DAF: ROZWÓJ NOWYCH SERII CF ORAZ XF EURO 6

D 1_XF 6x2 FAR - HR

Po rozpoczęciu produkcji pierwszych ciągników CF i XF Euro 6 (4×2 i 6×2 z drugą osią kierowaną) firma DAF rozszerza ofertę, która teraz obejmuje trzyosiowe podwozie pod zabudowę z osią wleczoną, drugą osią kierowaną lub podwójnymi osiami napędzanymi.

Zawieszenie pneumatyczne zostało całkowicie przeprojektowane, co umożliwiło doskonałe dopasowanie pojazdów do wymagań systemów wymiennej obudowy, takich jak popularny w Niemczech BDF.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


Dwuosiowe ciągniki siodłowe 4×2 nowych modeli DAF XF i CF Euro 6 zostały wprowadzone do produkcji w już kwietniu i czerwcu 2013 r. Następnie rozpoczęto produkcję ciągników 6×2 z drugą osią kierowaną (FTG) oraz pierwszych modeli podwozi pod zabudowę 4×2. Teraz nadszedł czas na podwozia pod zabudowę 6×2 z pojedynczą lub podwójną osią wleczoną (FAR i FAS), tylną osią kierowaną (FAN) i drugą osią kierowaną (FAG). Następne w kolejności będą pojazdy ciężarowe z dwiema osiami napędzanymi.

Podwozie pod zabudowę 6×2 z osią wleczoną

Nowe podwozia pod zabudowę z serii CF i XF Euro 6 są wyposażone w oś wleczoną i gwarantują wysoką ładowność. Podwozie FAR z osią wleczoną i pojedynczymi kołami zostało wyposażone w oś wleczoną o nośności 7,5 t obok osi napędzanej zapewniającej maksymalną nośność 13 t. Dlatego właśnie modele CF i XF idealnie nadają się do krajowego i międzynarodowego transportu chłodniczego oraz towarów głębokiego mrożenia, a także są przystosowane do przewożenia ładunków o dużej i bardzo dużej objętości.

Modele FAS są wyposażone w oś wleczoną o nośności 10 t. Oś podwójna zapewnia wysoki stopień stabilności, ważny w przypadku stosunkowo wysoko umieszczonych środków ciężkości. Przykładem może być transport kontenerów lub żywego inwentarza. Modele FAR i FAS 6×2 z serii CF i XF są dostępne w wersjach z rozstawem osi od 4,20 do 5,90 m.

Kolejną nowością wprowadzoną w pojazdach z serii CF oraz XF Euro 6 są wersje z tylną osią kierowaną (FAN) zapewniające doskonałą zwrotność. Dlatego nowy model FAN z serii CF Euro 6 idealnie nadaje się do użytku w obrębie miast, na przykład do wywozu odpadów czy dystrybucji napojów.

Idealne do zastosowań BDF

W ramach prac projektowych podniesiono maksymalny skok zawieszenia pneumatycznego ECAS firmy DAF zarówno w przypadku przedniej, jak i tylnej osi. Stąd też podwozie pod zabudowę 6×2 jest doskonałą podstawą do systemów wymiennej zabudowy, takich jak system BDF, który jest bardzo popularny w Niemczech i innych krajach. Nowe zawieszenie pneumatyczne umożliwia regulację wysokości przedniej części podwozia w zakresie 280 mm, a tylnej — aż 285 mm. W wyniku zmniejszenia oporów wewnętrznych układu, co pozwoliło na zwiększenie prędkości przepływu powietrza, podniesienie i opuszczenie podwozia odbywa się dużo szybciej. Dużo łatwiej można również wykonać te czynności w szybkich sekwencjach. Wszystkie te dodatkowe ulepszenia zapewniają dłuższy okres użytkowania, większą wydajność i prostszą obsługę.

D 2_FAT 6x4 HR

Firma DAF oferuje fabryczne wyposażenie w pełną gamę rozwiązań BDF — podwozie wyposażone jest w ramę, w której zamontowane są zamki i cały układ elektryczny. Możliwa jest instalacja różnych wariantów wymiennych zabudów o długości maksymalnie 7,45 m (wysokość postojowa pojazdu: 1,32 m) oraz wariantów odpowiednich do przewożenia kontenerów o długości maksymalnie 7,82 m (wysokość postojowa pojazdu: 1,12–1,32 m).

Podwozia pod zabudowę 6×2 z drugą osią kierowaną

Obecnie dostępna oferta podwozi wyposażonych w tylną oś kierowaną została poszerzona o nowe podwozia pod zabudowę CF w wersji z drugą osią kierowaną (FAG). Zostały one zaprojektowane specjalnie do zastosowań, które wymagają zarówno dużej wysokości przestrzeni ładunkowej, jak i płynnego poruszania się po placach. Najpopolarniejsze segmenty wykorzystujące tę konfigurację osi to śmieciarki o załadunku tylnym lub pojazdy do transportu mleka. Oś kierowana o maksymalnej technicznej nośności 7,5 t jest zamontowana przed osią napędzaną o nośności 13 t.

Dwie osie napędzane do transportu ciężkiego

Podczas prac nad modelami 8×4 (FAD) nowych podwozi po zabudowę CF i XF Euro 6 szczególną uwagę poświęcono firmom, których pojazdy narażone są na trudne warunki eksploatacji, zwłaszcza w przemyśle budowlanym i sektorze transportu specjalnego. Sprawdzone już dwie osie z ośmioma drążkami reakcyjnymi i zwolnicami w piastach firmy DAF opracowane do częstej jazdy po nieutwardzonym terenie są oferowane w standardzie, natomiast opcją jest pojedyncza redukcja w przypadku rzadszej jazdy po nieutwardzonym terenie. Podwozie pod zabudowę 8×4 jest zwykle wyposażone w wywrotkę, betonomieszarkę lub pompę betonu, albo jest wykorzystywane do innych zastosowań ciężkich.

Podwozie FAT 6×4 jest dostępne również w pojazdach CF Euro 6, które doskonale nadają się do transportu piasku i ziemi, kontenerów z odpadami, produktów rolniczych, betonu i zbiorników na odpady. Jest ono dostępne w wersji o maksymalnej nośności osi przedniej 9 t, osi podwójnej — 26 t oraz umożliwia ciągnięcie ładunku o maksymalnej dopuszczlnej masie całkowitej zestawu 50 t.

Firma DAF dostarcza również modele Euro 6 8×4 i 6×4 w specjalnej wersji Construction (pojazdy budowlane), charakteryzujących się specyficznym, solidnym wyglądem. Zastosowane w nich „proste” osie zapewniają kąt natarcia rzędu 25o i prześwit ponad powierzchnią gruntu wynoszący 40 cm.

Nowe podwozia pod zabudowę: niezwykła wszechstronność

Nowe wersje podwozi pod zabudowę z serii CF i XF Euro 6 oferują wiele nowatorskich rozwiązań, które firma DAF wprowadziła również w ciągnikach 4×2: atrakcyjny wygląd zewnętrzny, udoskonalony układ napędowy, zupełnie nowe zawieszenie przednich kół oraz bardziej wydajne osie.

Chcąc uzyskać maksymalnie wydajne podwozie, do którego łatwo dopasować zabudowę, firma DAF zwróciła szczególną uwagę na opracowanie najlepszego z możliwych rozmieszczenia elementów podwozia. Moduł SCR i filtr cząstek stałych mogą zostać zamontowane fabrycznie w różnych położeniach, zależnie od zastosowania i typu zabudowy. Standardowo zbiornik płynu AdBlue jest montowany na podwoziu, ale może być również zamocowany pod kabiną sypialną. Dostępnych jest też kilka opcji miejsca montażu akumulatorów.

D 3_FAN 6x2 HR

Inteligentne rozmieszczenie komponentów na podwoziach pod zabudowę umożliwia montaż zbiorników paliwa o pojemności aż 1200 l, a także zapewnia wolną przestrzeń rzędu 2,30 m, idealną do montażu zespołów pomp lub generatorów.

Wydajne silniki PACCAR oraz przystawki odbioru mocy PTO

Wraz z poszerzeniem oferty pojazdów z serii CF i XF Euro 6 pojawiła się również szeroka gama wydajnych silników Euro 6 o dużej mocy. 12,9- litrowy silnik PACCAR MX-13 zapewnia moc od 303 kW (412 KM) do 375 kW (510 KM), a nowy 10,8-litrowy silnik PACCAR MX-11 — od 210 kW (286 KM) do 320 kW (435 KM). Średnie zużycie paliwa silnika PACCAR MX-11 jest nawet o 3 proc. niższe niż w przypadku bardzo wydajnego 12,9- litrowego silnika PACCAR MX-13, a zmniejszona masa własna silnika o ponad 180 kg oznacza jeszcze większą ładowność.

Zautomatyzowana skrzynia biegów AS Tronic ze specjalnymi ustawieniami zmiany biegów idealnie nadaje się do regularnego użytkowania na długich dystansach, transportu materiałów płynnych, zastosowań ciężkich lub zastosowań terenowych. Dostępna jest również bogata oferta przystawek odbioru mocy PTO. Zapewnia to wydajne zasilanie różnych rodzajów zabudów i wyposażenia dodatkowego w pojazdach DAF CF i XF. Standardowo przystawka PTO montowana jest na skrzyni biegów. Oprócz tego silniki PACCAR MX-13 i PACCAR MX-11 oferują także możliwość zamontowania dodatkowego generatora. W tym celu zapewniono miejsce i konstrukcję do montażu bezpośrednio na silniku, co znacznie wydłuża okres użytkowania pasków klinowych i ułatwia zamocowanie generatora.

W przypadku silnikowych przystawek odbioru mocy w silniku MX-11 oprócz przystawki umieszczonej na godzinie 1 (maksymalny moment obrotowy 830 Nm) dodano nową opcję. Jest nią przystawka zamontowana na godzinie 11, oferująca moment obrotowy 250 Nm i możliwością bezpośredniego montażu pompy. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca montaż pompy hydrulicznej (35 kW) z przodu silnika. Takie rozwiązanie nie wpływa na wielkość przestrzeni między kabiną a zabudową.

Układ elektryczny i łatwy montaż zabudowy

Położenie układu elektrycznego zostało zoptymalizowane, a wiązki elektryczne są doskonale zabezpieczone, co zapewnia ich maksymalną niezawodność. Ponadto układy elektryczne i elektroniczne niezbędne do instalacji zabudowy są uporządkowane i oddzielone od tych odpowiedzialnych za funkcje pojazdu, co ułatwia pracę wytwórcom zabudów i likwiduje możliwośc powstania awarii. Z tego samego powodu nowe podwozia pod zabudowę z serii CF i XF są budowane zgodnie z metodą mocowania zabudowy (BAM). Oznacza to, że standardowo podwozie jest fabrycznie wyposażone w specjalny układ otworów oraz wsporniki mocujące, zapewniające większą łatwość montażu zabudowy.

Firma DAF wciąż powiększa bogatą gamę pojazdów, wprowadzając szeroką ofertę trójosiowych podwozi pod zabudowę CF i XF Euro 6. Na początku 2014 roku niniejsza oferta zostanie uzupełniona o czteroosiowe podwozia pod zabudowę z jedną osią napędzaną (8×2) do specjalistycznych zastosowań.