28 czerwca 1926 roku przedstawiciele Daimler- Motoren- Gesellschaft (DMG) oraz Benz & Cie. – dwóch najstarszych producentów samochodów na świecie – podpisali porozumienie, na mocy którego doszło do fuzji obu firm.
Tak narodził się obecny koncern Daimler AG i jego renomowany znak towarowy: otoczona wieńcem laurowym trójramienna gwiazda.
Zobacz także:
Sytuacja gospodarcza Niemiec po I wojnie światowej była wyjątkowo trudna. To samo odnosiło się do branży motoryzacyjnej i nie ominęło nawet tak prestiżowych firm jak DMG oraz Benz & Cie. – „dwóch największych niemieckich wytwórni samochodów”, jak zanotowano w publicznym komunikacie na temat ich fuzji sprzed 90 lat. Rok przed połączeniem oba przedsiębiorstwa wyprodukowały razem niemal 6 tysięcy pojazdów, zatrudniały ponad 15 tysięcy osób i osiągnęły łączne przychody w wysokości około 104 mln reichsmarek.
Bliska współpraca obu firm odegrała nieocenioną rolę w ich późniejszym przetrwaniu. Kluczowe okazały się tu: standaryzacja gamy modelowej oraz wspólne działania w obszarze rozwoju, projektowania, produkcji i sprzedaży. Korzenie jednego i drugiego przedsiębiorstwa sięgały 1886 roku – Carl Benz i Gottlieb Daimler niezależnie zbudowali wówczas swoje pierwsze automobile.
Trzy dekady później ich wytwórnie wciąż ze sobą konkurowały, oferując pojazdy pod własnymi, rozpoznawalnymi markami. W 1926 roku doszło do połączenia obu firm – początkowo z biurem handlowym w Berlinie i fabrykami w Mannheim i Gaggenau (Benz) oraz w Untertürkheim, Berlinie- Marienfelde i Sindelfingen (Daimler).
Już na samym początku główną siedzibę administracyjną Daimler- Benz AG zlokalizowano w Stuttgarcie- Untertürkheim. Fuzja opierała się na podpisanym w maju 1924 roku porozumieniu o wspólnym interesie. Na jego podstawie już w 1925 roku obie firmy uruchomiły wspólne przedstawicielstwo handlowe.
Narodziny gwiazdy
Symbolem fuzji było nowe logo marki Mercedes- Benz, jako znak towarowy zarejestrowane w lutym 1925 roku. Daimlerowska gwiazda Mercedesa łączyła się w nim z wieńcem laurowym, którym oznaczano produkty Benza. Oryginalne znaki towarowe obu firm pochodziły z 1909 roku i do czasu połączenia były systematycznie modyfikowane – w ten sposób już na wczesnym etapie rozpoczęła się ich komunikacja wizualna w branży motoryzacyjnej.
Początkowo w reklamach i innych publikacjach Daimler- Benz AG pojawiał się zarówno symbol nowej marki Mercedes- Benz, jak i poprzednie logotypy obu przedsiębiorstw.
Krótko po fuzji nowa firma udowodniła swoją siłę i przetrwała Wielką Depresję oraz światowy kryzys gospodarczy końca lat 20. Poza efektem synergii i wykorzystaniem większych zdolności produkcyjnych było to zasługą między innymi nowo opracowanej polityki modelowej. Doprowadziła ona do powstania bardziej kompaktowych pojazdów, takich jak innowacyjny Mercedes- Benz 170 (W 15) z 1931 roku.