Prototyp Infiniti QX50 Concept, którego światowa premiera ma miejsce na salonie samochodowym Detroit 2017, ukazuje, jak marka widzi kolejną generację SUV-ów premium klasy średniej.
Targi motoryzacyjne North American International Auto Show (NAIAS) potrwają od 8 do 22 stycznia i są uważne wciąż za najważniejszą wystawę w ciągu każdego roku w Ameryce Północnej.
Zobacz także:
Jako kolejny etap ewolucyjny prototypu QX Sport Inspiration, QX50 Concept ukazuje, jak design jego koncepcyjnego poprzednika można zaadaptować dla przyszłego modelu produkcyjnego w najszybciej rosnącym segmencie motoryzacyjnym. Pojazd artykułuje artystyczne wpływy, jakie na designerów ma język stylistyczny marki „Powerful Elegance”. Sylwetka typu „cabin forward” łączy w sobie zwarte, muskularne linie i łagodne płaszczyzny, komponując z nich dynamiczne i praktyczne nadwozie SUV-a.
Naturalna w formie kabina, która – choć skoncentrowana na kierowcy – troszczy się też o pasażerów, harmonizuje z nadwoziem. Łączące w sobie progresywny design i najwyższy rzemieślniczy kunszt w nowoczesnym wykończeniu, wnętrze QX50 Concept odzwierciedla dążenie marki do podważenia konwencjonalnych poglądów na stylistykę kabin aut premium.
– Prezentując prototyp QX Sport Inspiration na salonie samochodowym Pekin 2016, pokazaliśmy przyszłość linii QX Infiniti. Nowy QX50 Concept rozwija tę koncepcję i pokazuje, jak marka może rozwinąć swoją gamę – powiedział Roland Krueger, prezes Infiniti.
Plany związane z technologiami jazdy autonomicznej
Prototyp QX50 Concept dowodzi także, jak marka rozwija własne technologie związane z jazdą autonomiczną. Najważniejsze w ich rozwoju dla wszystkich przyszłych systemów wsparcia kierowcy i jazdy autonomicznej jest, by kierowca zachował jak najlepszą kontrolę nad swym pojazdem – bo tak Infiniti postrzega kwestię zaangażowania kierowcy w prowadzenie auta. Jednakże auto ma zarazem zapewniać mu prewencyjne możliwości związane z bezpieczeństwem.
Technologie jazdy autonomicznej będą funkcjonować wobec kierowcy jako „drugi pilot”, raczej zapewniając mu dodatkowe możliwości niż go zastępując, w tym uwalniając go od wymagających, ale nużących i uciążliwych czynności, jak prowadzenie w korkach, na autostradach, czy zachowywanie odpowiedniego odstępu od aut w pobliżu.
Od chwili powstania w roku 1989, Infiniti zaoferowało wiele pionierskich technologii wspierających kierowcę. Marka wprowadziła kilka pierwszych na świecie rozwiązań półautonomicznych, w tym system ostrzegania o ryzyku kolizji, układ kierowniczy typu by-wire czy aktywny system nadzoru nad pasem ruchu.
Systemy wsparcia jazdy autonomicznej w prototypie QX50 Concept prezentowane są w postaci pierwszego gotowego do produkcji pakietu technologicznego, który w przyszłych modelach będzie wciąż rozwijany.
VC-Turbo – pierwszy gotowy do produkcji seryjnej silnik
Infiniti pokaże w Detroit swój nowy, przełomowy silnik VC-Turbo (Variable Compression Turbo). To pierwszy na świecie gotowy do produkcji seryjnej silnik o zmiennym stopniu sprężania. Technologia VC-Turbo łączy w sobie moc wyczynowego silnika benzynowego 2.0 turbo z momentem obrotowym i wydajnością zaawansowanego silnika wysokoprężnego. Tak wyrafinowana jednostka napędowa doskonale pasuje do charakteru prototypu QX50 Concept.
Gotów do produkcji seryjnej silnik 2.0 VC-Turbo to alternatywa wobec napędów turbodieslowskich. Wykorzystując innowacyjny system wielodźwigniowy, silnik jest zdolny do zaadaptowania swego stopnia sprężania do warunków jazdy, by zapewnić kierowcy optymalny poziom osiągów i wydajności. Bezstopniowo i niezauważalnie wznosząc lub obniżając zasięg tłoków (ich GMP), natychmiast dobiera on odpowiedni stopień sprężania. Motor zapewnia każdy stopnień sprężania w zakresie od 8:1 aż po 14:1 – odpowiednio dla wysokich osiągów lub wysokiej wydajności.
Planowane osiągi silnika VC-Turbo to 200 kW (272 KM) oraz 390 Nm momentu obrotowego, więc jednostka ta będzie porównywalna z niektórymi benzynowymi silnikami V6 pod względem mocy, ale zarazem będzie od nich o wiele bardziej wydajna. Inżynierowie prognozują poprawę wydajności paliwowej w stosunku do silników V6 o podobnych parametrach mocy i momentu obrotowego aż o 27 proc.
Technologia INFINITI VC-Turbo to dla idei silnika spalania wewnętrznego istotny krok naprzód, który można zestawiać z innymi innowacjami, jak chłodzenie cieczą, wtrysk paliwa, katalizatory i turbodoładowanie. Wprowadzenie jednostki VC-Turbo wyznacza nowe standardy dla mocy, wydajności i emisji, do których będą musiały równać w przyszłości inne silniki.