DACIA: RUSZYŁA SPRZEDAŻ NOWEGO DUSTERA!

Mający na koncie ponad 1,9 mln sprzedanych egzemplarzy Duster jest od 2019 roku europejskim liderem sprzedaży w swojej klasie dla klientów indywidualnych na rynku SUV-ów.

Podobnie jak poprzednie generacje modelu, Nowy Duster jest skierowany zarówno do klientów poszukujących komfortowego SUV-a o atrakcyjnym designie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem 4×4.


Zobacz relacje:

PREMIERY


 

Nowy Duster, wierny swojemu DNA, pozostaje rodzinnym SUV-em z duszą amatora bezdroży. Jest równie świetnym towarzyszem w codziennych dojazdach, co w wypadach na łono natury. Jego ponadczasowy design został zmodyfikowany, zwłaszcza światła i osłona chłodnicy, aby dodatkowo wzmocnić osobowość i poprawić efektywność pod względem obniżania emisji CO2.

Jeśli chodzi o komfort, samochód wyposażono w wysoką środkową konsolę z przesuwnym podłokietnikiem, dwa systemy multimedialne z nowym 8-calowym ekranem oraz dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów EDC. Nowy Duster jest wszechstronny i dostępny w wersji z napędem na 2 lub na 4 koła. Wersja z napędem na 4 koła została wyposażona w nową generację systemu 4×4 Monitor o poszerzonych funkcjonalnościach.

Nowy Duster trafił do sprzedaży we wrześniu br.

Duster jest sygnowaną przez Dacię absolutną rewolucją w świecie SUV-ów. Z niemal dwoma milionami nabywców od 2010 roku stał się prawdziwą ikoną marki Dacia. Odnowienie takiej ikony nie było łatwym zadaniem! Linia nadwozia samochodu już na pierwszy rzut oka jest rozpoznawalna i przyciąga uwagę. Wprowadziliśmy w niej kilka zmian dla uzyskania efektu nowoczesności i świeżości. Nowy Duster jest jeszcze bardziej Dusterem i jeszcze bardziej Dacią niż dotąd: posiada wszystko, co niezbędne, jest solidny i wciąż równie przystępny cenowo – powiedziała Lionel Jaillet, wiceprezes ds. produktów Dacii

DESIGN NADWOZIA

Nowy Duster, zaprezentowany w nowym kolorze nadwozia Orange Arizona, zyskał bardziej nowoczesny design. Zmiany stylistyczne miały swoje uzasadnienie: pozwoliły poprawić aerodynamikę auta, a co za tym idzie efektywność energetyczną.

Pod względem stylistyki Nowy Duster jest w pełni zgodny z kanonami nowej identyfikacji wizualnej, zaprezentowanej po raz pierwszy w nowych modelach: Sandero, Sandero Stepway i Logan. Nowe reflektory mają światła do jazdy dziennej w kształcie litery „Y”. Zmieniony kształt nawiązuje wizualnie do trójwymiarowego motywu zastosowanego w nowej osłonie chłodnicy. Unowocześniony przód dodatkowo wzmacnia osobowość Nowego Dustera.

Stałe oświetlenie typu ECOLED w przednich i tylnych światłach jest elementem nowego, charakterystycznego układu świateł Dacii. Duster jest pierwszym modelem Dacii wyposażonym w kierunkowskazy przednie z diodami LED. Technologia ta została także zastosowana w światłach mijania (z funkcją automatycznego włączania w standardzie) i w oświetleniu tablicy rejestracyjnej. Oprócz mniejszego zużycia energii diody LED zapewniają także lepsze oświetlenie zarówno w dzień, jak i w nocy, co pozwala kierowcy lepiej widzieć i być widzianym przez innych użytkowników drogi.

Dzięki wspólnym wysiłkom designerów i konstruktorów poprawie aerodynamiki samochodu towarzyszą pozytywne zmiany w designie modelu. Kształt tylnego spojlera i nowych, 17-calowych aluminiowych obręczy kół został dopracowany w tunelu aerodynamicznym. Wprowadzone udoskonalenia (nowe łożyska kół, opony, oświetlenie LED) oraz poprawiony współczynnik efektywności aerodynamicznej (SCx) Nowego Dustera w wersji z napędem na cztery koła pozwala obniżyć emisję CO2 nawet o 5,8 g/km (a ponieważ obniżenie emisji CO2 idzie w parze z oszczędnością paliwa, udoskonalona aerodynamika Dustera przynosi podwójną korzyść jego nabywcom).

WNĘTRZE I WYPOSAŻENIE

Bardziej przyjazne wnętrze zyskało nową tapicerkę, nowe zagłówki i nową, wysoką środkową konsolę z dużym przesuwnym podłokietnikiem. Samochód dysponuje również dwoma systemami multimedialnymi z nowym, 8-calowym ekranem dotykowym.

Tapicerka siedzeń jest w 100% nowa. Rodzaje użytych materiałów oraz kształt nowych zagłówków zapewniają lepszą ergonomię i skuteczniejsze podparcie ciała. Cieńsze zagłówki zapewniają ponadto lepszą widoczność w kabinie, tak pasażerom na tylnych siedzeniach do przodu, jak i na odwrót.

Wielką nowością jest wysoka środkowa konsola z szerokim podłokietnikiem, przesuwanym na długości 70 mm. Jest wyposażona w zamykany schowek o pojemności 1,1 litra oraz dwa porty USB dla pasażerów z tyłu w zależności od wersji.

Niezależnie od poziomu wyposażenia w standardzie otrzymamy komputer pokładowy z ekranem, automatyczne włączanie świateł mijania i ogranicznik prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy.

Automatyczna klimatyzacja z cyfrowym wyświetlaczem, regulator prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy, podgrzewane przednie fotele i karta Keyless Entry są dostępne zależnie od wersji.

Oprócz wyposażenia audio Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth) dostępne są dwa nowe, intuicyjne systemy multimedialne: Media Display i Media Nav. Wraz z nimi na desce rozdzielczej pojawia się nowy, 8-calowy ekran dotykowy.

W przypadku Media Display wyposażenie obejmuje 6 głośników (w tym dwa boomery i dwa głośniki wysokotonowe z przodu), radio cyfrowe DAB, złącze Bluetooth, dwa porty USB i przewodowe klonowanie ekranu smartfona kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. Aktywację funkcji poleceń głosowych i obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie umożliwiają przyciski sterowania w kierownicy.

W przypadku Media Nav system multimedialny wzbogaca się dodatkowo o pokładową nawigację i łączność bezprzewodową Wi-Fi kompatybilną z Apple CarPlay i Android Auto.

Na ekranie Media Display i Media Nav dostępna jest zakładka „Samochód”, zapewniająca dostęp do informacji dotyczących ekojazdy, a w wersji z napędem na 4 koła do systemu 4×4 Monitor (z wysokościomierzem, inklinometrem, busolą itd.).

WSZECHSTRONNY

Wierna swojej naturze Dacia Duster jest prawdziwym SUV-em. Dzięki dużemu prześwitowi, nowym oponom i specjalnemu systemowi 4×4 Monitor (w wersji z napędem na 4 koła) równie dobrze czuje się na drodze, jak i z dala od utartych szlaków. Sprawdza się jako towarzysz codziennych przejazdów zarówno na drodze, jak i na bezdrożach. Aby umożliwić w pełni bezstresową jazdę, zachowuje cechy auta prawdziwie terenowego, takie jak:

– Prześwit wynoszący 217 mm w wersji z napędem na 2 koła i 214 mm w wersji z napędem na 4 koła,
– Kąt rampowy 21°,
– Kąt natarcia 30° ,
– Kąt zejścia 34° w wersji 4×2 oraz 33° w wersji 4×4.

W wersji z napędem 4×2 Nowy Duster jest wyposażony w standardzie w opony o obniżonych o 10% oporach toczenia, które optymalizują emisję CO2 (Green).

Opony montowane w wersji 4×4 spełniają kryteria testów uprawniających do oznaczenia 3PMSF. Ich przyczepność pozwala uwolnić się od konieczności zmiany opon na zimowe w okresie zimowym.

Dostępny w wersji 4×4 wyposażonej w Media Display lub Media Nav system 4×4 Monitor dostarcza wielu różnych informacji wyświetlanych na centralnym ekranie:

– Miernik (inklinometr) bocznych przechyłów: pozwala ocenić wielkość bocznych przechyłów na drogach, których lewa i prawa strona nie leżą w tej samej płaszczyźnie.
– Miernik kąta przechyłów wzdłużnych: pozwala ocenić nachylenie dróg i stromizn z wykorzystaniem danych pochodzących z systemu wspomagania ruszania pod górę czy asystenta zjazdu ze wzniesienia.
– Busola: teraz działa już od 0 km/h i ułatwia orientację względem biegunów magnetycznych Ziemi.
– Wysokościomierz: aktualna wysokość jest stale wyświetlana na jednej części ekranu, a różnica poziomów na pokonanej trasie na drugiej jego części.

Po zakończeniu jazdy po bezdrożach lub w górach 4×4 Monitor wyświetla historię z podsumowaniem pokonanej trasy.

SILNIKI

Gama silników została całkowicie odnowiona, aby pogodzić przyjemność jazdy z niską emisją CO2. Nowy Duster jest teraz dostępny z 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów EDC w wersji z silnikiem TCe 150, a wersja z silnikiem TCe 100 LPG posiada zbiornik LPG o zwiększonej o niemal 50% pojemności, wynoszącej 49,8 litra.

Nowy Duster z napędem na 2 koła może być obecnie wyposażony w 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów EDC, dostępną z silnikiem TCe 150. Zapewnia ona komfort jazdy typowy dla skrzyni automatycznej przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu zużycia paliwa i emisji CO2 zbliżonego do samochodu ze skrzynią mechaniczną. Skrzynia biegów EDC (Efficient Dual Clutch) posiada dwa sprzęgła: jedno do biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie do biegów parzystych (2, 4, 6 i wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi kontrolowanymi przez blok elektroniczny dobierający właściwe przełożenie skrzyni w zależności od polecenia kierowcy. Podczas zmiany biegów sprzęgło włączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się.

Zmiana biegów jest dzięki temu szybka, bez przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Płynne przenoszenie mocy bez przerw i szarpnięć zwiększa skuteczność napędu i komfort jazdy. System EDC dba o utrzymanie jak najniższych obrotów silnika. Pozostaje na najwyższym dopuszczalnym dla danej prędkości przełożeniu, co z kolei pozwala zachować pełną kontrolę nad zużyciem paliwa i emisją CO2.

Nowy Duster dysponuje pełną gamą silników przewidzianych do różnych sposobów użytkowania samochodu i spełniających wymagania normy Euro 6D Full.

Silniki wysokoprężne:
– dCi 115, w wersji z napędem 4×2 lub 4×4, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów

Silniki benzynowe:
– TCe 90 w wersji z napędem 4×2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
– TCe 130 w wersji z napędem 4×2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
– TCe 150 w wersji z napędem 4×4, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
– TCe 150 w wersji z napędem 4×2, współpracujący z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów EDC

Silniki dwupaliwowe benzyna-LPG:
– TCe 100 LPG w wersji z napędem 4×2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów

Dacia jest jedynym producentem oferującym dwupaliwowe silniki (benzyna-LPG), dostępne pod nazwą TCe 100 LPG we wszystkich modelach marki z silnikami spalinowymi. Fabryczne zastosowanie tej sprawdzonej technologii w silniku TCe 100 LPG stanowi gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności. Długość okresu gwarancyjnego, częstotliwość przeglądów, a także pojemność bagażnika są identyczne jak w przypadku wersji benzynowej. Zbiornik LPG jest umieszczony we wnęce na koło zapasowe, pod podłogą bagażnika.

W trybie zasilania gazem Nowy Duster emituje średnio o 9,5% mniej CO2 (w porównaniu do swoich spalinowych odpowiedników). Ponadto samochód dysponuje zasięgiem wynoszącym ponad 1235 kilometrów dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności niemal 100 litrów: 50 litrów zbiornika benzyny i 50 litrów pojemności użytecznej zbiornika LPG (o całkowitej pojemności 62 l). Zwiększona o 16,2 l w porównaniu do Dustera LPG poprzedniej generacji pojemność użytkowa zbiornika LPG pozwoliła zwiększyć zasięg samochodu o ponad 250 kilometrów.

Podczas jazdy przechodzenie z jednego paliwa na drugie jest natychmiastowe i niewyczuwalne. Nowy przełącznik benzyna-LPG, bardziej ergonomiczny i lepiej wkomponowany w wyposażenie pojazdu, może być w dowolnym momencie ręcznie uruchomiony przez kierowcę. Gdy zbiornik LPG jest bliski opróżnienia, następuje automatyczne przełączenie na zasilanie ze zbiornika benzyny. Ekran TFT komputera pokładowego, o przekątnej 3,5 cala, informuje kierowcę o aktualnym poziomie paliwa w obydwu zbiornikach.

BEZPIECZEŃSTWO I SYSTEMY WSPOMAGANIA PROWADZENIA POJAZDU

Oprócz dostępnego w standardzie ogranicznika prędkości i systemu ESP najnowszej generacji oraz regulatora prędkości z przyciskami sterowania w kierownicy (w standardzie lub w opcji, zależnie od poziomu wyposażenia), Nowy Duster dysponuje także licznymi innymi systemami wspomagania prowadzenia.

System monitorowania martwego pola, aktywny w zakresie od 30 do 140 km/h, ostrzega kierowcę o potencjalnym ryzyku kolizji z innym niewidocznym pojazdem. Cztery czujniki ultradźwiękowe (2 z tyłu i 2 z przodu auta) wykrywają obecność pojazdów poruszających się w martwym polu widzenia (w tym również dwukołowych). Gdy w martwym polu znajdzie się inny pojazd, w odpowiednim lusterku bocznym zapala się dioda ostrzegawcza. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, a w martwym polu znajduje się inny samochód, dioda LED zacznie migać.

Podczas wykonywania manewrów, cztery wbudowane w tylny zderzak czujniki ultradźwiękowe generują dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. W zależności od wersji, oprócz czujników samochód może być też wyposażony w tylną kamerę wyświetlającą na centralnym ekranie dynamiczne linie pomocnicze i wizualne ostrzeżenia przy zbliżaniu się do przeszkody.

Gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału hamulca, system na ponad 2 sekundy unieruchamia samochód, co zapobiega cofnięciu przy ponownym ruszaniu z miejsca podczas jazdy pod górę i daje czas na spokojne wciśnięcie pedału przyspieszenia.

System, szczególnie przydatny podczas jazdy w terenie oraz na drogach o dużym nachyleniu i aktywowany przełącznikiem na środkowej konsoli, steruje pracą hamulców, aby zapobiec nadmiernemu rozpędzeniu samochodu. Umożliwia jazdę z prędkością dostosowaną do sytuacji (zgodnie z poleceniami kierowcy) w granicach od 5 do 30 km/h. Jest aktywny na pierwszym biegu i na biegu wstecznym. Kierowca nie musi już zajmować się pedałami gazu i hamulca, a jedynie kierownicą.

System kamer Multiview obejmuje cztery kamery: czołową, dwie boczne i tylną i pozwala kierowcy lepiej ocenić to, co dzieje się wokół samochodu. Kamery boczne są wbudowane w lusterka zewnętrzne i pokazują przednie koła, co pozwala precyzyjnie zaparkować samochód. System ten jest szczególnie przydatny podczas manewrowania na parkingach i w trudnych sytuacjach offroadowych. Jest on aktywowany automatycznie z chwilą wrzucenia wstecznego biegu lub ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku „MVC” na listwie przełączników klawiszowych. Ekran nawigacji pokazuje w danym momencie obraz z jednej kamery. Kamera zmienia automatycznie pole widzenia z chwilą ponownego włączenia biegu do przodu. System wyłącza się ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku „MCV” lub automatycznie przy prędkości samochodu powyżej 20 km/h.

Nowa Dacia Duster jest już dostępna w salonach marki Dacia. Ceny zaczynają się od 49 900 zł