DRUGIE ŻYCIE AKUMULATORÓW TRAKCYJNYCH Z SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

W celu zmniejszenia wzrostu temperatur na świecie przemysł motoryzacyjny musi obniżyć emisję gazów cieplarnianych generowanych przez pojazdy.

W jaki sposób? Poprzez stworzenie systemu zachęt skłaniających do zakupu aut elektrycznych, przy jednoczesnej optymalizacji i wydłużeniu żywotności akumulatorów trakcyjnych. Mobilize stawia sobie za cel stworzenie zrównoważonych ekosystemów, które połączą elektromobilność i inteligentne ładowanie z wtórnym wykorzystaniem akumulatorów trakcyjnych do magazynowania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.


Zobacz także:

EKO


 

Aby sprostać temu wyzwaniu, Mobilize podejmuje współpracę z doświadczonymi partnerami, takimi jak start-up Green-Vision z siedzibą w Etampes pod Paryżem. Green-Vision specjalizuje się w wykorzystywaniu akumulatorów z odzysku w innego typu pojazdach. Yann Lelong, założyciel firmy, wyjaśnia nam, jak działa ta współpraca i jakie mogą być nowe zastosowania akumulatorów pochodzących z samochodów Renault.

Dziesięć lat temu Grupa Renault stała się pierwszym na świecie producentem samochodów, który postawił na gospodarkę o obiegu zamkniętym i samochody elektryczne. Obecne efekty są godne podjętego wówczas wyzwania: Grupa zajmuje pierwsze miejsce w Europie pod względem produkcji samochodów elektrycznych i ma wiodącą pozycję w gospodarce o obiegu zamkniętym dzięki zakładowi Re-Factory we Flins (Francja). Całościowe zarządzanie cyklem życia akumulatorów trakcyjnych oznacza w szczególności konieczność szybszego wdrożenia bardziej wydajnych akumulatorów o niskim śladzie węglowym. Pozostaje jednak jeszcze istotny etap przed ich recyklingiem: wtórne wykorzystanie lub konwersja.

Akumulator uznaje się za zużyty z chwilą jego wymontowania z pojazdu po zakończeniu okresu eksploatacji. Jego stan jest jednak wciąż jak najbardziej wystarczający do mniej energochłonnych zastosowań. I właśnie tutaj do akcji wkraczam ja, jako integrator i specjalista od konwersji akumulatorów.Yann LELONG – dyrektor GREEN-VISION

NOWE ZASTOSOWANIA ZUŻYTYCH AKUMULATORÓW

Yann Lelong, inżynier z wykształcenia, pasjonat motoryzacji, mechaniki i elektroniki, był świadomy możliwości kryjących się w akumulatorach i korzyści dla środowiska, jakie daje ich konwersja. Stał się specjalistą w zakresie elektryfikacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. W swoim start-upie Green-Vision daje drugie życie akumulatorom wymontowanym z pojazdów elektrycznych i oferuje je klientom poszukującym rozwiązań kompatybilnych z ich działalnością… i wyznawanymi wartościami. 

Współpraca partnerska z Mobilize daje możliwość wtórnego wykorzystania zużytych akumulatorów z elektrycznych modeli Renault, które po niemal 10 latach efektywnej pracy znajdują nowe zastosowanie. Wprawdzie nie mogą już służyć do napędu samochodów, ale mogą znaleźć wiele innych zastosowań… wciąż mają wystarczająco dużą pojemność, aby służyć na wiele innych sposobów!

Jako integratorzy rozmontowujemy fabryczne akumulatory na czynniki pierwsze i łączymy uzyskane moduły w nowe pakiety. To trochę tak jak z klockami LEGO, które ponownie składamy w zestawy o zmienionej masie i innym napięciu, zgodnie z potrzebami naszych klientów. Na tym polega magia drugiego życia akumulatorów.

OD SKUTERÓW DO ROZWOŻENIA PIZZY PO FOODTRUCKI

Te nowe życia mogą być bardzo różne. Akumulatory mogą służyć na przykład do zasilania jednośladów: rowerów z elektrycznym wspomaganiem, skuterów do rozwożenia pizzy czy nawet motocykla, który pobił kilka rekordów prędkości. Wszystko jest możliwe z wtórnie wykorzystanymi akumulatorami, także najwyższe osiągi!

Innym przykładem może być foodtruck zbudowany na bazie Mastera Z.E., mobilna jadłodajnia o zerowej emisji spalin, zarówno z silnika, jak i z kuchni. Duża moc elektryczna potrzebna do zasilania gofrownic, saladet, tosterów i frytkownic jest dostarczana z wtórnie wykorzystanych akumulatorów i paneli słonecznych. Nie ma już zatem potrzeby podłączania pojazdu do sieci czy też do hałaśliwego, generującego nieprzyjemne zapachy agregatu prądotwórczego, aby zapewnić nieprzerwaną pracę foodtrucka.

Wtórnie wykorzystane akumulatory mogą również być przydatne przy przewozie produktów farmaceutycznych, takich jak szczepionki, w przypadku których absolutnie niezbędne jest utrzymanie stałej i w pełni kontrolowanej temperatury. Gdy kierowca wyłącza silnik samochodu, by dostarczyć towar, agregat chłodniczy przestaje wytwarzać chłód. Jednak tutaj wtórnie wykorzystane akumulatory nadal dostarczają energię niezbędną do utrzymania zimnego łańcucha dostaw, nawet gdy silnik pojazdu jest wyłączony.