Po zakończeniu II wojny światowej innowacyjne technologie firmy Dunlop, dzięki którym udało się m.in. obniżyć masę ogumienia, umożliwiły konstruowanie opon dla bolidów Formuły 1, osiągających prędkość ponad 300 km/h.
Pierwszy sukces w F1 przyszedł już w 1954 r., kiedy najszybszy okazał się Cooper T45 kierowany przez Maurice’a Trintignanta. A potem przyszedł czas na pasmo zwycięstw. W latach 1961-1964 bolidy z ogumieniem Dunlop wygrały wszystkie wyścigi, zaś w 1965 r. marka zwyciężyła w więcej niż połowie z dziesięciu zawodów.
Zobacz także:
SPORT
Przed każdym wyścigiem F1, Dunlop przygotowywał setki opon ze specjalnymi bieżnikiem, dostosowanym do suchego lub mokrego toru. Zawodników wspierała ekipa inżynierów i techników oraz kilkunastu serwisantów, którzy w razie potrzeby w ciągu kilku sekund wymieniali ogumienie bolidu. Ponieważ specjalna mieszanka gumowa wymagała podgrzania w celu uzyskania lepszej przyczepności, inżynierowie działu sportowego Dunlopa skonstruowali podgrzewane pokrowce.
Warto dodać, że każda z opon była ręcznie bieżnikowana tuż przed wyścigiem. Wpływało to oczywiście na jej cenę, która stanowiła równowartość kilkuset ówczesnych funtów lub nowego Austina Mini. Podczas treningów i wyścigu zużywano nawet ponad 120 opon.
Przełomowe zwycięstwa
* 1923 r. – pierwsze zwycięstwo Dunlopa w prestiżowych wyścigach Grand Prix organizowanych przez międzynarodową federację Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR, obecnie FIA).
* 1924 r. – John Duff i Frank Clement (Bentley) zwyciężają 24-godzinny wyścig w Le Mans. To pierwsze zwycięstwo samochodu z oponami Dunlop.
* 1937 r. – dziesiąte zwycięstwo Dunlopa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
* 1951 r. – Jaguar na ogumieniu Dunlop zwycięża w wyścigu 24h w Le Mans. Kolejne sukcesy odniesie także w 1953, 1955, 1956 i 1957 roku.
* 1958 r. – Dunlop rozpoczyna regularną dostawę opon dla teamów Formuły 1. Dunlop R5 to pierwsza opona z elementami osnowy z tworzywa syntetycznego.
* 1965 r. – zespoły wspierane przez Dunlop 7-krotnie zwyciężają w wyścigach Formuły 1. Premiera opony SP 41 do samochodów osobowych wyższej klasy oraz aut sportowych.
* 1969 r. – Jackie Stewart zdobył tytuł Mistrza Świata Formuły 1. Jego Matra MS-80 Cosworth miała opony Dunlop CR 84.
* 1988 r. – 1. i 2. miejsce (Jaguar XJR-9 i Porsche 962C) w 24-godzinnym wyścigu Le Mans stanowią ukoronowanie jubileuszu 100-lecia firmy Dunlop.
* 2003 r. – Dunlop zostaje wyłącznym dostawcą ogumienia dla brytyjskich mistrzostw w wyścigach samochodów turystycznych BTCC.
* 2010 r. – Dunlop oficjalnym partnerem i dostawcą opon dla BMW Motorsport w rozgrywkach American Le Mans Series (ALMS).
Rekordy prędkości Dunlop
Od niemal 100 lat Dunlop uczestniczył w kilkudziesięciu udanych próbach pobicia światowych rekordów prędkości. Oto najbardziej spektakularne osiągnięcia:
* 1927 r. – Malcolm Campbell w Pendine Sands (Wielka Brytania) pobił światowy rekord prędkości, osiągając 279,81 km/h. Legendarny Blue Bird posiadał opony Dunlop o specjalnej konstrukcji. Opony tej samej marki zamontowano w bolidzie Mystery, którym Henry Segrave osiągnął 327,97 km/h w Daytona Beach.
* 7 marca 1935 r. Malcolm Campbell rozwinął prędkość 445, 472 km/h.
* 3 października tego samego roku, na dnie jeziora w Bonneville, M.Campbell osiągnął wynik 484, 598 km/h.
* 1947 r. – John Cobb osiągnął prędkość 634 km/h. Jego bolid Railton Mobil Special jechał na specjalnych oponach Dunlop. Ten rekord został pobity dopiero po 25 latach.
* 1983 r. – w Black Rock Desert w Newadzie (USA) Richard Noble (Thrust 2) osiągnął 1047,49 km/h. Koła wykonano w Dunlop Aviation – lotniczym oddziale firmy Dunlop, produkującym obręcze i opony do samolotów.
* 15 października 1997 r. w Black Rock Desert, Andy Green (Thrust SSC) pobił należący do Noble’a światowy rekord prędkości na lądzie osiągając 1228 km/h. Jego pojazd również jechał na kołach skonstruowanych przez Dunlopa.