W ramach inicjatywy dalszego zwiększania wydajności transportu firma DAF skonstruowała prototypowy samochód ciężarowy o znacznie niższej masie własnej.
Dzięki zastosowaniu innowacyjnej, opatentowanej konstrukcji podwozia oraz lekkich materiałów i podzespołów koncepcja Future Truck Chassis Concept (FTCC) gwarantuje, że pojazd z serii LF o masie 12 t jest lżejszy o 500 kg.
Zobacz także:
Koncepcja FTCC opiera się na popularnej serii DAF LF i została stworzona przez Leyland Trucks we współpracy z dwiema firmami: Sapa Profiles UK, która pracowała z firmą DAF nad konstrukcją i dostarczyła aluminiowe elementy wytłaczane, oraz CSA Group, która przez przeprowadzanie testów pojazdu i podwozia pomogła zagwarantować, że pojazd spełni wymogi prawne. Projekt był współfinansowany przez rząd brytyjski w ramach inicjatywy Innovate UK.
Jego celem było uzyskanie większej nośności przy niższym zużyciu paliwa, skutkującym mniejszą emisją CO2. Projekt badawczy FTCC obejmuje wiele możliwych konstrukcji zwiększających wydajność transportu. W wielu przypadkach wykorzystano formy aluminiowe, które zapewniają optymalną równowagę między masą a sztywnością. Z aluminium wykonano między innymi podłużnice, poprzecznice, części zawieszenia kół, podłogę zabudowy, a nawet przednie zabezpieczenie przeciwnajazdowe.
Przednie zabezpieczenie przeciwnajazdowe jest montowane na nowo opracowanym i opatentowanym module przedniej ramy. Moduł ten jest przymocowany do podłużnic, a ponieważ nie sięgają one daleko w stronę przodu pojazdu, wszystkie elementy są optymalnie umiejscowione. Kolejną opatentowaną innowacją jest struktura podłogi zabudowy, którą wbudowano w ramę podwozia — dodatkowa rama zabudowy stanowi część głównych podłużnic podwozia.
Poza wieloma rozwiązaniami zmniejszającymi masę projekt obejmował również badanie zaawansowanych funkcji pojazdu, takich jak niezależne przednie zawieszenie pneumatyczne z układem kierowniczym z zębatką, aby określić ich zalety w zakresie jakości jazdy, precyzji kierowania oraz udoskonaleń dotyczących rozmieszczania podzespołów.
– Niewielka masa jest ważnym etapem naszego działania mającego na celu zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Zwiększenie nośności bez strat jakości pojazdu ma kluczowe znaczenie w tym procesie. Projekt FTCC pozwolił nam spełnić cele: masa mniejsza o 30 proc. dzięki zmianie podzespołów wbudowanych w ramę podwozia, podwozie, przednie zawieszenie i układ kierowniczy – skomentował Rob Lawton, starszy inżynier z zakładu Leyland Trucks.