Podczas salonu samochodowego North American International Auto Show w Detroit swoją premierę świętują trzy nowe modele Mercedes- AMG z serii 53.
Są nimi: CLS, Klasa E Coupé oraz Klasa E Cabriolet. Wszystkie łączą sportowe osiągi i dynamiczny design z wysoką efektywnością.
Zobacz także:
Do ich napędu służy nowy, zelektryfikowany 3-litrowy silnik benzynowy R6 z układem podwójnego doładowania, wykorzystującym klasyczną turbosprężarkę oraz pomocniczy kompresor elektryczny. Jednostka osiąga moc 320 kW (435 KM) i maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Wyposażono ją w rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost, który krótkotrwale zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy o wartości 16 kW i 250 Nm momentu obrotowego, a ponadto zasila pokładową instalację elektryczną 48 V.
Najnowsze modele standardowo otrzymują również przekładnię AMG Speedshift TCT 9G oraz napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego.
Z zewnątrz modele z serii 53 wyróżniają wspólne elementy stylizacji: osłona chłodnicy przedzieloną podwójnym ostrzem, przedni zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery „A”, specjalne osłony progów AMG, tylny zderzak z nakładką w formie dyfuzora oraz okrągłe, chromowane końcówki wydechu z wykończeniem na wysoki połysk.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy
Sześciocylindrowa jednostka rzędowa charakteryzuje się wydajnością i korzysta z inteligentnej elektryfikacji. Rozrusznik EQ Boost stanowi połączenie rozrusznika z alternatorem w jeden mocny silnik elektryczny, zamontowany pomiędzy silnikiem a przekładnią. Rozwiązanie, wraz z inteligentnym doładowaniem za pośrednictwem turbosprężarki i elektrycznego kompresora zapewnia osiągi i dynamikę jazdy przy zredukowaniu zużycia benzyny oraz emisji spalin.
CLS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sek., a z Pakietem kierowcy AMG osiąga prędkość maksymalną 270 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 8,4 l/100 km, a średnie emisje CO2 to 200 g/km. 3-litrowa jednostka niezwykle żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu i ma korzystną, pozbawioną tzw. turbodziury charakterystykę.
EQ Boost zasila 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Z jego wsparcia, za pośrednictwem przetwornicy DC/DC, korzysta również konwencjonalna sieć 12-woltowa. Zastosowanie 48-woltowego akumulatora zwiększa ogólną pojemność akumulatorów w pojeździe i pozwala zastosować cieńsze, a więc i lżejsze wiązki. Prądnico- rozrusznik służy nie tylko jako alternator, ale odpowiada również za realizację hybrydowych funkcji napędu. Umożliwia to zmniejszenie zużycia paliwa.
Długość nowej sześciocylindrowej jednostki rzędowej wraz z osprzętem jest znacznie mniejsza od konwencjonalnych rzędowych „szóstek”. Dzięki temu powstała przestrzeń, która pozwoliła zamontować komponenty układu oczyszczania spalin bezpośrednio przy silniku.
Design
Modele z nowej serii 53 zyskały również unikalny design. Z przodu wyróżnia je osłona chłodnicy przedzielona podwójnym, chromowanym ostrzem. Miejsce diamentowego wypełnienia ze srebrnymi zdobieniami zajęła czarna krata. Przedni zderzak wyprofilowany na kształt liter „A” otrzymał czarne prowadnice powietrza i dolny spojler z chromowaną listwą. Chromowane wykończenie mają także „płetwy” przecinające boczne wloty powietrza. Osłony progów AMG nadają modelom z serii 53 jeszcze bardziej dynamiczną prezencję.
Z tyłu uwagę przyciąga nie tylko przeprojektowany zderzak, ale i klasyczne, okrągłe końcówki układu wydechowego z chromowanym wykończeniem na wysoki połysk.
Przedni zderzak modelu CLS 53 4MATIC+ dodatkowo wyróżniają tzw. kurtyny powietrzne po bokach. Zewnętrzne krawędzie osłony chłodnicy zwężają się ku dołowi, podkreślając mocarny wygląd, podobnie jak ostro nakreślone, smukłe reflektory. Lusterka boczne umieszczono na drzwiach, tak jak w modelach AMG GT.
Dzielone tylne lampy prezentowanych na targach motoryzacyjnych NAIAS modeli optycznie poszerzają nadwozie, a przy tym mają dodatkowy walor praktyczny – ich zastosowanie pozwoliło powiększyć otwór załadunkowy. Standardowo CLS 53 oferowany jest z 19-calowymi, aerodynamicznie zoptymalizowanymi obręczami z lekkich stopów. W opcji dostępne są felgi o średnicy 20 cali.
W kabinie nowych modeli AMG umieszczono dwa ekrany wysokiej rozdzielczości, każdy o przekątnej 12,3 cala. Przykryte wspólną taflą szkła, tworzą one panoramiczny kokpit. Lewy, z wirtualnymi instrumentami, umieszczono bezpośrednio nad kierownicą, a prawy – ponad konsolą środkową. Kierowca ma do wyboru trzy różne style interfejsu: klasyczny, sportowy lub progresywny. Może też konfigurować odpowiednie dla siebie informacje, a za pośrednictwem menu AMG wywołać wskaźniki: temperatury oleju silnika i skrzyni, przyspieszenia poprzecznego i wzdłużnego, mocy i momentu obrotowego silnika, ciśnienia doładowania, ciśnienia w ogumieniu i jego temperatury, a także aktualnych ustawień pojazdu.
Dotykowe przyciski Touch Control na kierownicy pozwalają sterować całym systemem informacyjno- rozrywkowym bez potrzeby odrywania rąk od wieńca. System multimedialny można obsługiwać też za pośrednictwem panelu dotykowego z kontrolerem na konsoli środkowej oraz sterowania głosowego Linguatronic, którego zakres poszerzono o funkcje pojazdu.
Syntezę sportowego charakteru podkreślają sportowe fotele (w przypadku E 53 4MATIC+ Coupé oraz Cabriolet – stylizowane na zintegrowane) ze specjalną tapicerką i oznaczeniami AMG, czerwone pasy bezpieczeństwa oraz elementy wykończenia z włókien węglowych lub włókien szklanych w kolorze zmatowionego srebra. Atmosferę w kabinie dopełnia nowa, standardowo montowana kierownica AMG Performance.
Poza klasyczną czernią z czerwonymi lub szarymi przeszyciami wnętrza Coupé i Cabriolet występują w odcieniach: czarny/ brąz siodłowy, czarny/ biały, czarny/ klasyczna czerwień, tytanowa czerwień designo/ beż macchiato oraz tytanowa szarość designo/ czarny. Dla 4MATIC+ zarezerwowano także: beż macchiato, szarość magma, czarny/czerwień bengalska oraz brąz espresso /szarość magmo. W tych przypadkach z tonacją kabiny koresponduje obszycie kierownicy.
Napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+
Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem montowanego seryjnie napędu na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Ten inteligentny układ łączy zalety różnych konfiguracji napędu: w pełni elastyczny rozkład momentu pomiędzy osiami zapewnia nie tylko optymalną trakcję, ale i stabilność prowadzenia.
Elektromechaniczne sprzęgło aktywnie łączy stale napędzaną tylną oś z przednią, a najlepszy możliwy rozdział momentu jest na bieżąco wyliczany na podstawie warunków jazdy i zachowania kierowcy. Pozwala to płynnie przechodzić od konfiguracji tylno- do czteronapędowej i odwrotnie. Kierowca może dopasować charakterystykę nowych modeli serii 53 do własnych preferencji – wystarczy, że wybierze jeden z pięciu trybów jazdy oferowanych w ramach systemu AMG Dynamic Select (Eco, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual).
Więcej zwinności, neutralne zachowanie w zakrętach i lepsza trakcja – to wszystko zasługa zawieszenia pneumatycznego AMG Ride Control+. Dysponuje ono aktywną regulacją tłumienia ADS+ (Adaptive Damping System). Tłumienie każdego z kół jest osobno regulowane zgodnie z aktualnymi warunkami jazdy oraz stanem nawierzchni. Modele z serii 53 utrzymują stały prześwit niezależnie od obciążenia. Można go dodatkowo zwiększyć za naciśnięciem przycisku.
Elektromechaniczny układ kierowniczy działa z siłą wspomagania uzależnioną od prędkości ma zmienne przełożenie. Dużych rozmiarów układ hamulcowy z wewnętrznie wentylowanymi, kompozytowymi tarczami, zapewnia skuteczne wytracanie prędkości. Z przodu zamontowano perforowane tarcze w rozmiarze 370 x 36 mm z 4-tłoczkowymi, stałymi zaciskami „AMG”, a z tyłu – tarcze o średnicy 360 x 26 mm i jednotłoczkowe zaciski pływające.
Systemy
Na życzenie modele z serii 53 dostępne są z opcjonalną kontrolą komfortu Energizing. Standardowo montowane są układy: Active Braking Assist, Lane Keeping Assist, Attention Assust, Speed Limit Assist oraz system ochrony podróżujących PRE-SAFE. Nowością, również montowaną seryjnie, jest układ PRE-SAFE Sound, który w obliczu ryzyka kolizji przygotowuje zmysł słuchu do spodziewanego huku uderzenia.
Opcjonalny pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje: aktywną kontrolę odległości Active Distance Assist Distronic, Active Steering Assist, Active Speed Limit Assist, Active Braking Assist z funkcją Cross-Traffic, Evasive Steering Assist, Active Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist oraz PRE-SAFE Plus.
CLS 53 4MATIC+ w ekskluzywnej wersji Edition 1
Od momentu rynkowej premiery CLS 53 4MATIC+ będzie dostępny w ekskluzywnej serii Edition 1 z motywem wykończenia wnętrza w miedzianym kolorze Copper Art. Także skórzana tapicerka foteli nappa w kolorze czarnym ma kontrastujące, miedziane przeszycia – podobnie jak obszycie panelu wskaźników, podłokietników, konsoli środkowej i paneli drzwi oraz lamówka dywaników podłogowych.
Wyjątkowy status pojazdu podkreślają elementy ozdobne i konsola środkowa z wykończeniem z włókien węglowych oraz kierownica AMG Performance z emblematem Edition. Luksusowy charakter wzmacnia nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach, pakiety pamięci i lusterek, a także analogowy zegarek IWC.