Nowy DS 7 E-TENSE 4×4 360, podobnie jak wszystkie zelektryfikowane modele tego producenta, przejmuje rozwiązania techniczne pochodzące z Formuły E.
Od czasu wprowadzenia w cyklu Wyścigowych Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA klasyfikacji konstruktorów marka DS Automobiles jest jedyną, która zwyciężała w co najmniej jednym wyścigu w każdym sezonie. Bolidy DS, reprezentujące trzy kolejne generacje, wygrywały wyścigi w Ameryce, w Azji, w Europie i w Afryce. Przygotowujący je dział wyczynowy DS Performance w 98 wyścigach, w których wziął udział, zapisał na swoim koncie cztery tytuły mistrza świata, 47 miejsc na podium i 16 zwycięstw.
Zobacz także:
VOLKSWAGEN: FLAGOWY ELEKTRYK ID.7 PO RAZ PIERWSZY W POLSCE
Doświadczenie i kompetencje techniczne zyskane w zaciętej i trudnej rywalizacji wyścigowej z innymi konstruktorami należącymi do światowej czołówki dały marce DS Automobiles ogromny impet rozwojowy. Udział w sporcie wyczynowym stanowi dla działu DS Performance laboratorium badawcze – zgodnie z zasadą, że innowacje rodzą się w warunkach konkurencji.
DS Performance jest twórcą i producentem wielu komponentów mechanicznych bolidów
DS E-TENSE FE23, którymi w tym sezonie startują Jean-Éric Vergne i Stoffel Vandoorne, takich jak zespół napędowy umieszczony przy tylnej osi, przekładnia, system odzysku energii przy hamowaniu, układ chłodzenia, obwody elektryczne czy tylne zawieszenie. Oprócz tego z działu wyczynowego francuskiej marki pochodzi oprogramowanie wielu systemów, w tym także algorytmy optymalizujące gospodarowanie zapasem energii. Cała wiedza zdobyta przez DS Performance w mistrzostwach świata Formuły E wykorzystywana jest przez zespoły konstruujące zelektryfikowane modele serii E-TENSE dla DS Automobiles.
Ze świata sportu nowy DS 7 E-TENSE 4×4 360 przejmuje oprogramowanie sterujące odzyskiwaniem energii. Pochodzi ono prosto z Formuły E i cechuje się jeszcze większą wydajnością niż w poprzednich modelach. System ten stale analizuje siłę nacisku wywieranego na pedał hamulca i jednocześnie z odzyskiwaniem energii zapewnia nieosiągalną dawniej efektywność hamowania.
Marka DS Automobiles odgrywa obecnie rolę pioniera w procesie elektryfikacji napędów, a jej pracownicy regularnie korzystają z efektów postępu technicznego w postaci nowych rozwiązań w sferach software i hardware, które zostały sprawdzone w sporcie.
DS Automobiles, posiadając już cztery tytuły mistrza świata Formuły E, z przekonaniem podąża drogą ku przyszłości – ku motoryzacji wolnej od emisji CO2. Od roku 2024 wszystkie nowe modele DS Automobiles posiadać będą napęd w 100 proc. elektryczny.
Béatrice Foucher, dyrektor generalna DS Automobiles: W chwili wprowadzenia w wyścigach Formuły E klasyfikacji konstruktorów podjęliśmy decyzję o zaangażowaniu się w tę nowatorską dyscyplinę sportów motorowych. Od początku za główne cele stawialiśmy sobie przyśpieszenie rozwoju naszej gamy pojazdów o napędach zelektryfikowanych i promowanie w ten sposób pozycji i renomy marki DS Automobiles. Suma doświadczeń, jaką zgromadziliśmy od 2015 r., odnosząc zwycięstwa na wszystkich kontynentach odwiedzanych przez ten cykl wyścigowy, a także cztery tytuły mistrza świata to osiągnięcia, które poprzez transfer technologii ze sfery wyczynowej do pojazdów cywilnych bezpośrednio przekładają się na korzyści dla naszych klientów. Można śmiało powiedzieć, że to właśnie oni są największymi wygranymi w efekcie naszych sukcesów w rywalizacji pojazdów o napędzie całkowicie elektrycznym.
Eugenio Franzetti, dyrektor DS Performance: Udział w sporcie samochodowym był zawsze bardzo skuteczną metodą prowadzenia prac badawczych i rozwojowych. Obecnie, gdy jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji elektrycznej w przemyśle samochodowym, rywalizacja sportowa staje się szczególnie ważnym narzędziem postępu. Formuła E stanowi wyjątkowo przydatne laboratorium badawcze. Korzystając z wiedzy, jaką nam daje, przyśpieszamy i udoskonalamy proces przechodzenia na napęd elektryczny w pojazdach. To dzięki ściganiu się dział DS Performance opracował ultrawydajne oprogramowanie do systemów odzyskiwania energii w fazie hamowania. I nie tylko: także komponenty mechaniczne, takie jak silnik i falownik, w których z czasem coraz bardziej zmniejszaliśmy gabaryty, jednocześnie podnosząc wydajność. Całość tych doświadczeń już teraz znajduje zastosowanie w naszej gamie pojazdów o napędzie zelektryfikowanym. Zdobyta wiedza posłuży też do rozwoju przyszłych pojazdów naszej marki – już w 100 proc. elektrycznych.
Najważniejsze statystyki od czasu zaangażowania Ds. Automobiles w wyścigi Formuły E:
– 98 rozegranych wyścigów
– 4 tytuły mistrzowskie
– 16 zwycięstw
– 47 miejsc na podium
– 22 pole positions.