Volkswagen zaprezentował podczas Auto Expo 2014 w Nowym Delhi zmodyfikowaną wersję zbliżonego do produkcji seryjnej studyjnego SUV-a Taigun.
W porównaniu z pierwszą koncepcją, przedstawioną w São Paulo w Brazylii, nowy Sport Utility Vehicle ma zmieniony tył z umieszczonym na zewnątrz kołem zapasowym. Takiego właśnie rozwiązania życzyli sobie przyszli kierowcy nowego Taiguna.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
Reakcja na zaprezentowane w São Paulo studyjne auto była doskonała. Mimo to Volkswagen dokładnie przeanalizował opinie napływające z całego świata, aby idealnie dopasować nowego SUV-a do życzeń klientów. Jednym z tych życzeń był łatwiejszy dostęp do koła zapasowego, bez konieczności opróżniania bagażnika.
Kompaktowe wymiary i przestronne wnętrze. Taigun ma 3 859 mm długości (z zamontowanym kołem zapasowym 3 995 mm). Jego szerokość wynosi 1 728 mm, a wysokość 1 570 mm (z relingami dachowymi 1 605 mm). Rozstaw osi, wynoszący 3 470 mm, jest w stosunku do długości zewnętrznej dość duży. Rezultatem są krótkie zwisy i zwarte proporcje. W przestronnym wnętrzu studyjny model kryje się SUV za przystępną cenę.
Silnik. Czteroosobowy Taigun będzie napędzany nowym, efektywnym silnikiem 1,0 l TSI (bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie) o mocy 81 kW/110 KM (od 5 000 obr./min.). Średnie zużycie paliwa wynosi 4,7 l/100 km (110 g/km CO2). Silnik z turbodoładowaniem i wtryskiem paliwa bezpośrednio do komory spalania, uzupełnia spektrum trzycylindrowych silników benzynowych na bazie rodziny EA211. Jednostka rozwija moment obrotowy 175 Nm od 1 500 obr./min. i współpracuje z 6-biegową przekładnią manualną. Studyjne auto, o masie 998 kg, przyspiesza z nowym silnikiem do 100 km/h w zaledwie 9,2 sekundy. Taigun może się rozpędzić do 186 km/h.
Stworzony do miejskiej dżungli. Wyposażony w 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich z oponami 205/50 R17 Taigun, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu i dużemu prześwitowi poprzecznemu, bardzo dobrze sprawdzi się także na bezdrożach, mimo że VW zakłada, iż jego głównym miejscem poruszania będzie miasto. O bezpieczeństwo aktywne zadba elektroniczny system ESC.
Sylwetka. Nadwozie ma sportowy charakter. Wysunięte na zewnątrz błotniki są wkomponowane w linię sylwetki. Charakterystyczna jest także ukośna płaszczyzna pod bocznymi szybami. Słupki C mają typowy dla Volkswagena, charakterystyczny kształt. Wbudowano w nie klamki drzwi, kończące się równo z karoserią i wyglądające jak fragment okien.
W dolnej części nadwozia masywne osłony progów, nadkoli i dolnych części zderzaków przyciągają wzrok. Przedni zwis ma tylko 708 mm, tylny 681 mm. W połączeniu z dużym rozstawem osi otrzymujemy dobry kąt natarcia (28 stopni) i kąt zejścia (35,5 stopni). Trzeba także wspomnieć o relingach dachowych z wbudowanymi reflektorami diodowymi.
Styliści projektując przód Taiguna świadomie nawiązali do Tiguana i Touarega. Podobnie jak u nich, także w studyjnym aucie przeważają poziome elementy stylistyczne. Diodowe światła dzienne okalają osłonę chłodnicy i również podkreślają szerokość Taiguna. W zderzak wbudowana została metalowa osłona podwozia. Wygląd ten podkreśla także spory jak na szerokość nadwozia rozstaw kół 1 473 mm (identyczny z przodu i z tyłu).
Przy otwieraniu tylnej pokrywy koło zapasowe odchyla się wraz z nią. Zawiasy klapy znajdują się po stronie kierowcy. Tylna szyba wraz z zamontowanym nad nią spojlerem dachowym otwiera się oddzielnie w górę. Na środku osłony – między rurą wydechową (z lewej), a zaczepem do holowania (z prawej) umieszczono tablicę rejestracyjną. Interesującym detalem jest uchwyt do otwierania tylnej klapy, wbudowany w prawe tylne światło.
Taigun jest pokryty perłowym lakierem w żywym, pomarańczowym kolorze Ultra Orange, który podkreśla sportowy charakter auta.
Wnętrze
Beżowa tapicerka siedzeń ma strukturę plastra miodu, a sam materiał jest wytrzymały i łatwy do pielęgnacji. Kontrast do beżowej barwy siedzeń oraz optyczne nawiązanie do koloru lakieru stanowią pomarańczowe obszycia. Boki siedzeń pokryte są skórą syntetyczną. Podstawowe elementy drzwi oraz górną i dolną część tablicy rozdzielczej styliści pokryli materiałem o wyraźnej strukturze. Kieszenie w drzwiach, schowki w konsoli środkowej i pod tablicą rozdzielczą utrzymane są w kolorze nadwozia. Natomiast górna część tablicy rozdzielczej i obramowanie poszycia drzwi mają metaliczny, beżowy kolor. Wszystkie metalowe aplikacje wykonane są z matowego anodowanego aluminium.
Za tylną pokrywą znajduje się 280-litrowy bagażnik, a po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika wyposażonego w podwójną podłogę Taiguna zwiększa się do 996 litrów. W pokrywie bagażnika (szerokość otworu: 900 mm) wbudowano schowki otwierane aluminiowym uchwytem. Odległość między siedziskiem a podsufitką z przodu wynosi 1 036 mm; z tyłu 980 mm. Dużo miejsca na nogi umożliwia wygodne podróżowanie z tyłu. Kolumnę kierownicy można regulować w płaszczyźnie pionowej aż o 25 stopni.
Wszystkie elementy funkcjonalne wnętrza dają się obsługiwać intuicyjnie. W desce rozdzielczej Taiguna wbudowany jest system Infotainment z możliwością podłączenia wszystkich popularnych smartfonów. Z prawej strony systemu radiowo-nawigacyjnego znajduje się łączony regulator głośności i wyłącznik. Po podłączeniu smartfona, na ekranie pojawi się specjalna aplikacja Taigun Infotainment. Pod systemem znajduje się wykonany z eleganckiego aluminium włącznik świateł awaryjnych (na środku) oraz przyciski ogrzewania tylnej szyby, funkcji rozmrażania, klimatyzacji i oświetlenia zewnętrznego. Nad systemem radiowo-nawigacyjnym na tablicy rozdzielczej umieszczone zostały trzy dodatkowe wskaźniki (ciśnienie oleju, temperatura płynu i ciśnienie doładowania). Trójramienna kierownica obszyta skórą, spłaszczona u dołu i bardzo dobrze leżąca w rękach, doskonale pasuje do sportowego charakteru pozostałych elementów.
Opinie obserwatorów targów motoryzacyjnych w Indiach zostaną uwzględnione w ostatecznej koncepcji modelu seryjnego…