DAF TRUCKS: DWULETNIE TESTY ZINTEGROWANYCH KONWOJÓW

DAF Trucks-kon1

DAF Trucks weźmie udział w dwuletnich testach zintegrowanych konwojów prowadzonych w Wielkiej Brytanii przez Transport Research Laboratory (TRL) – brytyjską firmę doradczą w dziedzinie transportu.

Producent aut oraz jego partnerzy TNO, Ricardo i firma logistyczna DHL zostali wybrani przez brytyjskie Ministerstwo Transportu.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ROZMAITOŚCI


 

Wraz z rządowym operatorem autostrad Highways England mają zdobyć doświadczenie w prowadzeniu konwojów zintegrowanych na wybranych trasach strategicznej sieci drogowej Anglii. Pierwsze ciężarówki DAF do testowania konwojów zintegrowanych trafią do Wielkiej Brytanii w najbliższych miesiącach.

Organizując testy konwojów zintegrowanych rząd brytyjski chce zapoznać się z tą innowacją, która może zwiększyć efektywność transportu drogowego. W konwojach zintegrowanych ciężarówki jadą w ciasnej formacji, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, zredukować emisję CO2 i poprawić płynność ruchu drogowego dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, które przyczyniają się do podniesienia bezpieczeństwa na drodze.

W zintegrowanym konwoju zaawansowany system Wifi-P, radar i kamery umożliwiają dwóm bezprzewodowo połączonym ciężarówkom jazdę w niewielkiej odległości od siebie. Dzięki informacjom o przebiegu jazdy uzyskanym z pierwszej ciężarówki w konwoju pozostałe pojazdy mogą automatycznie przyspieszać, hamować, a nawet skręcać.

Redukcja CO2, poprawa bezpieczeństwa i większa płynność ruchu

Gdy pierwsza ciężarówka w zintegrowanym konwoju hamuje, pojazdy jadące za nią hamują automatycznie bez zauważalnego opóźnienia reakcji, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Umożliwia to zmniejszenie do minimum odległości pomiędzy ciężarówkami w konwoju. Jazda w cieniu aerodynamicznym poprzedniego pojazdu pozwala oszczędzić 10 proc. paliwa i odpowiednio obniżyć emisję CO2. Kolejną korzyścią z jazdy w konwoju zintegrowanym jest poprawa płynności ruchu dla innych użytkowników drogi dzięki temu, że pojazdy w konwoju nie wyprzedzają się.

Co więcej, technologie konwojów zintegrowanych mogą umożliwić bezpieczne i odpowiedzialne włączanie się do ruchu (lub zjazd z autostrady) samochodom osobowym, nawet wtedy, gdy krzyżują się ze zintegrowanym konwojem. Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy umożliwiające integrowanie konwojów przyczynią się także do bezpieczeństwa na drodze. W przeciwieństwie do ludzi systemy te są zawsze czujne i reagują 25 razy szybciej niż najlepsi kierowcy rajdowi.

Konwoje zintegrowane technicznie możliwe

– Możliwość wzięcia udziału w prowadzonych przez TRL dla rządu brytyjskiego testach zintegrowanego konwoju trzech ciężarówek to zaszczyt dla DAF. Testy pomogą nam lepiej poznać i zrozumieć korzyści, jakie mogą przynieść konwoje zintegrowane, a jednocześnie pomożemy Ministerstwu Transportu dostarczając twardych danych na temat możliwości poprawy wydajności transportu przez konwoje zintegrowane. Chciałbym jednak powiedzieć jasno: jest oczywiste, że zanim będziemy w stanie wprowadzić konwoje zintegrowane na rynek, czeka nas nadal bardzo wiele technicznych prac rozwojowych. Testy prowadzone przez TRL są jednak dla nas ważnym i koniecznym krokiem. Ponadto nadal jest wiele do zrobienia w kwestii oceny przepisów, odpowiedzialności finansowej i akceptacji tego rozwiązania przez opinię publiczną. „Trzeba pochwalić rząd brytyjski za podjęcie tak ważnej i cennej inicjatywy – powiedział Ron Borsboom, członek Zarządu DAF Trucks odpowiedzialny za rozwój produktów.

Kierowca nadal potrzebny

Konwoje zintegrowane nie zastąpią kierowców.

– Każda ciężarówka potrzebuje w kabinie człowieka”, podkreśla. „Na drogach drugorzędnych lub na obszarach zabudowanych ciężarówkę musi prowadzić kierowca. Konwoje zintegrowane to głównie rozwiązanie zwiększające efektywność operacji długodystansowych na drogach głównych i autostradach, ale nawet wówczas kierowcy zostaną specjalnie przeszkoleni, by mogli w razie konieczność przejąć kontrolę nad pojazdem i wykonywać inne czynności zawodowe. Konwoje zintegrowane nie są początkiem końca zawodu kierowcy ciężarówki. Mają one jedynie zmniejszyć obciążenie pracą osoby za kierownicą. Ruch drogowy jest coraz większy i wymaga coraz więcej uwagi i umiejętności od kierowcy. Inteligentne systemy, takie jak konwoje zintegrowane, pomogą kierowcy sprostać tym wymaganiom – dobitnie stwierdza Borsboom.

DAF Trucks jest jednym z liderów badań nad technologiami integrowania konwojów od początku 2015 r., kiedy to spółka uruchomiła projekt EcoTwin wspólnie z firmą NXP Semiconductors, holenderską organizacją stosowanych badań naukowych TNO i instytutem badań nad bezpieczeństwem Ricardo.

Od tego czasu biorący udział w testach kierowcy DAF przejechali dziesiątki tysięcy kilometrów zarówno po drogach publicznych na kontynencie europejskim, jak i po najnowszych torach testowych. W 2016 r. DAF z powodzeniem uczestniczył w rajdzie Truck Platooning Challenge zainicjowanym przez holenderskie Ministerstwo Infrastruktury i Środowiska.