Nowy Dodge Dart 2013 pierwszym pojazdem Chrysler Group zbudowany na platformie Fiat Group. Za sprawą rozwiązań technologicznych, wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa oraz przemyślanej funkcjonalności oferuje możliwości personalizacji, obszerne wnętrze oraz dobrą dynamikę jazdy.
Dodge Dart 2013 będzie dostępny w pięciu wersjach wyposażenia: SE, SXT, Rallye, Limited oraz R/T, a jego produkcja w amerykańskim zakładzie Chrysler Group Belvidere Assembly Plant (Belvidere, stan Illinois) rozpocznie się w drugim kwartale 2012 roku.
NADWOZIE
W oparciu o architekturę Fiat Group o nazwie Compact U.S. Wide (CUS-wide) powstała „przysadzista” i stabilna sylwetka typu “body-in, wheels-out” w stylu coupè. Dzięki szerokości platformy CUS można było zaakcentować kształt błotników oraz maksymalnie wysunąć koła w “rogi” nadwozia, osiągając stabilny wygląd, dający designerom Dodge’a możliwości zdecydowanego rzeźbienia karoserii. Sprawia ona wrażenie wizualnie rozciągniętej na szkielecie pojazdu podobnie jak powłoka nylonowa.
Z chwilą finalizacji podstawowego designu akcentującego dynamikę linii i łuków w pożądanych miejscach projektanci dodali parę elementów typowych dla marki Dodge. Przód Dart’a otrzymał charakterystyczną kratę chłodnicy − lecz o nowoczesnym, rasowym wyglądzie, która jakby “pływa” na przedzie tworząc rodzaj rozpiętej na szerokość czarnej maski, identyfikującej pojazd jako Dodge.
Przód Dodge Dart’a 2013 został zaprojektowany pod kątem swobodnego opływu powietrza wokół, nad oraz pod samochodem bez uszczerbku tak dla stylizacji nadwozia jak i chłodzenia silnika. Osłonę chłodnicy umieszczono poniżej zderzaka, co optycznie obniża linię pasa przedniego i ogranicza zawirowania powietrza przy utrzymaniu bezpiecznego, 8-calowego (203 mm) prześwitu wobec podłoża.
Laserowe wykończenie spoin dachu, wysokiej jakości metalowe listwy bocznych okien w fortepianowej czerni oraz reflektory projektorowe w fabrycznym standardzie to jedynie niektóre przykłady precyzji wykonania, typowej dla samochodu wyższej klasy cenowej.
Widziany od tyłu nowy Dodge Dart 2013 zwraca uwagę “wyczynowym”, inspirowanym przez model Charger – a więc ciągnącym się na całą szerokość rufy – zespołem lamp tylnych rozświetlanych 152 diodami LED. Ekskluzywnego obrazu dopełniają podwójne końcówki wydechu pod tylnym zderzakiem.
Design Dodge Dart’a wzbogacają detale. Stylowe przetłoczenia na masce silnika prowadzą oko ku “pływającej” kracie grilla podczas gdy chromowane akcenty pod reflektorami i wewnątrz (opcjonalnych) lamp przeciwmgielnych podkreślają uwagę, z jaką potraktowano szczegóły.
WNĘTRZE
Projektując wnętrze designerzy skoncentrowali się na stworzeniu kombinacji wykonania, najnowszych technologii, palety kolorów oraz rzeźbionych form z wykorzystaniem materiałów “z wyższej półki”.
Tablica przyrządów zorientowana została na kierowcę, a wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu jego ręki. Mimo wymiarów samochodu kompaktowego, Dart 2013 wyróżnia się przestrzenią wnętrza typową dla sedana średniej wielkości i poszczycić się może największą szerokością na poziomie bioder i ramion wśród aut swojej klasy.
Możliwość personalizacji stanowiła istotny element procesu rozwojowego modelu, a oferta 12 kolorów nadwozia, 14 tonacji wnętrza i kombinacji wyposażenia wnętrza, siedmiu opcji kół, trzech wersji silnika i trzech opcji skrzyń biegów umożliwia dostosowanie wybranego przez nabywcę modelu samochodu do indywidualnych upodobań. Liczba kombinacji może być jeszcze większa dzięki ofercie – przygotowywanych specjalnie – ponad 150 akcesoriów i zestawów akcesoryjnych Mopar.
Centralnym elementem high-tech nowego Dodge Dart’a 2013 jest obrysowana światłowodem “pływająca wyspa” na tablicy przyrządów, mieszcząca 7-calowy (178 mm) ekran TFT konfigurowalnego zestawu wskaźników oraz 8,4-calowy (213 mm) ekran dotykowy systemu multimedialnego Uconnect Media Center.
Rozwiązaniom technologicznym towarzyszą przemyślne schowki. Skrytka przed pasażerem z łatwością ukryje włożony tam iPad, na konsoli centralnej znajdują się gniazdka AUX dla innych urządzeń elektronicznych, a jej kieszenie boczne pomieszczą telefony komórkowe, kwity parkingowe czy pióra lub notes.
Praktycznie rozmieszczone źródła świetlne dodają kabinie ciepła i komfortu. “Pływającą wyspę” otacza dostępne opcjonalnie “wyścigowe” oświetlenie światłowodowe. Rozproszony poblask uchwytów w drzwiach, kieszeni do map, podłogi, skrytki na desce rozdzielczej, półki konsoli oraz uchwytów na kubki jest nie tylko użyteczny, ale zapewnia rodzaj przytulności wewnątrz auta.
SILNIKI
Gama jednostek napędowych Dodge Dart’a 2013 obejmuje trzy nowoczesne, oszczędne, czterocylindrowe silniki benzynowe o wysokiej mocy.
Nabywcy mogą wybierać pomiędzy nowym 16-zaworowym silnikiem Tigershark o pojemności 2,0 litrów i mocy 160 KM, 16-zaworowym, turbodoładowanym silnikiem MultiAir z intercoolerem o pojemności 1.4 litra i mocy 160 KM oraz także nowym silnikiem Tigershark MultiAir 2 o pojemności 2,4 litra i mocy 183 KM. Silniki te współpracują z trzema skrzyniami biegów: sześciostopniową manualną lub automatyczną albo także sześciostopniową przekładnią dwusprzęgłową DDCT.
Technologia MultiAir umożliwia optymalizację zużycia paliwa w całym zakresie prędkości obrotowej silnika i wszystkich warunkach jazdy poprzez bezpośrednią i dynamiczną kontrolę ilości powietrza dolotowego a więc spalania. Efektem jest wzrost momentu obrotowego o 15 proc. w dolnym zakresie obrotów wału korbowego oraz 7,5-procentowa oszczędność paliwa.
WZOREM ALFA ROMEO
Motorem powrotu marki Dodge do amerykańskiego segmentu sedanów klasy kompaktowej stała się Alfa Romeo Giulietta. To właśnie na wydłużonej i poszerzonej płycie podłogowej tego modelu skonstruowano nowy sedan klasy kompaktowej z myl o konsumentach w Ameryce Północnej.
Modularna architektura karoserii pozwala budować różne modele przy użyciu tych samych komponentów bazowych, czego efektem jest wzrost jakości i niezawodności przy jednoczesnej redukcji kosztów oraz czasu niezbędnego na badania rozwojowe i przygotowanie oprzyrządowania.
Skorupa nadwozia Dodge Dart’a składa się strukturalnie w 68 proc. ze stali o dużej wytrzymałości walcowanej na gorąco oraz stali nadwytrzymałej − jest więc nie tylko lekka wagowo ale i solidna jakościowo.
Dart 2013 wyposażony jest w zawieszenie przednie typu MacPherson o lekkiej konstrukcji, zestrojone specjalnie pod kątem kompensacji kąta pochylenia kół, pozwalające na polepszenie sterowności i charakterystyki jezdnej − obok komfortu podróżowania i redukcji hałasów toczenia.
Niezależne zawieszenie tylne typu bi-link daje możliwość typowo europejskiego, bardziej dynamicznego prowadzenia lecz także i spokojniejszej, płynnej jazdy zgodnie z preferencjami wielu kierowców północnoamerykańskich.
AERODYNAMIKA
Ponad 600 godzin prób i testów w tunelu aerodynamicznym w trakcie prac badawczo-rozwojowych oraz zastosowane technologie pozwoliły konstruktorom zoptymalizować walory nowego Dodge.
To pierwszy samochód marki, który posiada aktywny system przesłony wlotu powietrza. System ten automatycznie wstrzymuje dopływ powietrza przez dolny wlot przy prędkościach autostradowych, kiedy to maleje potrzeba intensywnego chłodzenia silnika na korzyść ograniczenia oporu powietrza. W stanie zamkniętym przesłona zwiększa efektywność aerodynamiczną zmieniając przepływ strumieni powietrza z przodu samochodu na boki, zamiast „wpuszczania” do komory silnikowej.
System aktywnej przesłony działa automatycznie, w zależności od temperatury płynu chłodzącego oraz prędkości samochodu.
Większość podwozia Dodge Dart’a od przedniego pasa aż po tylny pokrywają specjalne panele z kompozytu (MIC) w kolorze czarnym, których zadaniem jest zarówno polepszenie aerodynamiki podwozia jak i wyciszenie hałasów trakcyjnych. Przed każdym z kół przewidziano mini-spojler, który − bez wpływu na prześwit pojazdu − wspomaga aerodynamikę współdziałając z panelami osłonowymi podwozia.
Podczas projektowania i przygotowywania do produkcji Dodge Dart’a 2013 nie lekceważono żadnych elementów wpływających na aerodynamikę. Kształt obudowy lusterek bocznych, kąt pochylenia szyby tylnej w stosunku do pokrywy bagażnika, a nawet oprawa lamp tylnych i kąty krawędzi karoserii poddane zostały optymalizacji pod kątem skuteczności aerodynamicznej, w czym udział ma także zintegrowany spojler na klapie bagażnika poprawiający separację strug powietrza w części „rufowej” pojazdu.
BEZPIECZEŃSTWO
samochód posiada 60 systemów bezpieczeństwa. Fundamentem jest skorupa karoserii, jej uzupełnieniem są elementy bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, m.in. niespotykany w tym segmencie zespół współpracujących ze sobą 10 standardowych poduszek powietrznych: dwustopniowe adaptacyjne, samo-opróżniające się poduszki przednie kierowcy i pasażera, boczne poduszki fotelowe dla kierowcy i pasażera chroniące miednicę oraz klatkę piersiową, dwie tylne poduszki powietrzne chroniące miednicę pasażerów, przednie poduszki kolanowe kierowcy i pasażera oraz pełnowymiarowe boczne poduszki kurtynowe.
Dodge wyposażony jest ponadto w aktywne zagłówki przednich foteli, dostępny opcjonalnie system detekcji martwych pól widzenia oraz ruchu przecinającego drogę cofania, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu siedzeń oraz napinacze wstępne i aktywne zwalniacze napięcia pasów bezpieczeństwa przednich foteli. Wszystkie trzy miejsca z tyłu posiadają zaczepy do montowania fotelików dziecięcych (LATCH).
WYPOSAŻENIE
Dodge Dart 2013 dostępny będzie w pięciu wersjach wyposażenia: SE, SXT, Rallye, Limited oraz R/T i oferowany w 12 kolorach nadwozia: czerwonym Redline Red Pearl, pomarańczowym Header Orange Pearl, perłowym Streak Pearl, niebieskim True Blue Pearl, jasnoszarym Winter Chill Pearl, jasnobłękitnym Laguna Blue Clear, ciemnostalowym Maximum Steel Metallic Clear, srebrnym Tungsten Metallic Clear, srebrnym Bright Silver Metallic Clear, cytrynowym Citrus Peel Pearl, czarnym Pitch Black Clear, oraz białym Bright White Clear.
Gama tonacji i wystroju wnętrza obejmuje 14 kombinacji w siedmiu dostępnych wersjach kolorystycznych tapicerki z materiału lub ze skóry: czarny Black Denim, czarny/jasno szary Black/Light Diesel Grey, czarny/jasnobeżowy Black/Light Frost Beige, czarny/czerwony Black/Ruby Red, szary/cytrynowy Diesel Grey/Citrus Peel, szary/jasno szary Diesel Grey/Light Diesel Grey oraz biały/szary Ceramic White/Light Diesel Grey.
Oferując Dart’a 2013, nowego Chargera i Durango, odświeżonego Grand Caravana, Journey’a, Avenger’a oraz Challengera − marka Dodge dysponuje obecnie jedną z najmłodszych linii modelowych w sieci amerykańskich salonów sprzedaży.
Dodge Dart jest przykładem że miraż Fiata z Chryslerem jest strzałem w 10. Dart jest nietuzinkowym pojazdem którego zalety na pewno Amerykanie docenią. Dzięki wsparciu Fiata Chryslery zyskają urok i świetne ekonomiczne silniki.