DEBIUT TOYOTY GT86 CS-R3 2017 NA RAJDZIE RZESZOWSKIM

toyo-rrz1

Przy okazji Rajdu Rzeszowskiego 2017 można było po raz pierwszy w Polsce zobaczyć Toyotę GT86 CS-R3. To pierwszy nowy samochód rajdowy z napędem na tylną oś, który uzyskał homologację FIA (1995 rok).

Przed bieżącym sezonem inżynierowie Toyota Motorsport GmbH (TMG) wprowadzili szereg usprawnień, które pozwoliły znacznie poprawić możliwości samochodu.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD RZESZOWSKI 2017


 

GT86 CS-R3 ma tylny napęd. Dwulitrowy, wolnossący silnik benzynowy typu boxer rozwija moc do 232 KM przy 7000 obr./min. i moment obrotowy do 235 Nm przy 6800 obr./min. Konstruktorom udało się podwyższyć moc i wyrównać przebieg momentu w całym zakresie prędkości obrotowych.

toyo-rrz2

Widać to przede wszystkim przy niższych obrotach – przy 3500 obr./min. moment zwiększono aż o 24 proc., a średni wzrost momentu w zakresie 2500- 6500 obr./min. to 19 proc. Efektem zwiększenia momentu jest podniesienie krzywej mocy aż do punktu mocy maksymalnej, co dało wzrost o około 6,6 proc. w całym zakresie obrotów od 2000 do 8000 obr./min.

Kluczem do zwiększenia osiągów była optymalizacja układu dolotowego i wydechowego. Nowy airbox został opracowany przy użyciu modelowania matematycznego CFD (Computational Fluid Dynamics), a w układzie wydechowym firmy Milltek zastosowano kolektor w układzie 4-2-1.

Staranny dobór geometrii obu układów pozwolił uzyskać niezakłócony przepływ powietrza i spalin zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach i w ten sposób zwiększyć moment przy niskich obrotach, zachowując dotychczasową moc maksymalną.

toyo-rrz3

Aby maksymalnie wykorzystać nową charakterystykę silnika, zoptymalizowano mapę wtrysku paliwa i zmodyfikowano sześciostopniową, sekwencyjną skrzynia biegów Drenth tak, by po zmianie przełożenia silnik pracował w najlepszym możliwym zakresie. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wzbogacono o trzecie, bardzo „krótkie” przełożenie i=5,714, które uzyskało homologację. Samochód wyposażono w przekonstruowane półosie dla zwiększenia ich trwałości przy zwiększonym momencie obrotowym.

By zagwarantować chłodzenie silnika również przy bardzo wysokich temperaturach powietrza, przeprojektowano chłodnicę i jej przewody. Przeniesiono chłodnicę oleju przekładni, zmniejszając w ten sposób długość jej przewodów i obniżając ich masę o 50 proc. Modyfikacja chłodnicy oleju mechanizmu różnicowego pozwoliła zmniejszyć jego masę aż o 65 proc.

toyo-rrz4

Grubość tarcz przednich hamulców w wersji szutrowej zmniejszono z 30 do 28 mm, zmniejszając w ten sposób masę nieresorowaną, co przekłada się na lepszą pracę zawieszenia. Tarcze tylnych hamulców zmieniono na wentylowane, co poprawia ich skuteczność przy częstym hamowaniu. Opracowano też nową, lżejszą o 20 proc. osłonę miski olejowej do jazdy po szutrach.

Po wprowadzeniu usprawnień umożliwia jeszcze bardziej dynamiczną i efektowną jazdę, dając zarówno startującym w rajdach załogom, jak i zebranym wzdłuż trasy widzom to, co w sporcie motorowym najważniejsze – niezrównane wrażenia.

Cena nowego GT86 CS-R3 z homologacją i sportowym wyposażeniem uwzględniającym podwozie i silnik po tuningu rozpoczyna się od 84 tys. Euro bez VAT.

Niestety debiut nowej Toyoty w Polsce nie był udany – auto wypadło z trasy ulegając uszkodzeniu…

toyo-rrz5

DANE TECHNICZNE TOYOTY GT86 CS-R3

* Silnik: typ FA20, Boxer, 4 cylindry (B4);
– pojemność skokowa: 1998 cm³;
– maksymalna moc: 232 KM;
– maksymalny moment: 235 Nm;
– układ wydechowy: Milltek, typ sportowy;
– zbiornik paliwa: 70 l , typ FT3.

* Podwozie:
– nadwozie: stalowe, samonośne z wentylacją dachu;
– klatka bezpieczeństwa: R3 z homologacją FIA;
– układ napędowy: na tylną oś;
– skrzynia biegów: 6-stopniowa sekwencyjna Drenth 350;
– mechanizm różnicowy: o ograniczonym poślizgu ze zmiennym podziałem momentów obrotowych;
– przekładnia główna: różne typy;
– sprzęgło: rajdowe z lekkim kołem zamachowym;
– układ kierowniczy: ze wspomaganiem elektrycznym z różnymi trybami pracy.

* Zawieszenie:
– przód: kolumny MacPhersona;
– tył: wielowahaczowe:
– amortyzatory: asfalt: Reiger, z potrójną regulacją tłumienia; szuter: Reiger, z potrójną regulacją tłumienia:
– stabilizator: różne typy:
– tarcze kół: asfalt: OZ 7” x 17”; szuter: OZ 6” x 15”.

* Hamulce:
– przednia tarcza: asfalt: 330 mm x 30 mm; szuter: 300 mm x 30 mm;
– tylna tarcza: sfalt: 295 mm x 10 mm; szuter: 280 mm x 10 mm;
– zacisk: przód: Alcon, czterotłoczkowy; tył: Alcon, dwutłoczkowy.

* Wymiary:: długość: 4240 mm; szerokość: 1775 mm; rozstaw osi: 2570 mm;
– minimalna masa samochodu: 1080 kg (zgodnie z przepisami);