Dzięki rekordowej sprzedaży opon w czwartym kwartale, jak i w całym minionym roku, GK Oponeo.pl osiągnęła w 2016 roku 46-procentowy wzrost wyniku netto oraz 31- procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży.
W całym ubiegłym roku sprzedaż opon osiągnęła poziom 2,1 mln sztuk i wzrosła o 36 proc. w porównaniu z 2015 r. Pzychody ze sprzedaży wyniosły 545,8 mln zł względem 417,7 mln przychodów za rok poprzedni.
Zobacz także:
Wzrost ten został zrealizowany przy jednoczesnym zwiększeniu marży o 2 p.p. (do poziomu 20 proc.). Skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 94 proc. w stosunku do EBITDA w roku poprzednim i wyniósł 30,3 mln zł. Grupie udało się uzyskać wyższy o 15 mln zł wynik z działalności operacyjnej, który wyniósł 26,2 mln zł.
W całym 2016 roku Grupa Kapitałowa wygenerowała zysk netto na poziomie 15,6 mln zł wobec 10,6 mln zł w 2015 roku.
Poza przychodami ze sprzedaży, na wynik netto w 2016 roku, wpływ miały zdarzenia jednorazowe tj. sprzedaż projektu Elektroda.pl, sprzedaż pakietu akcji Rotopino.pl S.A. oraz zbycie akcji własnych, które zwiększyło poziom środków będących w dyspozycji Grupy Oponeo.pl. Pozwoli to na rozwój w przyszłości nowych projektów związanych z rynkiem e-commerce oraz finansowanie większego obrotu towarowego bez wykorzystywania kredytu.
– Środki pieniężne na koniec 2016 roku wielkości 94,6 mln zł są najwyższe w historii firmy. W porównaniu do końca 2015 roku wzrosły o 138 procent – informuje Michał Butkiewicz, Dyrektor Finansowy.
Pomogła zima
W IV kwartale 2016 roku Grupa Oponeo.plL sprzedała w sumie 849 tys. opon, czyli o 46 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wynik ten uzyskano przede wszystkim za sprawą wysokiej sprzedaży opon zimowych w Polsce, na którą wpływ miała sytuacja pogodowa i trudne warunki drogowe. Ilość sprzedanych felg wzrosła o 42 proc.
Znaczący wzrost sprzedaży opon to główny czynnik uzyskania wyższych o 38 proc. przychodów ze sprzedaży, które ukształtowały się na poziomie 224,3 mln zł wobec 162 mln zł w analogicznym okresie 2015 roku. Zysk z działalności operacyjnej zwiększył się o 46 proc. i wyniósł 11,1 mln zł.
W 2016 roku Grupa Oponeo.pl sprzedała w sumie 2,1 mln sztuk opon, co oznacza wzrost o 36 proc. w porównaniu z 2015 rokiem. W Polsce liczba sprzedanych opon zwiększyła się aż o 45 proc.
– Branży oponiarskiej w kraju sprzyjały nie tylko warunki pogodowe. Miniony rok był również rekordowym pod względem importu samochodów używanych. Łącznie w 2016 roku sprowadzono do Polski ponad milion używanych aut – mówi Dariusz Topolewski, Prezes Zarządu Oponeo.pl S.A.
Nie bez znaczenia dla dynamicznego rozwoju firmy jest również szybki wzrost udziału handlu e-commerce. Według szacunków w 2016 roku wartość handlu internetowego w Polsce wyniosła około 35,8 mld zł.