Nowa Toyota GR Supra, piąta generacja legendarnego samochodu sportowego miała swoją światową premierę podczas dni prasowych na salonie samochodowym North American International Auto Show w Detroit.
To pierwszy globalny model wyprodukowany przez Toyota Gazoo Racing.
Zobacz także:
Toyota GR Supra powstała jako samochód sportowy. Główny inżynier Tetsuya Tada zachował klasyczną formę z montowanym z przodu rzędowym sześciocylindrowym silnikiem napędzającym tylne koła. To nawiązanie do dziedzictwa poprzednich generacji Toyoty Supry oraz legendarnego pierwowzoru, czyli Toyoty 2000GT.
Trzylitrowy silnik R6 korzysta z turbosprężarki typu Twin Scroll i generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Silnik jest zespolony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która pomaga w gładkim, ale zdecydowanym przyspieszaniu.
Do uzyskania wysokich osiągów samochodu przyczynił się zespół Toyota Gazoo Racing, który pracował podczas testów na legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring. Samochód na torze przetestował Prezydent marki, Akido Toyoda. GR Supra trafi do klientów w połowie 2019 roku. Wszystkie samochody powstaną w mieście Graz w Austrii.
Stylistykę Toyoty GR Supry zapowiadał model koncepcyjny FT-1. Długa maska, zwarta karoseria oraz dach z dwoma wybrzuszeniami to nawiązanie do pierwowzoru, czyli modelu 2000GT. Do charakterystycznych elementów 4. generacji Supry nawiązuje stylistyka przodu i tyłu, a w szczególności muskularne tylne błotniki, tworzące jedną linię ze zintegrowanym spojlerem. Nowa dzieli ze swoimi legendarnymi poprzednikami mocny silnik montowany z przodu oraz napęd na tylne koła.
Masywny tylny spojler zapewnia optymalny opływ aerodynamiczny. Trapezoidalne kształty tylnego zderzaka tworzą poczucie dociskania samochodu do ziemi. Światła to prosta kombinacja wewnętrznych okręgów, a wykonane w technologii LED tylne światła przeciwmgielne oraz cofania umieszczono centralnie w dolnej części zderzaka. Nowy lakier Matt Storm Grey będzie dostępny tylko w edycji specjalnej.
Koncepcja kokpitu
Kokpit w nowej Toyocie GR Supra łączy tradycyjne elementu samochodów klasy GT z ultranowoczesną funkcjonalnością. Wzorce czerpano bezpośrednio z jednomiejscowych samochodów wyścigowych. Konsola przednia jest smukła i nisko osadzona. Najważniejsze przełączniki są umieszczone na tyle blisko, by można było nimi szybko i łatwo operować.
Wyświetlacz head-up, wskaźniki oraz manetki zmiany biegów są umieszczone centralnie przed kierowcą, a na trójramiennej pokrytej skórą kierownicy rozplanowano dodatkowe przełączniki. Umieszczony przed kierowcą wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala jest świetnie widoczny. W jego skład wchodzą trójwymiarowy licznik przebiegu oraz wskaźnik biegu wyświetlane w części centralnej, cyfrowy prędkościomierz po lewej stronie oraz systemy nawigacji i multimediów po prawej.
Konsola środkowa jest skierowana ku kierowcy. Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje panel obsługi klimatyzacji z dotykowymi przyciskami i funkcją pamięci ustawień. 8,8-calowy wyświetlacz, obsługiwany dotykowo lub za pomocą obrotowego kontrolera. Siedzenia w nowej GR Supra inspirowane są wyścigami.
Osiągi silnika, prowadzenie
Sercem pokazywanej na targach motoryzacyjnych NAIAS nowej Toyoty GR Supra jest trzylitrowy, rzędowy silnik, który generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Kierowca może przejąć kontrolę nad zmianą biegów, korzystając z manetek przy kierownicy oraz wybrać tryb Normal lub Sport. Funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie sprawiając, że auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy.
System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie „track”, które redukuje poziom ingerencji VSC w prowadzenie, żeby kierowca miał większą kontrolę nad zachowaniem się auta podczas dynamicznej jazdy.
Wszystkie wersje Toyoty GR Supra sprzedawane w Europie będą wyposażone w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Z kolei parametry zostały zdefiniowane tak, by auto jak najlepiej się prowadziło. Kluczowym czynnikiem jest stosunek rozstawu osi do rozstawu kół.
Nowy projekt zawieszenia składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz lekkiego zawieszenia pięciowahaczowego z tyłu. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest zestrojone sportowo i może być dopasowane do preferencji kierowcy w trybach kierownicy Sport i Comfort. Mocne hamulce są wyposażone w czterotłoczkowe zaciski Brembo.
Wyposażenie klasy premium
Począwszy od nowego modelu, Toyota Gazoo Racing będzie przenosić techniczne doświadczenia z torów wyścigowych i rajdowych odcinków specjalnych nie tylko na rozwój nowych generacji sportowych modeli GR Toyoty. GR Supra w inauguracyjnym roku produkcji trafi do 900 właścicieli w Europie. Chcąc okazać uznanie za entuzjazm w związku z powrotem Supry, jeszcze przed dostarczeniem auta latem 2019 roku pierwsi klienci zyskają dostęp do ekskluzywnego programu Supra 900 Club.
Toyota GR Supra otrzymuje w standardzie aktywny dyferencjał, adaptacyjne zawieszenie (Adapitve Variable Suspension) czy 19-calowe aluminiowe koła z hamulcami najwyższej jakości. Auto wyposażone jest także w dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymywania i ruszania, bezkluczykowy dostęp i przycisk Start, skórzaną kierownicę z przyciskami funkcyjnymi oraz wirtualną tablicę rozdzielczą przed kierowcą.
Technologia LED jest wykorzystywana w adaptacyjnych reflektorach, tylnych światłach i światłach do jazdy dziennej, a lusterka (zewnętrzne i wewnętrzne) są fotochromatyczne. Dodatkowym ułatwieniem są czujniki deszczu oraz kamera cofania. Sportowe fotele obite są skórą i mają elektryczną regulację (wraz z podparciem lędźwiowym), zintegrowane podgrzewanie i funkcję pamięci ustawień.
System multimedialny zawiera 12-głośnikowy system audio premium JBL, wyświetlacz head-up, wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala, nawigację z Supra Connect (na wybranych rynkach), Bluetooth oraz port USB. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest indukcyjna ładowarka smartfonu oraz pakiety oświetlenia i przechowywania przedmiotów.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zawiera pakiet Supra Safety +, w którego skład wchodzą systemy monitorowania martwego pola, ostrzegania o zmianie pasa ruchu, ostrzegania o ruchu z tyłu pojazdu, ostrzegania o kolizji z autem nadjeżdżającym z tyłu oraz czujniki parkowania z funkcją hamowania. Dodatkowo obejmuje funkcję e-Call. Wszystkie samochody są wyposażone w alarm.
Szczegółowe specyfikacje oraz ceny są dostępne na specjalnych stronach internetowych Toyoty GR Supra w całej Europie.
Toyota GR Supra A90 Edition
Prototyp Toyoty Supry miał swój spektakularny debiut przed tłumami fanów podczas Goodwood Festival of Speed latem 2018 roku. Samochód zaprezentowano w czarno- biało- czerwonym kamuflażu inspirowanym barwami Toyota Gazii Racing. Żeby uczcić historię modelu, na początku produkcji powstanie seria samochodów GR Supra A90 Edition. Liczba egzemplarzy została ograniczona do 90 sztuk. Wszystkie będą pokryte matowym lakierem Storm Grey, zostaną wyposażone w czarne matowe felgi aluminiowe oraz kokpit kierowcy obszyty czerwoną skórą. W pozostałych aspektach wyposażenie pokryje się z wersją Premium.