DODGE: KONCEPCYJNY CHARGER DAYTONA SRT ZAPOWIEDZIĄ PRZYSZŁOŚCI MARKI

Przyszłość zelektryfikowanych muscle cars: samochód koncepcyjny Dodge Charger Daytona SRT

Dwudrzwiowa, koncepcyjna wersja elektrycznego Dodge’a Chargera Daytona SRT została zaprezentowana w M1 Concourse w Pontiac w stanie Michigan, w trzecim dniu trzydniowego cyklu imprez z serii Dodge Speed Week, w trakcie których zaprezentowano i zapowiedziano nowe modele Dodge’a wyróżniające się niezwykłymi osiągami.


Zobacz także:

BENTLEY: RUSZYŁA PRODUKCJA BENTAYGI EWB

ROZMAITOŚCI


 

Koncept Dodge Charger Daytona SRT stanowi zaprzeczenie klasycznego wzorca BEV, zastępując go samochodem zelektryfikowanym, niespotykanym do tej pory na drogach. Dzięki nowemu układowi napędowemu koncepcyjny model Dodge Charger Daytona SRT zapewnia osiągi lepsze od tych oferowanych w słynnym silniku SRT Hellcat marki Dodge, którym towarzyszy, po raz pierwszy w samochodzie elektrycznym, ryk silnika.

Nowoczesna stylizacja nadwozia tego modelu koncepcyjnego zawiera subtelne elementy z dziedzictwa Dodge’a, przekraczając jednocześnie dotychczasowe parametry aerodynamiki. Design wnętrza łączy ze sobą poszczególne elementy, tworząc kokpit skoncentrowany na kierowcy i oferujący wciągające doświadczenie dzięki dźwiękom, wyświetlaczom i oświetleniu, które zmienia się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.

Najważniejszym elementem samochodu koncepcyjnego Dodge Charger Daytona SRT są trzy nowe oczekujące na patent rozwiązania, które zmieniają reguły gry i na nowo określą zasady segmentu BEV:

R-Wing: Unikalna aerodynamiczna konstrukcja, która łączy samochód koncepcyjny z jego kultowym imiennikiem Dodge’m Daytona
Komorowy wydech Fratzonic: Pierwszy na rynku samochodów BEV „wydech” wydający dźwięk o natężeniu do 126 decybeli, co czyni go tak głośnym jak Dodge z silnikiem Hellcat
eRupt: Wielostopniowa przekładnia przypominająca tradycyjną skrzynię elektromechaniczną typową dla Dodge’a

Podstawą opracowania samochodu koncepcyjnego Dodge Charger Daytona SRT były osiągi – powiedział Tim Kuniskis, dyrektor generalny marki Dodge należącej do Grupy Stellantis. Samochody Dodge to muscle cars wyróżniające się wyglądem i osiągami, a teraz marka przenosi ten wzorzec do segmentu BEV, dzięki modelowi koncepcyjnemu wyposażonemu w liczne rozwiązania oczekujące na patent, innowacje i funkcje w zakresie osiągów, które ucieleśniają zelektryfikowane muscle cars przyszłości. Samochód koncepcyjny Charger Daytona SRT nie tylko doskonale prezentuje się na motoryzacyjnym show, ale jest także niezwykle szybki na kultowym dystansie ¼ mili. A jeśli chodzi o cykl życia produktu stanowi absolutną rewolucję na drodze rozwoju samochodów elektrycznych. Charger Daytona nie tylko określa kierunek, w którym marka Dodge zmierza, ale także definiuje na nowo amerykański muscle car.

Dzień wcześniej przedstawiliśmy pierwszy zelektryfikowany model marki, nowego Dodge’a Hornet MY2023. Zaprezentowany dzisiaj koncepcyjny model Dodge Charger Daytona SRT jest zapowiedzią nowej ery naszych muscle cars. Mówiąc, że będzie to elektryzujące lato dla Dodge’a, właśnie to mieliśmy na myśli.

Bractwo samochodowe, poznajcie „Banshee”

Dodge zdobył renomę jako amerykańska marka muscle car. W wyścigu o osiągnięcie większej szybkości, mocy i wydajności, Dodge rozpoczyna właśnie nowy rozdział. To nie przypadek, że pierwszy w historii marki elektryczny samochód koncepcyjny nazywa się Dodge Charger Daytona SRT – podobnie jak słynny model Charger Daytona, który jako pierwszy przekroczył prędkość 200 mil na godzinę na torze NASCAR w 1970 r. I podobnie jak jego poprzednik, koncepcyjna wersja elektryczna Charger Daytona SRT zapewnia wysokie osiągi.

A wszystko dzięki nowemu układowi napędowemu, który dołącza do słynnych silników takich, jak HEMI, Hellcat i Redeye. W Bractwie “muscle cars” pojawił się nowy przedstawiciel najwyższych osiągów: Banshee.

Samochód koncepcyjny Dodge Charger Daytona SRT, wyposażony w 800-woltowy elektryczny napęd Banshee, charakteryzuje się wysokimi osiągami, czyniąc pierwszy model elektryczny Dodge’a szybszym od Hellcata pod względem wszystkich kluczowych wskaźników w zakresie osiągów. Dzięki standardowemu układowi napędu na cztery koła nowy koncept ma lepsze osiągi od Hellcata, a jednocześnie zwiększa możliwości jazdy w każdych warunkach pogodowych.

Skrzynia biegów eRupt

W przeciwieństwie do typowych modeli BEV, wielostopniowa elektromechaniczna przekładnia eRupt marki Dodge symuluje pracę tradycyjnej skrzyni biegów. Koncepcyjny model Charger Daytona SRT może pochwalić się również funkcją PowerShot. Aktywowana za pomocą przycisku na kierownicy specjalna funkcja PowerShot dostarcza chwilowego zastrzyku mocy, umożliwiając szybkie przyspieszenie.

Komorowy wydech Fratzonic

Podczas gdy większość modeli BEV zachwyca się swoimi praktycznie bezgłośnymi silnikami elektrycznymi, Dodge’owi to nie wystarcza. Elektryczny koncept Charger Daytona SRT wydaje ryk o natężeniu 126 dB, który dorównuje wydechowi SRT Hellcat, generowany przez nowy, oczekujący na patent komorowy układ wydechowy Fratzonic. Tak, Dodge wyposażył samochód elektryczny w „wydech”.

Unikatowy na rynku system Fratzonic Chambered Exhaust składający się ze wzmacniacza i głośników oraz komory rezonansowej z tyłu auta generuje jedyny w swoim rodzaju dźwięk. Komorowy układ wydechowy Fratzonic stanowi kolejną generację niepowtarzalnego i przyprawiającego o dreszcze dźwięku silnika samochodu typu muscle car, wydając w połączeniu z przekładnią eRupt dźwięk o nazwie “Dark Matter”.

Przede wszystkim design Dodge’a

Koncepcyjny model Dodge Charger Daytona SRT wyróżnia się inspirującym designem, który podejmuje wyzwanie zrewolucjonizowania wyglądu samochodu elektrycznego, wykonując jednocześnie delikatny ukłon w stronę dziedzictwa muscle cars marki Dodge. Elementy stylistyczne nabierają kształtu w części przedniej, oczekujące na patent rozwiązanie pod nazwą R-Wing samochodu koncepcyjnego Charger Daytona SRT na nowo definiuje charakterystyczny dla Dodge’a przód, zachowujący jednocześnie klasyczny kanciasty profil Dodge’a, któremu nadano jednak nieco aerodynamiczności.

Rozwiązanie o nazwie R-Wing będące hołdem złożonym oryginalnemu projektowi Chargera Daytona oraz kluczowej postaci odpowiedzialnej za rozwój tego modelu, umożliwia odpowiedni przepływ powietrza przez pas przedni, zwiększając siłę docisku przedniej osi. Wbudowany w funkcjonalną maskę silnika, pas przedni R-Wing pozostaje wierny tradycyjnej stylistyce nadwozia, zapewniając jednocześnie ulepszoną pod względem aerodynamiki konstrukcję przelotową. Wloty z włókna węglowego umieszczone po obu stronach przedniego i tylnego pasa dolnego tworzą „kurtynę powietrzną” poprawiającą aerodynamikę.

Koncept Charger Daytona SRT łączy nowoczesny wygląd z długim, szerokim i bezpiecznym nadwoziem. Osłona chłodnicy wyróżnia się biegnącym poprzecznie podświetleniem skupionym wokół podświetlanego na biało emblematu Fratzog, symbolu, z którym marka Dodge zaczęła „flirtować” w zeszłym roku. Trójkątny emblemat Fratzog, oryginalnie, tj. w latach 1962-1976, umieszczany na „muscle cars” Dodge’a, był wcześniej używany bez żadnego znaczenia i kontekstu – aż do teraz. Powrót logo Fratzog symbolizuje zelektryfikowaną przyszłość Dodge’a i oznacza zdecydowane zaangażowanie marki w utrzymanie tradycyjnej wydajności, ale z nową technologią potrafiącą przesuwać granice daleko poza to, co reprezentują dzisiejsze samochody.

Proste, pionowe detale na osłonie chłodnicy wzbogacają jej strukturę, a jednocześnie nawiązują do dziedzictwa marki, w szczególności do kultowego Dodge’a Chargera z 1968 roku. Koncept sprowadza osiągi do ich najprostszej formy, podkreślonej przez typową dla Dodge’a nazwę koloru nadwozia – Greys of Thunder, który przypomina lśniący grafit o głębokiej fakturze. Linia krawędzi tego konceptu biegnie wokół boków i nadaje mu solidnego wyglądu, uwypuklając jednocześnie górną część nadwozia. Smukłe, potężne błotniki podkreśla stylistykę całej sylwetki.

Samochód unika nadmiernej ilości ozdób – reflektory niemalże znikają, ukryte pod R-Wing i płynnie zintegrowane z powierzchnią aerodynamiczną, zapewniając jedynie niezbędne elementy funkcjonalne potrzebne do oświetlenia przodu. Zarówno przednie, jak i tylne oświetlenie zajmuje całą szerokość tych części nadwozia, a jego centrum stanowi podświetlany w 3D emblemat Fratzog. Elementy oświetlenia zewnętrznego są naprawdę niepowtarzalne – nawet w ciemności można rozpoznać sylwetkę konceptu Charger Daytona SRT. Płaskie klamki drzwi stanowią kontynuację minimalistycznego designu. Wykonane ze szczotkowanego aluminium „krzyczące” emblematy na błotnikach zapowiadają nowy układ napędowy Banshee, który napędza koncept.

Z wzorem przypominającym turbinę, lakierowane 21-calowe obręcze kół o diamentowym szlifie zapewniają aerodynamiczną wydajność, a czerwone logo Fratzog zdobi centralne zamki kół. Szare, sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe zapewniają odpowiednią siłę hamowania.

Nowy design hatchbacka jest bardzo funkcjonalny i nadaje konceptowi podwójną osobowość: „bestii” na tor wyścigowy, która jest równocześnie w stanie zaspokoić codzienne potrzeby związane z jazdą. Cała konstrukcja, wraz ze składanymi tylnymi siedzeniami, oferuje niespotykaną jak na muscle car użyteczność i pojemność bagażnika.

Skomunikowane ze światem i skoncentrowane na kierowcy wnętrze samochodu

Wnętrze modelu koncepcyjnego Dodge Chargera Daytona SRT jest lekkie i nowoczesne. Oferuje skoncentrowany na kierowcy kokpit, w którym wszystkie najważniejsze elementy są spójnie pogrupowane.

12,3-calowy ekran w konsoli centralnej, największy jak dotąd ekran występujący w samochodzie Dodge, jest nachylony pod kątem prawie dziesięciu stopni w kierunku kierowcy, a 16-calowy zestaw wskaźników jest zakrzywiony, dzięki czemu kierowca czuje się jak w kokonie. Wyświetlacz projekcyjny (HUD) o wymiarach 8 na 3 cale pokazuje dodatkowe informacje o pojeździe tam, gdzie kierowca ich potrzebuje. Wąska deska rozdzielcza (IP) i stelaż środkowy w kolorze ultrafioletowym z niebiesko-srebrnymi przeszyciami charakteryzują się „linią oddzielającą”, która rozciąga się we wnętrzu całego samochodu. Górna część deski rozdzielczej znajduje się o stopień wyżej, co tworzy wyrzeźbioną powierzchnię unoszącą się niejako nad zestawem wskaźników. Ultrafioletowy odcień pojawia się na wielu powierzchniach wewnętrznych, takich jak konsola, drzwi i fotele, tworząc synergię z systemem oświetlenia Attitude Adjustment Lighting, by jeszcze bardziej wzmocnić we wnętrzu samochodu grę światła i cieni.

Parametryczna faktura stanowi wspólną cechę wnętrza i jednocześnie połączenie z wyglądem zewnętrznym, a inspirację motywem okratowania chłodnicy Chargera z 1968 roku odnajdujemy również we wnętrzu. Parametryczny motyw dodaje płynności i objętości, rozciągając się od deski rozdzielczej do listew drzwiowych, pod konsolą i aż po tylne podłokietniki i tylną konsolę. Dynamiczna faktura wnętrza jest trójwymiarowa i powoduje odbijanie się światła oraz reaguje na zmieniające się otoczenie poprzez linie, które stopniowo rozchodzą się ku tyłowi. Ambient Attitude Adjustment Lighting podświetla fakturę od dołu, bawiąc się głębią i wymiarami.

Grafika przypominająca obwód „wychodzi” z podłogi wykonanej z włókna węglowego i jest strategicznie rozmieszczona tak, aby otaczać pasażerów, przechodząc pod siedzeniami, poprzez konsolę środkową i deskę rozdzielczą, a następnie wracając do kierowcy; to subtelny detal, który działa jak płytka obwodu drukowanego, łącząca jedno z drugim. Unikalny kształt błyskawicy na pedale gazu nawiązuje do zelektryfikowanego układu napędowego konceptu, podobnie jak podwójne przeszycia w kolorze Blue Plasma i Silver, które zdobią całe wnętrze. Wykonane z włókna węglowego progi drzwiowe posiadają podświetlany na biało napis Daytona, a ten sam napis znajduje się również w prawej górnej części centralnej deski.

Drzwi i konsola środkowa znów przejmują rzeźbiarski design i posiadają tylko to, co niezbędne. Przestrzeń pod konsolą sprawia wrażenie lżejszej, a na pomysłowej konsoli centralnej znajduje się pokrywa inspirowana samolotami myśliwskimi, która podnosi się po naciśnięciu przycisku startu. Unikatowa skrzynia biegów z rękojeścią w kształcie pistoletu jest inspirowana przeszłością, ale w całkowicie nowym wykonaniu i funkcjonuje jako precyzyjny element mechaniczny, który oferuje bezwysiłkową zmianę biegów po pociągnięciu spustu rękojeści pistoletu.

Nowa konstrukcja kierownicy oferuje delikatniejsze wrażenia dotykowe, ze spłaszczoną górą i dołem koła kierownicy. Środkowe ramię kierownicy nie jest połączona z obręczą, dzięki czemu kierownica sprawia wrażenie pływającej. Na kierownicy umieszczono łopatki zmiany biegów, przycisk PowerShot po prawej stronie oraz elementy sterujące trybem jazdy po lewej. Podobnie jak drzwi, kierownica posiada pojemnościowe przyciski dotykowe. Na środku kierownicy znajduje się podświetlane, czerwone logo SRT.

Fotele modelu koncepcyjnego Dodge Charger Daytona SRT są lekkie, inspirowane wyścigami i smukłe, z tapicerką prezentującą abstrakcyjny, perforowany wzór logo Fratzog. Unikalny wzór stopniowo staje się „łagodniejszy” schodząc w kierunku dołu fotela, by znów z całą wyrazistością pojawić się na wysokości środka oparcia. Górne oparcia charakteryzują się otworami i wzmocnieniami, które zapewniają wrażenie przewiewności, a jednocześnie trzymają pasażerów.

Panoramiczny szklany dach konceptu Dodge Charger Daytona SRT daje wrażenie podróżowania na otwartej przestrzeni, a pasażerowie siedzący z tyłu są bardziej „włączeni” w to, co dzieje się w samochodzie. Parametryczna faktura wnętrza rozciąga się na podsufitkę otaczającą i podkreślającą przeszkloną powierzchnię. Wykonane z włókna węglowego podłoga i pokrywa bagażnika to inspirowane wyścigami elementy nadające lekkości, a duża przestrzeń ładunkowa oraz składane tylne siedzenia zapewnia więcej miejsca do przechowywania niż jakikolwiek poprzedni muscle car Dodge’a.