Doświadczenie trójwymiarowych efektów wizualnych (3D) dla niektórych jest porywającym doznaniem, zaś dla innych jest bolesne, dezorientujące i wywołujące bóle głowy.
Co jednak, gdyby dało się stworzyć samochodowy wyświetlacz z dynamicznym obrazem w jakości HD, bez wad istniejących rozwiązań 3D?
Zobacz także:
Firma Delphi dokonała tego tworząc zestaw wskaźników – wyświetlacz 3D MLD – z ostrym i dynamicznym obrazem odbiegający od wszystkiego, co dostępne na rynku. Udostępnia on zarówno kierowcy, jak i pasażerowi prawdziwy efekt 3D bez konieczności stosowania specjalnych okularów czy wywoływania bólu głowy i innych negatywnych skutków ubocznych. Doświadczenie użytkownika związane z nowym wyświetlaczem można określić jako prawdziwy, naturalny obraz 3D.
Koncepcja łączy oprogramowanie, technologie optyczne i obrazowania wykorzystujące dwa panele LCD, ustawione warstwowo jeden przed drugim z odstępem głębi pomiędzy nimi. Pojedyncze źródło światła podświetla obydwa panele wyświetlacza, pozwalając na to żeby światło przechodziło od tylnego wyświetlacza do przodu. W rezultacie, przednia warstwa wygląda na przeźroczystą lub półprzeźroczystą.
Wrażenie wizualne pozbawione jest przemęczenia wzroku, bólu głowy, zakłóceń, obniżenia ostrości obrazu czy naruszenia innych czułych punktów typowych przy oglądaniu obrazów 3D.
Wyświetlacz MLD posiada też zalety związane z bezpieczeństwem. Dzięki wykorzystaniu większej głębi obrazu MLD, kierowca może szybciej otrzymać informacje o istotnych alarmach w peryferyjnym polu widzenia, a skomplikowane komunikaty (np. mapa nawigacyjna) będą łatwiejsze do zrozumienia. Dodatkowo, w kontekście wyraźnie odseparowanych warstw, kierowca może odnaleźć najważniejsze w danym momencie informacje szybko, nadal zachowując dostęp do pozostałych, ważnych informacji na pierwszym planie.
Właściwości te oznaczają ze MLD może zarówno obniżyć ilość czasu w którym kierowca odrywa wzrok od sytuacji na drodze podczas gdy stara się odczytać i zrozumieć informacje wizualne, jak i poprawić czas reakcji na ostrzeżenia – wszystko to przy obniżeniu ogólnego rozproszenia uwagi kierowcy.
Klaster MLD firmy Delphi zadebiutował w koncepcyjnym Fordzie Mustang GT podczas wystawy elektroniki użytkowej CES (Las Vegas, USA) w 2016 r., zbierając entuzjastyczne recenzje. Dla potrzeb wystawy CES 2017, rozszerzono wykorzystanie wyświetlaczy MLD na całą deskę rozdzielczą tak, aby zapewnić rzeczywiste doświadczenie 3D w kokpicie z włączeniem dotykowego centralnego panelu sterowania oraz pomocniczego wyświetlacza niezależnego od klastra.
Dzięki eleganckiej estetyce oraz bezpośredniemu charakterowi, technologia MLD może udoskonalić każdy obecnie istniejący wyświetlacz. Projekt optyczny i obrazowania dostosowano nawet tak, aby zapewnić zoptymalizowany, szeroki kąt widzenia dla panelu centralnego, dając producentom samochodów dodatkową elastyczność, jeżeli chodzi o zróżnicowanie w ofercie premium interfejsów HMI.
Ponieważ producenci samochodów dążą do coraz wyższej klasy i wyższej jakości wyświetlaczy, przyszłość prawdopodobnie będzie wielowymiarowa – na szczęście bez potrzeby stosowania specjalnych okularów.