DZIESIĘĆ WAŻNYCH PORAD PRZED WYJAZDEM NA FERIE

Rozpoczęły się ferie zimowe dla uczniów szkół podstawowych i średnich, które w trzech dwutygodniowych etapach potrwają do końca lutego.

Wiele młodych ludzi wyjedzie wraz z rodzicami na wczasy w kraju czy za granicę – samochodem.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


 

Opony z homologacją zimową, prawidłowe ciśnienie, łańcuchy – miłośnicy śnieżnego szaleństwa szykują się do zimowych wypraw samochodem nie tylko na polskie, ale także zagraniczne stoki. Auto jest bardzo wygodnym środkiem transportu, szczególnie jeśli wieziemy ze sobą narty czy snowboard. Aby dotrzeć do celu naszej podróży musimy jednak odpowiednio przygotować swój samochód.

Co zrobić, aby podróż autem przebiegła gładko, a przede wszystkim bezpiecznie?

– Pamiętajmy, że opony są jedynym elementem łączącym pojazd z drogą i jednocześnie drugim – a w samochodach z turbo trzecim – najszybciej obracającym się elementem mechanicznym. Kontrola i właściwe przygotowanie samochodu i opon przed wyruszeniem na ferie zimowe pozwoli zaoszczędzić nam wiele stresu w trasie. Na autostradach nie ma miejsca na błędy. Systemy bezpieczeństwa i czujniki czerpią większość informacji z kół, dlatego jakość opon i ich przyczepność jest niezwykle ważny. Zastosowanie 10 podstawowych reguł dotyczących przygotowania samochodu przed wyjazdem realnie wpłynie na poziom naszego bezpieczeństwa podczas nadchodzących zimowych wypraw – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

1. Dobierz odpowiednie opony do sezonu. Podstawą bezpiecznych podróży w tę porę roku są homologowane opony zimowe lub całoroczne – czyli te oznaczone symbolem płatka śniegu na tle góry. Symbol alpejski – bo tak jest on nazywany – jest jedyną gwarancją tego, że w oponach zastosowano zarówno odpowiednią bardziej miękką mieszankę gumową jak i wzór bieżnika, który efektywnie odprowadza wodę, śnieg i błoto spod kół i zapewnia samochodowi przyczepność w zimowej aurze. Sam symbol M+S – który czasem pojawia się na oponach – jest niczym innym, jak deklaracją producenta, że ogumienie ma bieżnik błotno- śniegowy. Warto pamiętać, że w 27 europejskich krajach i we wszystkich wokół Polski w tym okresie jest obowiązek jazdy na oponach zimowych – więc jeśli wybierasz się za granicę musisz mieć ogumienie z symbolem alpejskim.

2. Skontroluj ciśnienie w oponach. Korzystajmy z manometrów na stacjach benzynowych – odpowiednia wartość poziomu ciśnienia jest ustalana przez producenta danego auta i można ją znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, na naklejce na środkowym słupku lub klapce wlewu paliwa.

3. Sprawdź głębokość bieżnika. Choć jego minimalna głębokość w Polsce wynosi 1,6 mm. Im niższy bieżnik, tym mniejsza możliwość odprowadzania wody oraz błota pośniegowego – a co za tym idzie słabsza przyczepność auta.

4. Sprawdź czy opony nie mają pęknięć.
Nawet minimalne spękania, pęknięcia czy wybrzuszenia powinny przykuć naszą uwagę – są sygnałem, że opona posiada uszkodzenia i nie nadaje się do jazdy. Przed podróżą masz czas, żeby to sprawdzić.

5. Nie zapomnij o kole zapasowym.

6. Spakuj się z głową i nie przeciążaj auta. Samochód i opony mają swoje granice wytrzymałości, także maksymalnego obciążenia. Bagaż nie powinien wystawać ponad siedzenia, aby nie blokował widoczności w tylnej szybie. Jeśli mamy na wyposażeniu przegrodę lub siatkę oddzielającą bagażnik od strefy pasażerskiej to ją rozłóżmy.

7. Zabierz ze sobą podstawowy komplet narzędzi, łańcuchy oraz linkę holowniczą. Lepiej dmuchać na zimne – nigdy nie wiadomo co może się przytrafić podczas jazdy. Posiadanie łańcuchów jest obowiązkowe w niektórych krajach – np. we Francji, Włoszech czy Austrii. Należy pamiętać, że szybkość jazdy z łańcuchami na oponach to maksymalnie 50 km/h i wolno na nich jeździć tylko po ośnieżonych drogach.

8. Ważny przegląd oraz ubezpieczenie OC.

9. Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Zachowaj odpowiednią odległości od samochodu, który jedzie przed Tobą. Często śnieg przykrywa różne niebezpieczne rzeczy, typu kłody czy kamienie, dlatego należy unikać sytuacji, kiedy będziemy zmuszeni hamować przy dużej prędkości. Nie wykonujmy nagłych ruchów. Upewnijmy się, że płyn chłodniczy silnika trzyma swoje parametry. Skontrolujmy też wycieraczki i żarówki. Jeśli jedziemy zagranicę to zapoznajmy się z podstawowymi przepisami w krajach przez które przejeżdżamy w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdu i limitów prędkości. Z reguły dyskusja z lokalną policją o przepisach konwencji wiedeńskiej o wyposażeniu pojazdów przynosi niewiele efektów.

10. Zadbaj o siebie. Dobry kierowca jest wypoczęty i uważny. W czasie zimowych urlopów na autostradach i trasach szybkiego ruchu często tworzą się kilkugodzinne zatory spowodowane np. stłuczkami. Zabierz do samochodu koc, napoje i coś kalorycznego do zjedzenia. Najlepiej śledź komunikaty na trasie i w razie czego zjedź wcześniej na parking albo stację.