DTM 2012: NAJPOTĘŻNIEJSZA KLASA C WSZECH CZASÓW

Gary Paffett i jego Mercedes AMG C-Coupé zwyciężyli w pierwszym wyścigu tegorocznego sezonu DTM. Tuż za nim do mety dojechał Jamie Green, również za kierownicą Mercedesa AMG C-Coupé. Łącznie, Mercedes-Benz zgarnął 65 ze 101 możliwych do uzyskania punktów i zyskał setny dublet w historii DTM.

Niemieckie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych (DTM) wystartowały na torze Hockenheimring. Podczas wyścigu w rolę samochodu bezpieczeństwa po raz pierwszy wcieliła się najmocniejsza Klasa C w historii – C 63 AMG Coupé Black Series, zasilana wolnossącym silnikiem V8 o mocy 380 kW (517 KM).

Gary Paffett odniósł 18. zwycięstwo w swojej karierze. Obaj kierowcy zapewnili Mercedes – Benz setny już dublet w wyścigach DTM od 1988 roku. Jak dotąd, samochody ze Stuttgartu triumfowały w 166 z 343 odbytych wyścigów.

Zwycięstwo Paffetta to pierwszy sukces Mercedes-Benz w nowym sezonie DTM, okupowanym przez trzy konkurencyjne marki premium – Audi, BMW i Mercedes-Benz, a także pierwszy triumf nowego Mercedesa AMG C-Coupé. Model zastąpił uznaną Klasę C AMG, najbardziej utytułowany dotychczas samochód w historii DTM (85 zwycięstw w 159 wyścigach).

Punkty dla Mercedes-Benz zdobyli również: Christian Vietoris (Mercedes-Benz Bank AMG C-Coupé, 4. miejsce), Ralf Schumacher (Mercedes AMG C-Coupé, 7. miejsce) oraz David Coulthard (DHL Paket Mercedes AMG C-Coupé, 8. miejsce). Łącznie, Mercedes-Benz zgarnął 65 ze 101 możliwych do uzyskania punktów.

– Nasza nowa Klasa C Coupé spisała się śpiewająco. Dublet jest najlepszą nagrodą dla wszystkich, którzy tak ciężko pracowali nad projektem samochodu. Dziękuję im – mamy za sobą jeden z najlepszych wyścigów w historii DTM. Trudno wyobrazić sobie ciekawszy spektakl od starcia Paffetta i Greena. Coś niesamowitego! Pięć Mercedesów AMG C-Coupé w pierwszej ósemce i 65 proc. punktów dla naszych zespołów to solidny start sezonu. Już za tydzień kolejny wyścig w Lausitzring, wcześniej jednak należy się nam mały toast – mówi Norbert Haug, wiceszef Mercedes-Benz Motorsport.

Niedzielne zmagania na torze Hockenheimring oglądało około 71 tysięcy widzów.

W służbie bezpieczeństwa DTM

Nowy Mercedes-AMG C-Coupé to nie jedyna atrakcja tegorocznego sezonu DTM. W rolę samochodu bezpieczeństwa wciela się najmocniejsza Klasa C w historii – C 63 AMG Coupé Black Series. Auto zaprojektowano pod okiem Niemieckiego Związku Motorsportu (DMSB), odpowiedzialnego za wdrażanie i kontrolę środków bezpieczeństwa podczas wyścigów. Za kierownicą C 63 AMG Coupé Black Series zasiada Jürgen Kastenholz, 44-letni kierowca rajdowy.

Misją samochodu bezpieczeństwa i jego kierowcy jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas sytuacji podbramkowych, takich jak trudne warunki pogodowe lub wypadki. W odpowiedzi na komunikaty radiowe, samochód bezpieczeństwa wyjeżdża na tor i ogranicza prędkość pojazdów biorących udział w zmaganiach aż do chwili, gdy niebezpieczeństwo zostanie zażegnane, a wyścig będzie można kontynuować.

Spektakularny design, transfer technologii wprost ze świata motorsportu i dynamika największego kalibru – oto najmocniejsza Klasa C w historii. By wcielić się w rolę samochodu bezpieczeństwa, model C 63 AMG Coupé Black Series wymagał jedynie drobnych modyfikacji. Najbardziej widoczną z nich jest zamontowana na dachu sygnalizacja świetlna, wykorzystująca do informowania pozostałych kierowców wydajne diody LED w kolorze zielonym i pomarańczowym.

Zielone, zamocowane centralnie światła pozostają włączone zawsze wtedy, gdy C 63 AMG Coupé Black Series wjeżdża na tor. Ich ciągłe świecenie to dla kierowców sygnał, aby wyprzedzić samochód bezpieczeństwa.
Pomarańczowe lampy zostają uruchomione, gdy tylko samochód bezpieczeństwa przejmuje prowadzenie nad autami biorącymi udział w wyścigu. Miganie pomarańczowych świateł oznacza całkowity zakaz wyprzedzania.
Podczas jazdy zawsze aktywne pozostają stroboskopowe oświetlenie z przodu i z tyłu samochodu bezpieczeństwa. W celu lepszej widzialności podczas złej pogody, tablica rejestracyjna jest podświetlenia diodami LED.

Z wersji seryjnej

6,2-litrowa jednostka benzynowa V8 pochodzi z produkcyjnej odmiany C 63 AMG Coupé Black Series i osiąga moc 380 kW (517 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 620 Nm. To zresztą więcej od silnika V8, stosowanego w Mercedesie-AMG C-Coupé przygotowanym do zmagań w DTM. Z pojemności 4 litrów generuje on moc 368 kW (500 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm.

Wysokoobrotowe serce rozpędza C 63 AMG Coupé Black Series od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4,2 s i umożliwia osiągnięcie maksymalnej prędkości 300 km/h (ograniczonej elektronicznie). Z uwagi na mocno wyeksponowaną rolę, samochód bezpieczeństwa został uzbrojony w zmodyfikowany układ wydechowy AMG. Specjalny tylny tłumik podkreśla soczysty, donośny pomruk jednostki V8.

Forma silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i układu hamulcowego została doprowadzone do perfekcji i obyła się bez dodatkowych szlifów. Siedmiostopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT z czterema trybami jazdy oraz funkcjami podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji i RACE START zapewnia niezwłoczną zmianę przełożeń. Typowo dla samochodów wyczynowych, a także dla modeli Black Series, najmocniejsza Klasa C posiada regulowane zawieszenie z szerokimi możliwościami adaptacji.

Standardowo montowany mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu w połączeniu z 3-stopniowym układem ESP® gwarantuje niezawodną trakcję, a wzmocnione hamulce z przednimi tarczami z kompozytów są odporne na zmęczenie i pracują z imponującą skutecznością.

Opcjonalne wyposażenie AMG Performance Studio

C 63 AMG Coupé Black Series w roli samochodu bezpieczeństwa DTM wyposażono w pakiety: AMG Track, AMG Aerodynamics oraz AMG Exterior Carbon-Fibre.

Pakiet AMG Track obejmuje układ aktywnego chłodzenia tylnego dyferencjału oraz sportowe ogumienie Dunlop Sport Maxx Race w rozmiarze 255/35 z przodu i 285/30 z tyłu, naciągnięte na 19-calowe, kute obręcze AMG w kolorze matowej czerni.

W skład pakietu aerodynamicznego AMG Aerodynamics wchodzą prowadnice powietrza, wykonana z włókna węglowego lotka przedniego zderzaka oraz regulowane skrzydło tylnej klapy (również wykonane z włókna węglowego).

Pakiet AMG Exterior Carbon-Fibre to obudowy lusterek, listwy progowe i tylny dyfuzor wykonane z włókna węglowego. Wszystkie elementy pochodzą z palety AMG Performance Studio i są dostępne dla każdego egzemplarza C 63 AMG Coupé Black Series.

Torowa atmosfera w kabinie

Wnętrze mocarnej Klasy C umeblowano dwoma kubełkowymi fotelami, obszytymi czarną skórą z czerwonymi przeszyciami i zaopatrzonymi w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa. Optymalną kontrolę zapewnia kierownica AMG Performance, obszyta mieszanką skóry nappa i tkaniny DINAMICA. Za wolantem kryją się aluminiowe manetki do ręcznej zmiany biegów, sygnowane przez AMG. Wykończenie z włókna węglowego zdobi emblemat “AMG Black Series”.

Samochód bezpieczeństwa różni się od wersji fabrycznej kilkoma szczegółami. Stały kontakt z organizatorami wyścigu umożliwia radiotelefon i ekran wbudowany w deskę rozdzielczą. Ten drugi wyświetla obraz z kamery zainstalowanej nad tablicą rejestracyjną, pozwalając pilotowi na obserwację pojazdów podążających za samochodem bezpieczeństwa. Pod wyświetlaczem usytuowano przyciski do sterowania dodatkowym oświetleniem i klaksonem.