Podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit (North American International Auto Show – NAIAS) zadebiutował następny sportowy model w gamie Mercedes-AMG: GLE 63 Coupé 4MATIC.
To interpretacja czterodrzwiowego coupé w zakresie osiągów, designu i komfortu. Mocarne serce – 5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo – zależnie od wersji generuje moc 410 kW (557 KM) lub 430 kW (557 KM).
Zobacz także:
Dynamiczne walory modelu zapewnia również zawieszenie AMG Ride Control z aktywnym systemem stabilizacji przechyłów Active Curve System, układ kierowniczy Sports Direct-Steer, napęd na obie osie 4MATIC ze zwiększoną dystrybucją momentu obrotowego na tylne koła i skrzynia biegów z trybami jazdy Dynamic Select.
GLE 63 Coupé 4MATIC łączy dynamizm coupé z atutami SUV-a. Kierowca ma do wyboru pięć zróżnicowanych programów: “Slippery”, “Individual”, “Comfort”, “Sport” oraz “Sport Plus”. Każdy z nich wpływa na pracę skrzyni biegów, reakcje silnika, próg działania ESP oraz działanie układu kierowniczego i twardość zawieszenia. W trybie “Comfort” układy konfigurowane są z myślą o zrelaksowanej jeździe, w “Sport” i “Sport Plus” nacisk położony jest na uzyskanie większej dynamiki, a w “Slippery” – zapewnienie maksymalnej przyczepności, niezależnie od rodzaju podłoża. “Individual” pozwala kierowcy osobno ustawić poszczególne parametry.
5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo
Nabywcy GLE 63 Coupé 4MATIC mają do wyboru dwie wersje 5,5-litrowej jednostki AMG V8 biturbo. Bazowa odmiana generuje moc 557 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a wariant S, odpowiednio, 585 KM oraz 760 Nm. Dodatkowy potencjał uzyskano poprzez zwiększenie maksymalnego ciśnienia doładowania. W obu wydaniach 8-cylindrowy motor – budowany zgodnie z zasadą “jeden człowiek, jeden silnik” – zapewnia GLE 63 Coupé 4MATIC wyśmienite osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,3 lub 4,2 sek., a średnie zużycie paliwa wynosi 11,9 l/100 km.
Na życzenie oferowany jest wyczynowy układ wydechowy Performance.
Za przeniesienie momentu obrotowego do kół odpowiada 7-stopniowa przekładnia automatyczna AMG Speedshift Plus 7G-TRONIC. Zastosowano w niej odśrodkowy tłumik drgań skrętnych typu wahadłowego, minimalizujący wibracje pochodzące od układu napędowego. Przycisk M pozwala kierowcy wybierać biegi za pośrednictwem łopatek przy kierownicy, a po określonym czasie skrzynia powraca do automatycznego trybu pracy.
Napęd na obie osie 4MATIC
Stały napęd na cztery koła 4MATIC rozdziela moment obrotowy między osiami w stosunku 40:60. Sportowe zawieszenie AMG Ride Control z pakietem Airmatic (zawiera: zawieszenie pneumatyczne, specjalne amortyzatory, automatyczną kontrolę prześwitu oraz aktywne tłumienie ADS Plus) współpracuje z aktywną stabilizacją przechyłów Active Curve System. Ten standardowy system korzysta z aktywnych stabilizatorów przedniej i tylnej osi w celu ograniczenia przechyłów karoserii podczas pokonywania łuków.
W ramach wyboru trybu jazdy kierowca zmienia charakter tłumienia nierówności – do komfortowego (program “Comfort”) do ukierunkowanego na uzyskanie maksymalnej dynamiki poprzecznej programu “Sport Plus”. Zawieszenie pneumatyczne obniża się wraz ze wzrostem prędkości w celu ograniczenia oporu powietrza i zwiększenia stabilności. Przy określaniu aktualnych warunków pracy uwzględnia kąt skrętu kół, cztery czujniki poziomu, trzy czujniki karoserii, prędkość jazdy oraz pozycję pedału przyspieszenia i hamulca.
Układ kierowniczy AMG Sport Direct-Steer
Połączenie sportowego układu kierowniczego Sport Direct-Steer, niewielkiej kierownicy Performance, typowej dla aut ze stajni AMG elastokinematyki przedniej osi oraz masywniejszego tylnego stabilizatora sprawia, że GLE 63 Coupé 4MATIC prowadzi się jeszcze pewniej od swoich “cywilnych” odpowiedników. Układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu zapewnia mu zwinność, a wspomaganie jest zależne od prędkości oraz wybranego programu jazdy.
Kolejnym atutem GLE 63 Coupé 4MATIC są wydajne, niezawodne hamulce z kompletem wentylowanych, perforowanych tarcz (z przodu o wymiarach 390 x 36 mm, z tyłu – 345 x 26 mm) oraz lakierowanych na srebrny kolor zacisków, sygnowanych logo AMG.
Design
Stylizacja GLE 63 Coupé 4MATIC łączy zmysłową przejrzystość nowych Mercedesów z ekspresją modeli z Affalterbach. Fascynację sportem motorowym odzwierciedla przedni pas ze spojlerem wyprofilowanym na kształt litery “A”, wlotem powietrza przeciętym podwójnym ostrzem i maską z dwoma wybrzuszeniami. Szerokie wloty wraz z umieszczonymi obok prowadnicami zapewniają optymalny przepływ powietrza, a dolna lotka ogranicza zjawisko unoszenia. Muskulaturę karoserii podkreślają imponujące koła z 10-ramiennymi obręczami AMG oraz ogumieniem w rozmiarze 285/45 R 21 z przodu i 325/40 R 21 z tyłu.
Smukły tylny pas, wzorowany na Klasie S Coupe, nadaje GLE 63 Coupé zdecydowanie sportowy wygląd. Dyskretny spojler zwiększa stabilność przy wyższych prędkościach, a dodatkowe wyloty powietrza w zderzaku pomagają w optymalizacji współczynnika oporu powietrza. Z masywnym dyfuzorem zintegrowano dwie podwójne końcówki sportowego układu wydechowego AMG. Zgodnie z nową nomenklaturą Mercedes-AMG, logo AMG umieszczono z lewej, natomiast emblemat z oznaczeniem modelu – GLE 63 – z prawej strony pokrywy bagażnika.
Odmiana GLE 63 S Coupé zdradza wyższą moc lakierowanymi na czarno elementami ospojlerowania, 22-calowymi obręczami w kolorze tytanowym (opony w rozmiarze 285/40 R 22 z przodu i 325/35 R 22 z tyłu) oraz czerwonymi zaciskami hamulców.
Wnętrze
Kabina GLE 63 Coupé zyskała szereg ekskluzywnych dodatków, podkreślających przynależność do rodziny modeli Mercedes-AMG – w tym okładziny ze szczotkowanego aluminium oraz sportowe fotele z wydatnym podparciem bocznym, pokryte skórą nappa z kontrastowymi przeszyciami. Z tapicerką koresponduje trójramienna kierownica Perofrmance ze spłaszczonym u dołu wieńcem, aluminiowymi manetkami zmiany biegów i perforowanym chwytem, również obszyta skórą nappa.
Wzrok kierowcy trafia na dwa okrągłe, rozdzielone 4,4-calowym wyświetlaczem wskaźniki. Utrzymane w sportowym stylu, mają tarcze przypominające wyglądem włókno węglowe i czerwone wskazówki. Prędkościomierz wyskalowano do 320 km/h. Odmiana “S” wyróżnia się dodatkowo kierownicą z wstawami z mikrofibry Dinamica, czerwonymi oznaczeniami na zegarach, emblematami AMG na zagłówkach oraz pasami bezpieczeństwa w kolorze szarym.
Standardowe wyposażenie modelu obejmuje m.in.: system multimedialny Audio 20 CD z 8 głośnikami oraz modułem Remote Online, pozwalającym na korzystanie z usług Mercedes me na terenie Europy (zależnie od kraju), układy Adaptive Brake, Attention Assist, Collision Prevention Assist Plus i PRE-SAFE, stalowe osłony progów z logo AMG, system inteligentnego oświetlenia LED-owego, kamerę cofania oraz elektrycznie sterowane fotele.
Za dopłatą dostępne jest na przykład nagłośnienie przestrzenne Bang & Olufsen BeoSound AMG, system multimedialny Comand Online, pakiet systemów wspomagających kierowcę Driving Assistance Plus, pokrywa silnika z włókien węglowych, wyczynowy układ wydechowy, klimatyzowane przednie fotele oraz elementy wykończenia kabiny pokryte lakierem fortepianowym lub wykonane z włókien węglowych.
Na targach motoryzacyjnych Detroit Auto Show nowy Mercedes wzbudzał ogromne zainteresowanie…