Na salonie samochodowym North American International Auto Show w Detroit po raz pierwszy obejrzeć można prototyp Infiniti Q Inspiration Concept.
Zapowiada nową generację samochodów marki, pokazuje, że silnik VC-Turbo, technologie wynoszące jazdę autonomiczną na jeszcze wyższy poziom oraz unikalny, skupiający się na kierowcy („humanocentryczny”) kokpit będą mogły spotęgować przyjemność prowadzenia limuzyn klasy premium.
Zobacz także:
Stanowiący kolejny przełom w stylistyce Infiniti, design nadwozia Q Inspiration Concept, choć oparty na dynamicznych, pełnych wewnętrznej siły proporcjach, jest zwarty i esencjonalny. Prototyp stanowi premierową odsłonę nowego stylu form producenta, stworzonego na erę wyrafinowanych zespołów napędowych. Koncept Q starannie unika klasycznych form sedanów, dzięki proporcjom coupe i wydłużonej sylwetce, demonstracyjnie wręcz ukazującej, jak marka postrzega stylistykę aut tego segmentu.
Wnętrze stworzono w tym samym minimalistycznym stylu, kokpit otula kierowcę i pasażerów poczuciem głębokiego spokoju i komfortu. Inteligentnie zaprojektowany, zwarty i niewielki zespół napędowy z awangardowym, czterocylindrowym silnikiem VC-Turbo uwolnił projektantów od uwarunkowań związanych z architekturą silnikową, dzięki czemu zrealizowali niebywale przestronną kabinę. W jej wnętrzu najnowocześniejsze technologie łączą się z najwyższych lotów rzemiosłem artystycznym, pozwalając kierowcy czuć się panem sytuacji.
– Kolejna fala nowych technologii nabiera kształtu, a nasz prezentowany w Detroit prototyp jest zapowiedzią nowej generacji Infiniti. Imponująca i spójna nowa filozofia designu jest demonstracją kunsztu Infiniti w nowej erze autonomicznej jazdy i przełomowych napędów. Prezentując Q Inspiration w Detroit, obok naszego wspaniałego Prototype 9, marka ukazuje nową elegancję i harmonię w skomplikowanym świecie – mówi Alfonso Albaisa, wiceprezes ds.designu.
Q Inspiration ma pod maską przełomową jednostkę – silnik w technologii VC-Turbo, łączący w sobie cechy turbodoładowanego silnika benzynowego z momentem obrotowym i wydajnością napędu hybrydowego lub wysokoprężnego. VC-Turbo nieprzerwanie się przekształca, dostosowując swój zmienny stopień sprężania tak, by optymalizować parametry mocy i momentu obrotowego oraz wydajność. W rezultacie jego moc jest generowana i dostarczana w inteligentny sposób, a kierowca ma większą nad nią kontrolę. Jako prototyp sedana segmentu C, Q Inspiration ukazuje kolejne po modelu QX50 bliskie realizacji zastosowania technologii zmiennego stopnia sprężania.
,
Funkcjonalność ProPILOT zastępuje kierowcę w sytuacjach stresującej nudy za kierownicą. To kolejny stopień autonomizacji pojazdów. System pozwala na delegowanie najbardziej nużących zadań za kierownicą na sam samochód, dzięki czemu sam kierowca może pełniej delektować się przyjemnymi aspektami prowadzenia auta. Ale mimo że system ten działa niczym „drugi pilot”, kierowca ani na chwilę nie traci pełni kontroli nad samochodem.
Stylistyka
Pokazany na targach motoryzacyjnych NAIAS Q Inspiration Concept jest pierwszym reprezentantem nowego stylu form Infiniti. Styl ten charakteryzują mocniejsze akcenty techniczne niż w obecnie produkowanych modelach oraz świeża adaptacja prostych linii, zwartego rysu i czystych połaci. Nowa jest architektura dla nowego sedana – dzięki proporcjom coupe i wydłużonej sylwetce, Q Inspiration jest po prostu odmienny. Krótka maska płynnie przechodzi w długą kabinę.
Przód auta jest zdominowany przez wielki, dwułukowy grill. Przed i za przednimi kołami, z połaci nadwozia – niczym ostrza mieczy – wychylają się szczeliny chłodzące. Charakterystyczne „oczy” lamp uległy niewielkiemu przeformowaniu i mieszczą precyzyjne reflektory diodowe LED. Otwierane do tyłu drzwi pozbawione są słupków.
Koncepcja kabiny opiera się na nowoczesnej estetyce. Nowe auto łączy pasażerów z technologiami oferowanymi na pokładzie za pośrednictwem interfejsu HMI (Human- Machine Interface). Interfejs ma postać oddzielnych ekranów dotykowych dla każdego z pasażerów, może także monitorować ich dane biometryczne.
Mając pod maską bardziej zwarty układ napędowy, designerzy stworzyli ogromną kabinę, przy zachowaniu rozmiarów klasycznego sedana średniej wielkości dla czworga podróżujących.
Deska rozdzielcza jest wykończona pieczołowicie przygotowanym drewnem kabazakura (drzewo z rodziny brzozowatych). Drewniane wykończenie kokpitu opływa przednie miejsca kabiny i górną częścią podszybia drzwi, ciągnie się do jej tyłu, gdzie łączy się z białą skórą. Siedzenia, konsola środkowa i drzwi są obite miękką białą skórą. Skóra na fotelach jest oblamowana kontrastowymi skórzanymi przeszyciami koloru koralowego. Na niżej położonych elementach, do podłogi, i na dolnych częściach cyfrowego zestawu wskaźników oczy cieszy natomiast czarna skóra.
Kieszenie w drzwiach są wykończone materiałem nishijin-ori, na który składają się specjalnie zaimpregnowane strzępy złotego papieru washi, przeszywane jedwabnymi nićmi.
Silnik VC-Turbo
Silnik w Q Inspiration nieprzerwanie zmienia parametry pracy, by dobrać stopień sprężania najkorzystniejszy dla optymalizacji mocy i wydajności paliwowej. System nieprzerwanie zmniejsza lub zwiększa zasięg pracy tłoka w cylindrze. Stopnie sprężania mieszczą się w przedziale od 8:1 (wysokie osiągi) aż po 14:1 (wysoka wydajność). Jednoślimakowa turbina zamontowana bezpośrednio w kolektorze wydechowym, zintegrowanym z głowicą silnika, pozwoliła uzyskać natychmiastowe reakcje na ruchy pedału gazu.
Q Inspiration posiada także inteligentny napęd na cztery koła, z preferowanym napędem przednim i możliwością wybiórczego dostarczenia momentu obrotowego do kół tylnych.
Nowe technologie jazdy autonomicznej ProPILOT
ProPILOT to określenie obejmujące wszystkie technologie wsparcia jazdy autonomicznej Infiniti. W oparciu o dane z radarów i kamer „czytających” drogę przed autem i monitorujących pozycje innych pojazdów, system pozwala tak kierowcy, jak i samochodowi odpowiednio reagować.
Kiedy kierowca nie wykorzystuje w pełni osiągów auta oraz możliwości, jakie zapewnia mu jego auto, technologia uwalnia go od nużących czynności związanych z obserwacją drogi i prowadzeniem auta. ProPILOT umożliwia kierowcy w pełni autonomiczną jazdę, opartą na funkcjonalnościach związanych z samodzielną nawigacją na skrzyżowaniach oraz z autonomicznym prowadzeniem auta na wielopasmowych jezdniach.
Te bliskie seryjnego stosowania systemy, działają równolegle do już istniejących rozwiązań wspierających ProPILOT Assist, jak choćby jazda autonomiczna w autostradowych korkach czy monitorowanie położenia innych uczestników ruchu.