DS: E-TENSE PERFORMANCE CZYLI MOBILNE LABORATORIUM DOŚWIADCZALNE

Już od momentu powstania w 2014 roku DS Automobiles postawił na strategię elektryfikacji. Był pierwszym producentem samochodów premium, który zaangażował się w Formułę E

DS Automobiles wykorzystał swój sukces w mistrzostwach w 100% elektrycznych bolidów, aby rozwinąć badania i ukierunkować rozwój na bardziej zrównoważoną mobilność. Od 2019 roku DS Automobiles dysponuje gamą w 100% zelektryfikowanych pojazdów, a w roku 2020 stał się marką oferującą różne napędy o najniższej emisji CO2 w Europie. Transformacja energetyczna nabrała tempa: od 2024 roku wszystkie nowe modele DS Automobiles będą wyłącznie w 100% elektryczne.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


Aby utrzymać wiodącą pozycję na rynku elektryfikacji, DS Automobiles czerpie z doświadczenia działu samochodów sportowych DS PERFORMANCE. Marka opracowała prototyp służący do testowania wielu innowacji, które zostaną wdrożone w przyszłych modelach marki.

Naszym celem jest wykorzystanie doświadczenia zdobytego w Formule E i wiedzy, którą zdobyliśmy wraz z mistrzowskimi tytułami w międzynarodowych wyścigach, do realizacji projektu, jakim jest wysokowydajny samochód elektryczny przyszłości. Traktujemy go jak laboratorium, w którym będziemy analizować zachowanie komponentów i dopracowywać je z myślą o przyszłej produkcji. Chcemy również znaleźć rozwiązania obniżające koszty, ułatwiające proces produkcji i zastosowanie ich w modelach seryjnych. Na tych osiągnięciach skorzystają kolejne generacje serii E-TENSE. – powiedział Thomas Chevaucher, dyrektor DS PERFORMANCE

DS E-TENSE PERFORMANCE ma karbonowe nadwozie z układem jezdnym przejętym z bolidu Formuły E. Geometria zawieszenia zapewnia najlepszą możliwą przyczepność na drogach czy torach miejskich, gdzie ulice często są nierówne. I to niezależnie od warunków pogodowych.

Napęd składa się z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 600 kW (250 kW z przodu i 350 kW z tyłu), co odpowiada mocy 815 KM i momentowi obrotowemu 800 Nm przenoszonemu na koła. Oba silniki elektryczne, wykorzystujące rozwiązania DS PERFORMANCE z Formuły E, mają wyjątkową sprawność. Dzięki bezprecedensowej mocy rekuperacji na poziomie 600 kW, napęd DS E-TENSE PERFORMANCE zapewnia najlepsze możliwe wykorzystanie energii. Wprawdzie DS E-TENSE PERFORMANCE zachowuje klasyczny układ hamulcowy z tarczami i klockami, ale w zdecydowanej większości przypadków hamowanie zapewnia sam układ rekuperacji.

Akumulator jest jednym z podstawowych składników tego laboratorium o wysokich osiągach, jakim jest DS E-TENSE PERFORMANCE. Jest kompaktowy i mieści się w zaprojektowanej przez DS PERFORMANCE obudowie z włókna węglowego i aluminium umieszczonej centralnie z tyłu. Akumulator DS E-TENSE PERFORMANCE wykorzystuje rozwiązania stosowane w wyścigowych bolidach elektrycznych. Został opracowany wspólnie z TotalEnergies i jej spółką zależną Saft. Jest owocem ich badań. Kryje w sobie innowacyjną technologię chemiczną oraz immersyjny system chłodzenia ogniw, który wykracza poza świat obecnych technologii dzięki rozwiązaniu Quartz EV Fluid dopasowanemu specjalnie do tego pojazdu. Akumulator umożliwia przyspieszanie i rekuperację do 600 kW i daje sposobność badania nowych rozwiązań dla przyszłych generacji seryjnych pojazdów.

Zarys przyszłych trendów stylistycznych DS Automobiles

DS E-TENSE PERFORMANCE jest nie tylko laboratorium, w którym prowadzi się prace nad wysokimi osiągami, ale również poszukiwania stylistyczne DS DESIGN STUDIO PARIS.

Przedni panel samochodu, który zastąpił tradycyjny grill, daje nowe możliwości ekspresji. Rozwiązanie, zastosowane już w DS AERO SPORT LOUNGE, nadaje logo DS Automobiles trójwymiarowy efekt i doskonale go eksponuje. Towarzyszy temu charakterystyczna sekwencja powitalna.

Po obu stronach nowe światła do jazdy dziennej łączą zaawansowaną technologię i styl z bezprecedensową finezją, i zapewniają szeroki strumień światła. Zespół składa się z 800 diod LED. Umieszczone w miejscu reflektorów dwie kamery uzupełniają identyfikację wizualną DS E-TENSE PERFORMANCE i jednocześnie umożliwiają zbieranie przydatnych danych przez mobilne laboratorium.

Metalicznie mieniący się zielony kolor lakieru doskonale eksponuje aerodynamiczną linię nadwozia. W zależności od warunków zewnętrznych i kąta patrzenia, kolor zmienia się i daje uderzający efekt kontrastu z błyszczącymi czarnymi powierzchniami rozciągającymi się aż na maskę. 21-calowe obręcze mają aerodynamiczny profil dzięki unikalnym wstawkom.

Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o zbieraniu danych. Fotele kubełkowe i kierownica przejęta z Formuły E wprowadzają wyczynowy klimat. Widać również komfort i dbałość o szczegóły, podkreślone dzięki specjalnej wstawce z czarnej skóry.

W kabinie DS E-TENSE PERFORMANCE znajdziemy również system Hi-Fi FOCAL Utopia i dwa unikatowe głośniki Scala Utopia Evo w kolorach prototypu. Zbudowane z najlepszych komponentów, te arcydzieła francuskich mistrzów zapewniają niepowtarzalny dźwięk.



Wyczynowe laboratorium testowe w akcji

Zespół DS PERFORMANCE organizuje od lutego 2022 roku pierwsze jazdy testowe DS E-TENSE PERFORMANCE. Dwaj mistrzowie Formuły E: Jean-Éric Vergne, ambasador E-TENSE i António Félix da Costa, na zmianę zasiądą za kierownicą prototypu, aby dopracować ustawienia, a następnie rozpoczną testy na torach i na drogach publicznych. Zostaną wówczas ujawnione dane dotyczące rzeczywistych osiągów DS E-TENSE PERFORMANCE.