacje pozarządowe, w tym Transport&Environment i Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, twierdzą, że nadszedł czas, aby zaproponować ambitny cel w zakresie sprzedaży nowych autobusów miejskich – od 2027 roku wszystkie wszystkie powinny być zeroemisyjne.
Zobacz także:
CJPT: PRACE ROZWOJOWE NAD SILNIKAMI WODOROWYMI DO DUŻYCH CIĘŻARÓWEK
Do 2027 roku w Europie powinna być osiągnięta sprzedaż wyłącznie czystych, zeroemisyjnych autobusów miejskich – do przyjęcia takiego celu wzywa prawodawców UE 11 miast, w tym Paryż, Hamburg, Barcelona i Mediolan. W liście – podpisanym również przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego z 11 krajów – twierdzą one, że unijny cel sprzedaży autobusów miejskich jest konieczny, aby zapewnić podaż bezemisyjnych pojazdów dla miast i miasteczek próbujących oczyścić swoje powietrze i wprowadzić transport publiczny na ścieżkę do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla.
Miasta i społeczeństwo obywatelskie mówią Komisji Europejskiej, że “bez działań na poziomie UE popyt na zeroemisyjne autobusy miejskie nie zostanie zaspokojony przez podaż. Zagroziłoby to zobowiązaniom wiodących miast i naraziło obywateli UE na dłuższe oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza. Ograniczone brakiem dostępności lub zbyt wysokimi cenami wynikającymi z niewystarczającej podaży autobusów o zerowej emisji, miasta będą zmuszone do dalszego kupowania autobusów z silnikami spalinowymi.”
Pojazdy zeroemisyjne stanowiły 23% nowych autobusów miejskich zarejestrowanych w UE w 2021 roku, co oznacza wyraźny wzrost z 16% w 2020 roku. Jednak producenci nie zaspokajają wysokiego popytu na autobusy elektryczne bateryjne ani na wodorowe – nie odpowiadają na popyt zapewnieniem takiej skali dostaw, jaka jest potrzebna. Miasta twierdzą, że silny wzrost popytu pokazuje, że szybkie przejście na zerową emisję jest możliwe – jeśli pojazdy będą na rynku dostępne.
Do 2025 roku ponad 40 dużych miast europejskich będzie kupować wyłącznie autobusy o zerowej emisji, a liczba ta będzie rosnąć, ponieważ coraz więcej władz lokalnych stara się odejść od paliw kopalnych. Daimler i MAN zobowiązały się, że do 2030 roku wszystkie ich nowe autobusy miejskie będą miały zerową emisję.
James Nix, kierownik ds. transportu towarowego w Transport & Environment powiedział: “Miasta chcą autobusów elektrycznych, aby chronić zdrowie swoich mieszkańców. Jednak często nie są one dostępne w potrzebnej skali lub nie po przystępnych cenach. UE musi pilnie wkroczyć z interwencją i ustalić jasny cel, do kiedy wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały stać się zeroemisyjne. Taka decyzja zapewni producentom pewność inwestowania w produkcję, dzięki czemu bezemisyjne autobusy staną się powszechnie dostępne i tańsze.”
Autobusy miejskie w Europie odpowiadają za emisje na poziomie około 15 milionów ton dwutlenku węgla rocznie, a także zanieczyszczają powietrze w miastach. Potrzebujemy dalszego rozwoju transportu publicznego, ale powinien się on rozwijać jako bezemisyjny. W nadchodzących miesiącach podczas rewizji norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych Komisja Europejska powinna po raz pierwszy określić cele w zakresie emisji CO2 dla producentów autobusów.