Na Salonie Samochodowym North American International Auto Show 2015 (NAIAS) w Detroit przedstawiono wersję produkcyjną Alfy Romeo 4C Spider przeznaczoną na rynek północnoamerykański.
Produkowany ręcznie w zakładzie Maserati w Modenie model łączy doskonały styl i świetne osiągi. W Europie pojawi się latem bieżącego roku.
Zobacz także:
Alfa Romeo 4C Spider łączy świetną widoczność z kabiny pasażerskiej z pięknym brzmieniem dźwięku silnika oraz sportowym charakterem Alfy 4C Coupé. Kabina kierowcy wykonana z włókna węglowego typu „monocoque”, inspirowana bolidem Formuły 1, zapewnia doskonały stosunek masy do mocy. Nowoczesna technologia, w tym wykonany w całości z aluminium turbodoładowany silnik o pojemności 1750 cm3 z wtryskiem bezpośrednim, z intercoolerem i podwójnym, ciągłym rozdzielaczem faz rozrządu, pozwalają uzyskać osiągi porównywalne z osiągami supersamochodów.
Nazwa Alfa Romeo 4C Spider odwołuje się do wielkiej sportowej tradycji marki: w latach 30. i 40. XX w. skróty 8C i 6C wskazywały na auta wyścigowe i szosowe wyposażone w mocne, ośmio- i sześciocylindrowe silniki. Tak samo, jak w przypadku 4C Coupé, nazwa nadana nowej Alfie odnawia tradycję. A to dzięki silnikowi o mocy 136 KM na litr pojemności. Samochód jest dwumiejscowy.
Włoski styl
Kontynuując temat technologii zestawionej z osiągami i włoskim stylem, Alfa Romeo 4C Spider stanowi kolejny etap „podróży” marki, której szeregi zasilają takie modele jak: 8C Competizione, 8C Spider, 4C Coupé i 4C Spider Concept, zaprezentowane podczas 84. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie.
Odważnie poprowadzone przetłoczenia otulają pokrywę tylną, podnosząc nadwozie powyżej linii kabiny samochodu, aby nadać mu jeszcze bardziej okazałego wyglądu. Tylny zderzak wraz z okrągłymi światłami ledowymi opiera się na krągłościach, zgrabnie obejmując duże i funkcjonalne wloty powietrza chłodzące silnik. Poniżej, zamontowane w narożnikach, dwie rury wydechowe podkreślają sportowy wygląd. Inspirowany modelem 4C Spider Concept, nowy, centralny układ wydechowy dual-mode Akrapovič będzie dostępny w terminie późniejszym.
Znajdujące się z dwóch stronwloty powietrza tworzą wypukłości i misternie wymodelowane opływowe powierzchnie, które elegancko biegną w stronę przednich reflektorów. Wykonana z włókna węglowego rama szyby przedniej jeszcze bardziej podkreśla bryłę samochodu i zwiększa jej wytrzymałość i lekkość, jak również zapewnia punkty mocowania dla zdejmowanego, miękkiego dachu lub dla wykonanego z włókna węglowego sztywnego dachu, który dostępny będzie na zamówienie (nie w chwili wprowadzenia na rynek).
Od szyby przedniej 4C Spider biorą początek wypukłe kształty maski, które znajdują swoje naturalne zwieńczenie na osłonie chłodnicy i typowym „scudetto” Alfa Romeo, który wraz z dwoma bocznymi wlotami powietrza wkomponowanymi w przedni pas, tworzy słynny „trilobo”, symbol designu Alfy Romeo.
Wnętrze
Wnętrze kabiny Alfy Romeo 4C Spider inspirowane jest światem wyścigów. Pojazd wyposażony jest w pokryte skórą sportowe fotele oraz jednobryłowe nadwozie wykonane z włókna węglowego. Kabina proponuje pokrytą skórą sportową kierownicę, spłaszczoną w dolnej części, sterowanie skrzyni biegów umieszczone na kierownicy oraz zespół pedałów z aluminium. Wnętrza ze skóry premium z ozdobnymi przeszyciami są dostępne w standardzie. Nowoczesna technologia znajduje swoje zastosowanie również w 7-calowym, kolorowym wyświetlaczu (DID).
Nowością w gamie jest ekskluzywny system audio Alpine. Gwarantuje doskonały dźwięk oraz możliwość podłączenia urządzeń multimedialnych.
Szeroka gama kolorów, materiałów i detali
Nowy 4C Spider dostępny jest w siedmiu kolorach nadwozia: czerwonym, czarnym, białym, szarym (metalizowanym), czerwonym Competizione (lakier trójwarstwowy), białym Madreperla (lakier trójwarstwowy) i najnowszym żółtym.
Dopełnieniem różnych połączeń kolorów nadwozia są różne zestawienia wersji wnętrza, w tym dwa rodzaje poszycia foteli: czarna skóra z czerwonymi przeszyciami, czerwona skóra z czerwonymi przeszyciami, nowa, czarna skóra z żółtymi przeszyciami oraz – tylko i wyłącznie w pakiecie Track – fotele wyścigowe z czarnej skóry z wstawkami z mikrofibry z czerwonymi bądź żółtymi przeszyciami.
Nowością jest skóra w kolorze brązowym z wewnętrznymi, czarnymi przeszyciami, która będzie dostępna w późniejszym okresie. Ta konfiguracja premium charakteryzuje się podwójnym zestawem kolorystycznym zestawu wskaźników, panelu drzwi i kierownicy.
Auto wprowadza cztery nowe obręcze kół: dostępne są obręcze aluminiowe o skręcanym profilu 17” x 7,0” (przód) i 18” x 8,0” (tył) z posrebrzanymi lub czarnymi wykończeniami. Aby nadać wyjątkowego stylu i wydobyć maksymalne osiągi, dostępne są ponadto felgi o rozmiarach: 18” x 7,0” (przód) i 19” x 8,5” (tył) z posrebrzanymi lub czarnymi wykończeniami. Dopełnieniem całości są cztery różne kolory zacisków hamulcowych, w tym srebrny (w standardzie) lub czerwony, żółty lub czarny (na zamówienie).
Centralnie umieszczony silnik
Dzięki centralnie umieszczonemu silnikowi, zaawansowanej technologii i kompaktowym wymiarom, Alfa Romeo 4C Spider zapewnia świetne osiągi. Maksymalna prędkość wynosi 257,5 km/h, przyspieszenie – 4,1 sekund od 0 do 100 km/h.
Wpływ na osiągi, ale i bezpieczeństwo ma jednobryłowa, modułowa konstrukcja kabiny kierowcy i pasażera „monocoque” wykonana w całości z naklejanych kolejnych warstw włókna węglowego w technologii „prepreg”, układanych ręcznie, gwarantujących w ten sposób odpowiednią sztywność i wytrzymałość. Aby zagwarantować wyścigowy i sportowy charakter samochód posiada karbonową ramę przedniej szyby ściśle przymocowaną bezpośrednio do nadwozia.
Silnik o pojemności 1750 cm3 z turbodoładowaniem i z aluminiowym korpusem, podwójnym wydechem jest wyposażony w podwójny wariator faz rozrządu VVT (“inteligentną” zmienną fazą rozrządu), zapewniający moc 237 KM. Wał korbowy wyposażony jest w osiem przeciwciężarów do tłumienia wibracji przy wysokich obrotach, a systemy emisji spalin zostały dostosowane do konfiguracji z silnikiem w pozycji centralnej.
Turbosprężarka nowej generacji jest wyposażona w kolektor wydechowy z konwerterem impulsów. Zaawansowana technologia umożliwia maksymalizację wynoszącego 350 Nm momentu obrotowego przy niskich obrotach – 80 proc. jest dostępne już przy zaledwie 1700 obr./min.
4C Spider oferuje nowy układ wydechowy dual-mode Akrapovič wydający charakterystyczny dźwięk Alfy Romeo. Jest on wykonany w całości ze stopu tytanu. Sportowy układ wydechowy jest dostępny na zamówienie i zamiast tłumika oferuje system w kształcie litery Y, zaprojektowany specjalnie dla tego modelu i umieszczony za katalizatorem.
Silnik współpracuje ze skrzynią biegów Alfa TCT (z podwójnym suchym sprzęgłem) obsługiwaną za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą. W celu zwiększenia komfortu jazdy w trybie Dynamic, Natural lub All weather, przekładnia ma również tryb automatyczny.
Innowacyjny selektor kontroli dynamicznej optymalizuje osiągi. Oferujący cztery ustawienia, w tym tryb “Race”, selektor dostosowuje ustawienia silnika, układu kierowniczego, napędu, mechanizmu różnicowego Alfa Electronic Q2 oraz elektronicznej kontroli stabilności (ESC) do potrzeb kierowcy. Przesuwając selektor do wybranej pozycji, można zindywidualizować tryb jazdy:
● All weather (w najtrudniejszych, zimowych warunkach atmosferycznych);
● Natural (jazda rekreacyjna);
● Dynamic (lepsze osiągi dzięki bardziej agresywnemu ustawieniu silnika i zmniejszeniu siły wspomagania ESC);
● Race, możliwy do wybrania, kiedy samochód jest w trybie Dynamic (jeszcze bardziej wzmacnia sportowe i dynamiczne doznania jazdy np. po torze wyścigowym – systemy ESC i ASR zostają wyłączone, a system kontroli mechanizmu różnicowego Alfa Electronic Q2 jest włączony).
W trybie Race można włączyć system Launch Control, który umożliwia osiągniecie przyspieszenia od 0 a 100 km/h w 4,1 sekundy.
Zawieszenie i hamulce
Zawieszenie przednie posiada konfigurację z podwójnym wahaczem dla sprężania bezpośredniego bez filtrowania. Z tyłu zastosowany został nowoczesny system McPherson. Zawieszenia wykonane są ze stopu aluminium i stali o wysokiej wytrzymałości.
W celu zagwarantowania najlepszej sterowności, Alfa 4C Spider przeznaczona na rynek amerykański wyposażona jest w pakiet Track zawierający amortyzatory o wysokich osiągach z dłuższymi stabilizatorami poprzecznymi, felgi aluminiowe o profilu 18″ x 7″ (przednie) i 19″ x 8,5″ (tylne) z ogumieniem Pirelli P-Zero “AR Racing” dostępnymi na zamówienie, sportową kierownicę z wstawkami z mikrofibry w części dolnej, lusterka zewnętrzne i obudowę zestawu wskaźników z włókna węglowego a także, dostępne na zamówienie, sportowe fotele z czarnej skóry z wstawkami z mikrofibry z czerwonymi lub żółtymi przeszyciami.
Samochód nie posiada natomiast wspomagania kierownicy. Układ hamulcowy został zaprojektowany do wykorzystywania również na torze wyścigowym. Posiada on cztery perforowane, samowentylujące tarcze z czterotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami Brembo na osi przedniej.
Wykonana ręcznie w Modenie
Przy projektowaniu 4C i nowej 4C Spider korzystano z osiągnięć techniczno- przemysłowych marek Alfa Romeo i Maserati. Dzięki wspólnym działaniom, współpraca pomiędzy tymi dwoma markami prowadzona była pod kątem zintegrowania działu projektowego (Centro Stile Alfa Romeo) i działów produkcyjnych Maserati.
Na targach motoryzacyjnych Detroit Auto Show zainteresowanie nowym modelem było ogromne!