Daimler konsekwentnie realizuje swoją strategię korporacyjną CASE we wszystkich czterech obszarach, jakie się na nią składają: łączności, jazdy autonomicznej, usług współdzielenia i napędu elektrycznego.
Decydującą rolę – szczególnie w transformacji w kierunku elektro- mobilności – odgrywa kombinacja poszczególnych dziedzin.
Zobacz także:
– Nasza elektryczna ofensywa nabiera tempa. Po zainwestowaniu miliardów euro w rozwój floty aut elektrycznych i rozbudowę naszej globalnej sieci fabryk akumulatorów robimy kolejny krok: kupując ogniwa za sumę ponad 20 miliardów euro, konsekwentnie idziemy naprzód z transformacją naszej firmy w elektryczną przyszłość. Planujemy, że w 2022 r. gama Mercedes- Benz Cars będzie obejmować łącznie 130 zelektryfikowanych wersji. Dodatkowo będziemy oferować też elektryczne auta dostawcze, autobusy i ciężarówki – mówi Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes- Benz Cars.
Firma zainwestuje 10 mld euro w rozbudowę gamy elektrycznych pojazdów Mercedes-Benz Cars i kolejny miliard euro w rozwój światowej sieci fabryk akumulatorów, działającej w ramach globalnej sieci produkcyjnej.
Sieć produkcji akumulatorów
W globalną sieć produkcji akumulatorów, działającą w ramach światowej sieci produkcyjnej Mercedes- Benz Cars, Daimler inwestuje ponad 1 mld euro. Koncern kupuje ogniwa na światowym rynku – zapewnia to dostęp do najlepszej możliwej technologii i pozwala skoncentrować się na kluczowych kompetencjach w zakresie montażu akumulatorów. Globalna sieć produkcji akumulatorów marki w przyszłości będzie składać się z ośmiu fabryk na trzech kontynentach.
Pierwsze zakłady w Kamenz prowadzą już produkcję seryjną, a na początku 2019 r. obok nich ruszy druga fabryka. Dwie kolejne powstaną w Stuttgarcie- Untertürkheim, jedna przy firmowych zakładach w Sindelfingen i po jednej przy zakładach w Pekinie (Chiny), Bangkoku (Tajlandia) oraz Tuscaloosa (USA). Lokalna produkcja akumulatorów decyduje o elastycznym, efektywnym zaspokojeniu globalnego popytu na pojazdy elektryczne i jest ważnym czynnikiem warunkującym sukces elektrycznej ofensywy Mercedes- Benz Cars.
Jako integralny, istotny element strategii, systematycznie poszerzane będą zakresy kompetencji potrzebnych do technologicznej oceny ogniw i prowadzonych działań badawczo- rozwojowych. Obejmują one bieżącą optymalizację obecnej generacji systemów litowo- jonowych, dalszy rozwój ogniw zakupionych na światowym rynku oraz badania nad kolejną generacją tzw. systemów postlitowo- jonowych.
Elektryczna ofensywa Mercedes-Benz Cars
Do 2022 r. nastąpi elektryfikacja całego portfolio Mercedesa. W każdym segmencie, od smarta do SUV-ów, dostępne będą różne zelektryfikowane alternatywy dla wersji spalinowych. Łącznie, nabywcy będą mieli do wyboru ponad 130 zelektryfikowanych wariantów – od modeli z 48-woltową instalacją elektryczną, przez układ EQ Boost i hybrydy plug-in, aż po ponad 10 pojazdów całkowicie elektrycznych, zasilanych akumulatorowo lub energią z ogniw paliwowych.
Do 2025 r. sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym ma wzrosnąć do 15-25 proc. całkowitej sprzedaży jednostkowej – w zależności od indywidualnych preferencji klientów oraz rozwoju publicznej infrastruktury.
Bogate portfolio użytkowych wersji elektrycznych
Już od 2010 r. koncern Daimler gromadzi doświadczenie w zakresie elektrycznych aut ciężarowych, a w ub.r. wprowadził na rynek i przekazał klientom pierwszą produkowaną seryjnie ciężarówkę wyłącznie na prąd: lekki pojazd ciężarowy Fuso eCanter. Od czerwca 2018 r. na niemieckich drogach swoje walory prezentuje całkowicie elektryczny eActros dla ciężkiego transportu dystrybucyjnego. We wrześniu oddział Mercedes- Benz Trucks przekazał klientowi do codziennej eksploatacji pierwszego z 10 eActrosów z tzw. innowacyjnej floty.
Seryjna produkcja w segmencie autobusów rozpoczęła się jesienią 2018 r., a pierwszy egzemplarz Mercedesa eCitaro został niedawno dostarczony do operatora transportu publicznego w Hamburgu – Hamburger Hochbahn AG. Oddział Mercedes-Benz Vans elektryzuje całą swoją flotę aut użytkowych – zaczynając od eVito, czyli całkowicie elektrycznego vana klasy średniej, dostarczanego od listopada 2018 r. W drugiej połowie 2019 r. dołączy do niego eSprinter.
Jednocześnie Mercedes- Benz Vans wykracza poza same pojazdy i wraz z klientami opracowuje kompleksowe rozwiązania systemowe dla konkretnych flot. Dwa takie przykłady ścisłej integracji z potrzebami klienta to pilotażowe projekty prowadzone z firmami Hermes i Amazon Logistics. Hermes Germany otrzyma 1500 elektrycznych transporterów Mercedes- Benz wraz z odpowiednio efektywną infrastrukturą ładowania, z kolei Amazon Logistics odbierze ponad 100 egzemplarzy eVito do użytku w Bochum i Dusseldorfie.
Pojazdy Daimler Trucks, Daimler Buses oraz Mercedes-Benz Vans oferują zatem elektryczne rozwiązania dla wszystkich segmentów w miejskim transporcie.
Zrównoważona dostawa surowców
Zrównoważony rozwój należy do podstawowych zasad strategii korporacyjnej Daimlera. Obejmuje on również odpowiedzialne pozyskiwanie surowców. Daimler opracował i konsekwentnie stosuje tzw. system poszanowania praw człowieka (Human Rights Respect System). Oparty na ocenie ryzyka, system ten pozwala uwzględniać poszanowanie praw człowieka nawet w przypadku złożonych łańcuchów dostaw. Szczególną wagę koncern przywiązuje do zrównoważonego łańcucha dostaw surowców w obliczu spodziewanego wzrostu w segmencie pojazdów elektrycznych.
W tym celu firma od wielu lat określa wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju wobec swoich dostawców w specjalnie opracowanym zbiorze standardów zrównoważonego rozwoju dla dostawców (Supplier Sustainability Standards). Wszyscy nowi dostawcy Mercedes- Benz przed podjęciem decyzji o współpracy są poddawani specjalnym analizom. Audyty te przeprowadza około 700 inżynierów ds. jakości. W razie potrzeby współpracują oni z ekspertami ds. praw człowieka.
Odpowiedzialność za zakup surowców do produkcji ogniw akumulatorowych spoczywa na dostawcach, ale koncern Daimler nie pozostawia tu swoich partnerów osamotnionych – zapewnia im wsparcie interdyscyplinarnych zespołów.
CASE – oto litery, które kształtują przyszłość mobilności. Kryją się za nimi cztery filary rozwoju: łączność (Connected), jazda autonomiczna (Autonomous), elastyczne użytkowanie(Shared & Services) oraz napęd elektryczny (Electric). Stanowią one integralną część strategii korporacyjnej Daimler AG. Jej celem jest oferowanie klientom intuicyjnych rozwiązań z zakresu mobilności poprzez inteligentne łączenie tematyki.
.