Gdy koncepcyjny Lexus LF-LC debiutował w roku 2012 na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym zastanawiano się, czy kiedykolwiek ewoluuje on w produkcyjne coupe 2+2.
Cztery lata po premierze marka prezentuje częściowo wzorowane na nim, lecz całkowicie nowe, luksusowe coupe LC 500.
Zobacz także:
Przez ostatnie pięć lat obserwowaliśmy gwałtowną ekspansję marki Lexus – powstałe w tym czasie nowe modele, takie jak NX, RC czy IS przyczyniły się do wzmocnienia wizerunku producenta.
Siłą napędową przy tworzeniu LC 500 było dążenie do zrealizowania stylistycznych założeń, jakie postawił LF-LC, co sprawiło, że konstruktorzy nie ustawali w poszukiwaniu nowych rozwiązań, aby w wersji produkcyjnej zachować jak najwięcej z modelu koncepcyjnego.
STYLISTYKA
Model produkcyjny pokazywany na salonie samochodowym w Detroit zachował szereg kluczowych elementów stylistycznych, proporcje bryły i optyczny dynamizm swojego koncepcyjnego pierwowzoru. Przyciąga wzrok atletyczna, a przy tym aerodynamiczna bryła, krzywizny, emocjonujące formy, dostępny opcjonalnie dach z włókna węglowego (standardowo dach przeszklony) oraz niski i szeroki profil poprzeczny. Przód zdominowany jest przez masywną osłonę chłodnicy. Ukształtowane w formie litery L światła dzienne leżą poniżej nowego typu potrójnych reflektorów diodowych.
Istotnym elementem stylistyki zewnętrznej LC 500 są chwyty powietrza, wspomagające stateczność aerodynamiczną i funkcje chłodzenia. Atletyczną bryłę samochodu cechują szybko opadająca linia dachu, opływowy profil, duży rozstaw osi (2870 mm), krótkie zwisy (przedni 920 mm, tylny 970 mm) oraz niska linia maski. Tylny dyfuzor i opcjonalny aktywny tylny spojler rozprowadzają strugi powietrza podczas szybkiej jazdy. Tarcze kół ze stopu aluminium wykonane są w technologii odlewu (20-calowe) lub odkuwania (opcjonalne 21-calowe).
WNĘTRZE
Pozycja za kierownicą wręcz zaprasza do sportowej jazdy, której sprzyja intuicyjne rozmieszczenie przełączników i wskaźników. Przednie fotele doskonale podpierają ciało, zaś ich opcjonalna wersja sportowa oferuje szczególnie skuteczne trzymanie boczne na zakrętach. Ekskluzywne panele tapicerskie drzwi, środkowa konsola i miękko wyściełana deska rozdzielcza zawierają kunsztowne elementy wykończeniowe wykonane w technice Takumi.
W coupe zadebiutuje pakiet multimedialny Lexus Multimedia 2017, wyposażony w unowocześnione, szybciej działające i bardziej elastyczne oprogramowanie, umożliwiające przyszłe modyfikacje oraz graficzną komunikację z użytkownikiem. Wnętrze kabiny umożliwi również oddawanie się wyjątkowym doznaniom muzycznym: oprócz opcjonalnego audiofilskiego zestawu Mark Levinson, jako standardowe wyposażenie wprowadzony został nowy, wysokiej klasy zestaw audio firmy Pioneer.
PODWOZIE
LC 500 jest pierwszym Lexusem zbudowanym na zupełnie nowej platformie tylnonapędowej klasy premium, która nie była jeszcze wykorzystywana w żadnym z obecnych samochodów tej marki. Płyta podłogowa nowego coupe wyznacza kierunek dla przyszłych modeli z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzanymi kołami tylnymi.
Obniżona została pozycja kierowcy, koła przesunięto do naroży samochodu z równoczesnym skróceniem zwisów nadwozia, a układ napędowy został cofnięty za linię przedniej osi jezdnej, bliżej środka pojazdu. LC 500 został wyposażony w odporne na przebicia opony samonośne typu run-flat, co dzięki wyeliminowaniu koła zapasowego pozwoliło zaoszczędzić na masie i skrócić zwisy – z korzyścią dla dynamiki. W celu lepszego rozłożenia mas, 12-woltowy akumulator przeniesiony został do bagażnika.
Wśród innych rozwiązań można wymienić opcjonalny dach z włókna węglowego, aluminiowe poszycie drzwi zamocowane do ich wewnętrznego szkieletu z włókna węglowego oraz kompozytową podłogę bagażnika. Stworzono najsztywniejsze w historii marki Lexus nadwozie samonośne.
Szczególną uwagę zwrócono na wielodrążkowe zawieszenie. Podwójne przeguby kuliste w górnych i dolnych wahaczach umożliwiają precyzyjne przenoszenie najdrobniejszych ruchów zarówno od strony układu kierowniczego, jak i nawierzchni drogi. Wszystkie oprócz jednego wahacze wykonane zostały z odkuwanego stopu aluminium. Pokazywany na targach motoryzacyjnych North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit prototypowy samochód wyposażony jest w ogumienie Michelin Sport o rozmiarach 245/40RF21 przednie i 275/35RF21 tylne.
UKŁAD NAPĘDOWY
Napęd kół tylnych w LC 500 realizowany jest za pośrednictwem nowoopracowanych komponentów, które minimalizują straty przekazywanej mocy. Wysokoobrotowy, 5-litrowy silnik V8 był wykorzystany wczesniej w RC-F oraz GS-F. 32-zaworowa, wykonana w całości ze stopów aluminium jednostka rozwija moc 467 KM i moment obrotowy 528 Nm. Podczas rozruchu uruchamiane są specjalne zawory modulujące akustykę układu wydechowego, by uzyskać efekt potężnego pomruku.
Za przekazywanie mocy na tylne koła odpowiada nowa 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, wyposażona w nowy sterownik elektryczny. Nowa przekładnia dostrojona jest do sportowej charakterystyki silnika, układu hamulcowego (6-tloczkowe zaciski) i układu kierowniczego. Układu napędowy LC 500 zapenia osiągi i dynamikę niespotykanymi wśród czteroosobowych modeli coupe: czas rozpędzania od 0 do 60 mph wynosi niespełna 4,5 sekundy.
BEZPIECZEŃSTWO
LC 500 wyposażony jest również w kompleksowy pakiet bezpieczeństwa Lexus Safety System +, integrujący szereg układów i funkcji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo czynne: system ochrony przedzderzeniowej (PCS) pomagający unikać kolizji i ograniczać ich skutki; wspomaganie trzymania pasa ruchu (LKA) ograniczające ryzyko niekontrolowanego zjechania z obranego pasa ruchu; funkcja automatycznych świateł drogowych (AHB), pomagająca zachować maksymalną widoczność do przodu podczas jazdy po zmroku; oraz pełnozakresowy układ dynamicznej kontroli prędkości z detekcją radarową (DRCC).
W ramach wielokierunkowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa czynnego pakiet Lexus Safety System + łączy funkcje realizowane przez pracujący w zakresie fal milimetrowych czujnik radarowy z funkcjami kamery wizyjnej.
DANE TECHNICZNE i WYMIARY LC 500
– moc: 473 KM przy 7100 obr./min.;
– moment obrotowy: 527 Nm przy 4800 obr./min.;
– skrzynia biegów: 10-stopniowa automatyczna;
– liczba miejsc: 4;
– długość całkowita: 4 760 mm;
– szerokość: 1 920 mm;
– wysokość: 1 345 mm;
– rozstaw osi: 2 870 mm;
– przeniesienie napędu: na koła tylne;
– zwis nadwozia: przód: 920 mm – tył: 970 mm;
– rozmiar opon: 245/40 RF21 – 275/35 RF21; 245/45 RF20 – 275/40 RF20; 245/45 RF20 – 275/40 RF20;
przyspieszenie 0 – 60 mph: poniżej 4,5 sek.