Jednym z wiodących newsów Forda podczas międzynarodowej wystawy samochodowej North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit, jest – obok nowych modeli – rozpowszechnienie usługi car-sharingowej „Chariot” na 8 miast, także poza granicami USA.
To podkreśla pęd firmy do rozszerzania podstawowej działalności w branży motoryzacyjnej, oraz dynamicznej ekspansji w sektorze usług mobilności.
Zobacz także:
Inwestycje Forda w sektor samochodowy i komunikacyjny nabierają dziś rozpędu. Istotnymi ich elementami są: właśnie zaprezentowany nowy Ford F-150, a także zapowiedź wielkiego powrotu modeli Ranger pickup (na rynku amerykańskim) oraz legendarnego Bronco (na rynku globalnym). Niebagatelne znaczenie ma także prezentacja koncepcji „Miasta przyszłości”.
– W tym roku, rozszerzenie naszej działalności w aspekcie rynku samochodowego mobilności wskakuje na wyższy bieg. Wprowadzamy jeszcze więcej nowych pojazdów i technologii, by poprawić jakości życia milionów ludzi w najbliższej przyszłości. Przedstawiamy również naszą wizję i chęć współpracy z miastami, aby efektywniej organizować usługi komunikacyjne w nieodległych od nas czasach – powiedział Mark Fields, prezes i CEO koncernu.
To nie jedyne plany i sukcesy Forda, jakie ogłosili przedstawiciele koncernu:
• W ciągu najbliższych pięciu lat firma wprowadzi na rynek 13 pojazdów elektrycznych i zainwestuje 4,5 mld. USD w technologie. Plany uwzględniają pojawienie się hybrydowych wersji F-150 i Mustanga, dwóch specjalistycznych radiowozów przeznaczonych do użytku amerykańskiej policji, hybrydy plug-in modelu Transit Custom, całkowicie elektrycznego, małego SUV-a o planowanym zasięgu ok. 500 km, oraz w pełni autonomicznego (poziom 4 wg. SAE), masowo produkowanego samochodu. Auto które będzie pozbawione kierownicy i pedałów ma wejść do eksploatacji w ramach usług car- sharingowych w 2021 r.
• Firma zapowiedziała już debiut nowej generacji modelu Fusion Hybrid. Auto będzie autonomiczne i na rynku pojawi się w 2021 r.
• Powołanie do życia zespołu „City Solutions”, którego zadaniem będzie współpraca z władzami największych, światowych metropolii. Celem jest opracowanie i wdrażanie rozwiązań mających na celu poprawę standardów i procedur komunikacyjnych i transportowych, w aglomeracjach dziś i w przyszłości.
Ranger i Bronco powracają
Ford zadecydował o przywróceniu do swojej oferty w Ameryce Północnej modelu Ranger pickup, co nastąpi w 2019 r. Rok później na światowym rynku ponownie pojawi się model Bronco. Oba samochody będą produkowane w amerykańskim zakładzie Forda w Wayne, w stanie Michigan.
– Słyszeliśmy głos naszych klientów głośno i wyraźnie. Chcą nowej generacji pojazdów, które są niesłychanie wszechstronne, a przy tym zapewniają jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Ranger jest dla klientów szukających tego typu samochodu w atrakcyjnej cenie, funkcjonalnego, i zwrotnego pickupa ze znakiem Ford Tough. Natomiast Bronco będzie bezkompromisowym SUV-em średniej wielkości z napędem 4×4. Maszyną dla poszukiwaczy wrażeń, którzy chcą wypuścić się daleko poza miasto – powiedział Joe Hinrichs, wiceprezes Ford of The Americas.
Miasto jutra
Oprócz produkcji pojazdów, Ford angażuje swoje siły i środki we współpracę z miastami na całym świecie, by opracować i rozwinąć mechanizmy pozwalające na usprawnienie komunikacji w urbanistycznym środowisku współczesnych metropolii. Kluczowymi zagadnieniami są coraz mniej drożne strumienie transportowe oraz zwiększające się zanieczyszczenie środowiska.
Zespół Forda „City Solutions” – jedyny taki w przemyśle motoryzacyjnym – współpracuje z aglomeracjami na całym globie, sugerując, rozwijając i pilotując nowe technologie i rozwiązania w tym względzie. Organizacja rozpoczęła również kooperację z fundacją Bloomberg Philantropies zrzeszającą włodarzy największych, światowych metropolii.
– Jest to problem, który wykracza daleko poza kwestię korków. To problem, który stanowi ogromne wyzwanie dla ludzkości, który wpływa na nasze samopoczucie i dostęp do opieki zdrowotnej, czystej wody pitnej, żywności, bezpiecznego miejsca do życia, a nawet zdolność do znalezienia pracy. Dzięki rozwiązaniu problemu mobilności, mamy szansę stworzyć lepszy świat dla przyszłych pokoleń. To zarówno ekscytująca szansa i wielka odpowiedzialność – powiedział Bill Ford, prezes wykonawczy Ford Motor Company.
„Miasto jutra” wg. Forda wskazuje rozwiązania zagadnień mobilności w najbliższych latach – w tym kwestię pojazdów autonomicznych, elektrycznych i car-share’ingu – będące w interakcji z infrastrukturą miejską, tworzące ekosystem transportu. Przykładowo koncern wyobraża sobie świat, w którym drogi będą aktywnie rekonfigurowane i płynnie będą reagowały na potrzeby ruchu miejskiego i podmiejskiego. Rowery i drony będą końcowym elementem łańcucha transportowego, obsługując na ostatnich kilometrach trasy zarówno ludzi, jak i towary.
Przyszłość: już za chwilę
Koncern spodziewa się, że w ciągu najbliższych pięciu lat autonomiczne pojazdy zostaną wprowadzone w miastach na całym świecie. Dotyczy to także pierwszych w pełni autonomicznych pojazdów Forda, jakie mają pojawić się w 2021 r. Jednocześnie firma spodziewa się dalszego wzrostu znaczenia pojazdów elektrycznych (EV) – przy tym na rynku globalnym oferta EV zyskają przewagę liczebną nad ofertą pojazdów zasilanych benzyną w ciągu najbliższych 15 lat.
Na popularności będzie zyskiwać model transportu współdzielonego, np. takiego jak Ford Chariot – aplikacji związanych z usługami udostępniania miejsc do wspólnego przejazdu, które stają się coraz powszechniejsze na całym świecie. Chariot to usługa funkcjonująca obecnie w San Francisco i Austin w Teksasie. Plany zakładają rozwinięcie jej zasięgu do 8 miast, z czego przynajmniej jednego znajdującego się poza terytorium USA.
W wizji Forda dotyczącej nieodległej przyszłości, kwestia komunikacji pomiędzy samochodami a infrastrukturą drogową, także nabiera rozpędu:
• Pojazdy będą miały możliwość komunikacji pomiędzy sobą oraz miejskimi systemami komunikacyjnymi. Sam Ford planuje w ciągu najbliższych 5 lat wyposażyć w stosowne rozwiązania modemowe ponad 20 milionów aut na całym świecie.
• Po upowszechnieniu się tego typu rozwiązań, nastąpi zmiana w strukturze samych miast. Na skalę globalną do użycia wejdą technologie bezprzewodowych stacji ładowania czy szerokopasmowych połączeń.
• Takie zmiany oddadzą w ręce zarządców miejskiego ruchu nowe narzędzia, pozwalające im na wielopłaszczyznowe zarządzanie systemami transportowymi, łącznie z koordynowaniem strumieni ruchu oraz poziomu emisji spalin.
Przyszłość: nieco odleglejsza
A jak Ford widzi naszą dalszą przyszłość? Miasto jutra będzie areną dla coraz większej liczby samochodów autonomicznych, z czego znaczna część będzie wykorzystywać napęd elektryczny.
Komunikacja masowa ulegnie znacznej poprawie korzystając z takich rozwiązań jak transport publiczny wysokich prędkości. Kolejne innowacje mogą obejmować:
• Wykorzystanie dronów. Mogą zostać użyte np. do błyskawicznego monitorowania i przekazywania informacji na terenach zagrożonych po klęskach żywiołowych (trzęsienia ziemi, tsunami, huragany).
• Zaawansowane systemy transportowe, które w sposób bardziej wydajny będą gromadzić i korzystać z danych dotyczących całości ekosystemu. To dotyczy użycia pojazdów mechanicznych, rowerów, dronów i komunikacji masowej, ale także funkcjonowania oświetlenia ulic, parkometrów i stacji ładowania.
• Implementacja na dużą skalę zaawansowanych technologii pozwalających na elastyczne zarzadzanie transportem, wykorzystanie pojazdów autonomicznych – w rezultacie eliminację korków, redukcję poziomu zanieczyszczeń i sprowadzenie do poziomu zerowego liczby wypadków komunikacyjnych.
• Przekształcenie obszarów drogowych w tereny zielone, podnoszące jakość życia i wpływające korzystnie na zdrowie mieszkańców.
– Przez ponad 100 lat Ford jest częścią tej społeczności i zaufanym źródłem rozwiązań komunikacyjnych. Teraz chcemy współpracować z mieszkańcami, oferując jeszcze więcej możliwości transportowych i rozwiązań ułatwiających życie w dekadach, które przed nami – mówił Field.
Częścią targów motoryzacyjnych NAIAS było zorganizowane przez Forda sympozjum pod hasłem „Miasto jutra”. Wspólnie z partnerami: TED, New York Times i VICE Media, Ford zorganizował spotkanie z liderami społeczności, zarządcami miast i lobbystami, na którym dyskutowano o wyzwaniach przyszłej mobilności, możliwościach, rozwiązaniach, które będą miały bezpośredni wpływ na kształt i funkcjonowanie „Miasta jutra”.