Na targach North American International Auto Show w Detroit debiutuje koncepcyjny crossover Lexus LF-1 Limitless. Linie nowego modelu mają kształtować przyszłość flagowego luksusowego crossovera marki.
Producent stworzył segment dwie dekady temu prezentując model RX 300 w Detroit. Choć od tej pory na rynku pojawiło się niemal 50 konkurencyjnych samochodów, auto wciąż pozostaje on najlepiej sprzedającym się w klasie.
Zobacz także:
Koncepcyjny Lexus LF 1 Limitless inicjuje nowy rodzaj pojazdów luksusowych. Łącząc wysokie osiągi z bezkompromisowym luksusem, Lexus jest emanacją najnowszych osiągnięć marki w dziedzinie technologii, innowacji i designu. Pojazd ma niemal nieograniczone możliwości zaspokojenia różnorodnych potrzeb wynikających ze stylu życia użytkowników auta. Nieograniczone są również możliwości w zakresie napędu.
Koncepcyjny LF 1 może mieć napęd wodorowy, hybrydowy, hybrydowy plug-in, spalinowy lub elektryczny. Około roku 2025 każdy model Lexusa na świecie będzie miał napęd elektryczny lub będzie dostępny w wersji zelektryfikowanej.
Nowatorski duch LF 1 został stworzony w kalifornijskim studiu CALTY Design Research. Język stylizacji wywodzi się z prostej ale eleganckiej koncepcji nazwanej molten katana („stopiony miecz samurajów”). Wizualizacja projektu łączy organiczne kształty ciekłego metalu z ostrymi krawędziami tradycyjnego japońskiego miecza. Wyobrażenie przejścia od gładkiej, płynnej masy do twardej, obrobionej bryły stało się punktem wyjścia designu.
Duża odległość między przednią osią a dolną krawędzią przedniej szyby nadaje nowemu autu atletyczny profil, przypominający raczej klasyczne GT niż kombi. W połączeniu z nisko położoną kabiną i agresywnymi, 22 calowymi kołami, ledwie mieszczącymi się w wydętych błotnikach, daje to LF 1 mocną sylwetkę, świadczącą już na pierwszy rzut oka o znakomitych osiągach. Niska linia dachu i duży prześwit dodatkowo podkreślają potencjał i praktyczność crossovera.
Podobnie jak u wszystkich współczesnych modeli Lexusa, kluczowym elementem designu jest grill w kształcie klepsydry. Motyw ten został jeszcze rozwinięty – detale nadwozia sugerują, że zaczyna się on w tylnej części pojazdu, zyskując kulminację z przodu. Sam grill jest elementem trójwymiarowym o kolorach specjalnie dobranych w CALTY. Projektanci zrezygnowali z chromu, zamiast tego przybywającego kierowcę wita umieszczone wokół grilla LF 1 oświetlenie LED.
– Modele Lexusa takie jak RX pomogły zbudować popularność kategorii luksusowych SUV-ów na całym świecie. Nowy koncepcyjny crossover pokazuje przyszłość segmentu, łącząc dynamikę i funkcjonalność z ekscytującym, budzącym emocje designem, co – mamy nadzieję – rozbudzi oczekiwania klientów – powiedział Yoshihiro Sawa, prezes Lexus International.
Patrząc na LF 1 z profilu, widać wyraźnie określoną linią biegnącą od przodu ku tyłowi, która zaczyna się od linii błotnika przy masce, a kończy u dołu słupka D. Linia ta kontrastuje ze znajdującymi się poniżej bardziej złożonymi powierzchniami, takimi jak śmiało zarysowany przedni błotnik, który przechodzi w gładkie, zaznaczone przetłoczeniem przednie drzwi. Z tego miejsca bryła rozbudowuje się ku tyłowi, co nadaje LF 1 butelkowany kształt, kojarzący się z klasycznymi „muscle cars”.
U tyłu dachu Lexusa LF 1 przykuwa oko rozdzielony spojler. Otwory na narożnikach mogą się kojarzyć z rurami wydechowymi, jednak w istocie są wylotami powietrza z tylnych nadkoli. Ponad nimi wznoszą się pokaźne światła zespolone, wyraźnie wystające z metalowej części nadwozia. Powyżej świateł znajduje się olbrzymia połać szyby, która ciągnie się daleko w przód, nad tylne fotele, dzięki rozdzieleniu spojlera na dwie części zapewniając ich pasażerom znakomite widoki.
Celem CALTY przy projektowaniu kabiny było zapewnienie komfortu każdej ze znajdujących się wewnątrz osób. Kokpit został zaprojektowany w sposób umożliwiający kierowcy skoncentrowanie się na tym, co najważniejsze dzięki wyeliminowaniu analogowych pokręteł i przycisków i zastąpieniu ich elementami czułymi na ruch oraz umieszczeniu przed kierowcą minimalistycznego wyświetlacza. Przestrzeń przeznaczona dla pasażera siedzącego z przodu jest o wiele bardziej otwarta, z jeszcze mniejszą liczbą elementów na tablicy przyrządów.
Osoby siedzące z tyłu mają takie same fotele, jak z przodu, z dużą ilością miejsca na nogi i indywidualnymi ekranami, pozwalającymi sterować klimatyzacją i systemem rozrywkowym. W wystroju wnętrza wykorzystano elementy wykończeniowe w odcieniach różowozłotym i miedzianym, podobnych do kolorystyki użytej na zewnątrz, ale o cieplejszej, satynowej powierzchni. Dodatkowe metaliczne akcenty kontrastują ze skórzaną wyściółką o barwie ziarna kakaowego i tapicerką foteli z perforowanej skóry w kolorze Chiffon White.
Istotną rolę w tworzeniu nastroju wnętrza odgrywa oświetlenie. Naciśnięcie przycisku Start włącza oświetlenie tła, którego konfiguracja zależy od wybranego trybu jazdy. Interesujący efekt dają miniaturowe lampki LED ukryte za perforowanymi drewnianymi panelami drzwi, które, świecąc różnymi kolorami, uzupełniają górne oświetlenie.
Komfort jazdy LF 1 zwiększają zaawansowane rozwiązania wspomagające kierowcę. Tryb Chauffeur umożliwia jazdę bez ingerencji kierowcy, w którym system steruje kierownicą, hamulcami, przyspieszeniem, światłami i sygnałami. Aby ułatwić bardziej aktywną jazdę, elementy sterowania napędem i najważniejsze wskaźniki umieszczono na kierownicy, co pozwala kierowcy skoncentrować uwagę na drodze. Zapewnia to płynną i bezstresową jazdę z zachowaniem maksymalnej efektywności i bezpieczeństwa.
Lexus LF 1 został wyposażony w czterowymiarowy system nawigacji, który rozszerza tradycyjne rozwiązania o element czasu. Pełni on dodatkową rolę asystenta opiekującego się podróżnymi. Przewidując potrzeby kierowcy i pasażerów w oparciu o pokonaną odległość, natężenie ruchu i warunki drogowe na zaprogramowanej trasie, sugeruje uzupełnienie paliwa, przerwy na odpoczynek i posiłek, a nawet proponując zarezerwowanie miejsc w hotelu. Informacje nawigacyjne wyświetlane są na monitorze na tablicy przyrządów i tylnych ekranach systemu rozrywkowego, mogą być też bezprzewodowo przekazywane do smartfonów czy tabletów pasażerów.
Do sterowania nawigacją i systemem rozrywkowym służą wygodnie umieszczone dotykowe urządzenia z haptycznym sprzężeniem zwrotnym. Wbudowany w pokrytą skórą konsolę środkową panel dotykowy ma możliwość rozpoznawania pisma odręcznego. Drugi panel haptyczny w tylnej konsoli środkowej umożliwia pasażerom dostosowanie swoich ustawień komfortu i rozrywki.
Debiutujący na targach motoryzacyjnych NAIAS koncepcyjny Lexus LF 1 Limitless ze swymi nowatorskimi technologiami i przyciągającą wzrok stylistyką prezentuje klientom potencjalne kierunki rozwoju samochodów luksusowych.
Dane techniczne (wymiary)
– długość: 5014 mm;
– szerokość: 1986 mm;
– wysokość: 1605 mm;
– rozstaw osi: 2974 mm.