DESERT CAMP 2019: SEAT TARRACO ZWIEDZA MAROKO I PUSTYNIĘ

SEAT-Tarraco-4Dri1

Od końca stycznia do 6 lutego trwa Desert Camp w Maroku. Na trudna próbę wśród innych aut wystawiony też został nowy SEAT Tarraco, który ma możliwość udowodnienia swoich zdolności.

Czy za elegancką linią i sportowym szykiem kryje się również dynamika, funkcjonalność i zwinność? – odpowiedź na to pytanie ma dać pustynny rajd.


Zobacz także:

SPORT

WOŚP: ZAWODNICY RAJDU DAKAR GRAJĄ Z ORKIESTRĄ


 

Ar- Raszidijja to miasto w południowo−zachodnim Maroku, które słynie z pustyni obfitujących w wysokie, nawet 150-metrowe wydmy i strome skalne wzniesienia. Taki wymagający teren to prawdziwy egzamin dla samochodów. Tylko te najbardziej sprawne, najlepiej przygotowane i odpowiednio wyposażone mają szansę pokonać pustynne krajobrazy.

SEAT-Tarraco-4Dri2

Ekipa SEAT-a postanowiła podjąć tę próbę sił i wyruszyć wraz ze swoim największym SUV-em na północ. Desert Camp w Maroku to nietuzinkowa “jazda testowa” dla Tarraco, która stanie się pojedynkiem maszyny stworzonej przez człowieka z nieposkromionym, pustynnym żywiołem.

Nazwa samochodu z Hiszpanii, wyłoniona w konkursie dla fanów marki, nawiązuje do śródziemnomorskiego miasta Tarragona i odnosi się do katalońskiego rodowodu producenta. Tarraco wytwarzany jest w niemieckim Wolfsburgu, ale narodził się w Martorell niedaleko Barcelony. Nowy Tarraco znajduje się na szczycie rodziny SUV-ów SEAT-a jako większy brat modeli Ateca i Arona. Łączy w sobie nowoczesną technologię, dynamikę, zwinność i funkcjonalność z eleganckim, postępowym wzornictwem.

Nowe auto wykorzystuje opracowaną przez grupę Volkswagen płytę podłogową MBQ-A z szerokim rozstawem osi. Niezależnie od warunków drogowych równowagę pomiędzy sportowym charakterem a bezpieczeństwem i komfortem podczas jazdy na dłuższych dystansach, zapewnia z kolei adaptacyjne zawieszenie DCC (Dynamic Chassis Control). Kierowca może wybrać samodzielnie jeden z dostępnych trybów lub skorzystać z automatycznego doboru przez system, dostosowujący się do nawierzchni i stylu jazdy kierowcy.

SEAT-Tarraco-4Dri3

Projektanci Tarraco pomyśleli też o jego wydajności. Wszystkie silniki maksymalnie wykorzystują bezpośredni wtrysk, turbodoładowanie oraz system Start&Stop. Dostępne są dwa warianty benzynowe. Pierwszy to czterocylindrowy 1,5-litrowy silnik TSI o mocy 150 KM, połączony z 6-biegową manualną skrzynią z napędem na przednią oś. Drugi to jednostka napędowa 2.0 TSI o mocy 190 KM sprzężona z 7-biegową skrzynią DSG z napędem na cztery koła 4Drive.

Dostępne są także dwie wersje 2.0 TDI o mocy wyjściowej 150 KM lub 190 KM. Wersja 150 KM jest oferowana z napędem na przednią oś i 6-biegową manualną skrzynią lub z napędem 4Drive i 7-biegową skrzynią DSG. Wersja o większej mocy występuje wyłącznie z 7-biegową skrzynią DSG i systemem 4Drive. To właśnie ta ostatnia technologia zdecydowała o tym, że Tarraco przejdzie test na pustynnej trasie w Maroku.

Technologia 4Drive od środka

4Drive to istota dynamicznych zdolności Tarraco. To jeden z najbardziej wydajnych systemów napędowych na cztery koła. Przy wykorzystaniu sterowania hydraulicznego i elektronicznego dostarcza optymalną moc do każdego z kół, aby zapewnić maksymalną przyczepność. Serce systemu zostało umieszczone w tylnej osi, na końcu wału napędowego, tuż przed tylnym mechanizmem różnicowym.

SEAT-Tarraco-4Dri4

Daje to dwie korzyści: pierwsza to lepszy rozkład masy, druga to zmniejszenie bezwładności i czasu reakcji systemu, ponieważ jest on zawsze gotowy do działania. 4Drive analizuje przyczepność, prędkość obrotową każdego koła, położenie kierownicy i styl jazdy w czasie rzeczywistym, aby szybko i w optymalny sposób dostarczać moc do każdego z kół.

Technologia SEAT 4Drive zwiększa nie tylko bezpieczeństwo jazdy, lecz także jej wydajność. W normalnych warunkach pojazd działa tak, jak każdy inny pojazd z napędem na przednie koła. Jeśli jednak sytuacja stanie się bardziej wymagająca system jest w stanie automatycznie przekierować moc na tylną oś jak tylko wykryje, że przednie koła zaczynają się ślizgać. Zaletą tego rozwiązania jest dostarczenie odpowiedniej mocy we właściwym momencie, co nie wpływa na wzrost zużycia paliwa i emisję spalin.

SEAT Tarraco jest również wyposażony w progresywny układ kierowniczy (standard w wersji Xcellence). W porównaniu do konwencjonalnego układu, oprócz znacznej redukcji kąta podczas manewrowania lub parkowania, progresywne sterowanie oferuje o wiele bardziej dynamiczną reakcję i lepsze prowadzenie na krętych drogach.

SEAT-Tarraco-4Dri5

SEAT rozwija się w północnej Afryce

Desert Camp to pierwsze takie wydarzenie organizowane przez SEAT-a w tej części świata. To nie tylko szansa na udowodnienie możliwości, jakie przypisywane są Tarraco, ale także wyraźne podkreślenie planów ekspansji Grupy Volkswagen. Rynek północnoafrykański jest jednym z kluczowych regionów w globalnej strategii marki, a firma planuje zwiększyć swoją obecność poza Europą i wzmocnić pozycję na wszystkich kontynentach.

SEAT ma już w Afryce Północnej solidne podstawy – w 2018 roku rozpoczął montaż modeli Leon, Arona i Ateca w zakładzie Relizane, które dołączyły do Ibizy, produkowanej w tym zakładzie od połowy 2017 roku. W ubiegłym roku SEAT sprzedał w Algierii 18 500 pojazdów i uzyskał najlepszy w historii wynik sprzedaży w Maroku (2 100 szt., wzrost o 5,2 proc.).