Duster, dostępny na rynku od 2010 roku w cenie auta miejskiego, wstrząsnął rynkiem SUV-ów. To była prawdziwa rewolucja spod znaku Dacii. Sprzedany dotychczas w liczbie ponad 1,9 mln egzemplarzy Duster jest od 2019 roku europejskim liderem sprzedaży dla klientów indywidualnych w segmencie SUV-ów.
Podobnie jak poprzednie generacje modelu Nowy Duster jest skierowany zarówno do klientów poszukujących komfortowego SUV-a o atrakcyjnym designie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem 4×4.
Zobacz także:
Nowy Duster, wierny swojemu DNA, pozostaje rodzinnym SUV-em z duszą amatora bezdroży. Jest równie świetnym towarzyszem w codziennych dojazdach, co w wypadach na łono natury. Jego ponadczasowy design został zmodyfikowany, zwłaszcza światła i osłona chłodnicy, aby dodatkowo wzmocnić osobowość i poprawić efektywność pod względem obniżania emisji CO2.
Jeśli chodzi o komfort, samochód wyposażono w wysoką środkową konsolę z przesuwnym podłokietnikiem, dwa systemy multimedialne z nowym 8-calowym ekranem oraz dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów EDC. Nowy Duster jest wszechstronny i dostępny w wersji z napędem na 2 lub na 4 koła. Wersja z napędem na 4 koła została wyposażona w nową generację systemu 4×4 Monitor o poszerzonych funkcjonalnościach.
Nowy Duster trafi do sprzedaży we wrześniu br.
Duster to rewolucyjny SUV marki Dacia. Od 2010 roku kupiło go prawie 2 miliony klientów i jest prawdziwą ikoną marki Dacia. Modernizacja tak ikonicznego modelu nie jest łatwym zadaniem. Linia samochodu zawsze była bardzo piękna, jednak wprowadziliśmy kilka zmian dla większej nowoczesności i świeżości. W Nowym Dusterze jest jeszcze więcej Dustera, jeszcze więcej Dacii. Duster jest wyposażony we wszystko co niezbędne, jest solidny i osiągalny dla wszystkich. – powiedziała Lionel Jaillet, wiceprezes ds. produktów Dacii
DESIGN NADWOZIA
Nowy Duster, zaprezentowany w nowym kolorze nadwozia Orange Arizona, zyskał bardziej nowoczesny design. Zmiany stylistyczne miały swoje uzasadnienie: pozwoliły poprawić aerodynamikę auta, a co za tym idzie efektywność energetyczną.
Pod względem stylistyki Nowy Duster jest w pełni zgodny z kanonami nowej identyfikacji wizualnej, zaprezentowanej po raz pierwszy w nowych modelach Sandero, Sandero Stepway i Logan. Nowe reflektory mają światła do jazdy dziennej w kształcie litery Y. Zmieniony kształt nawiązuje wizualnie do trójwymiarowego motywu zastosowanego w nowej osłonie chłodnicy. Unowocześniony przód dodatkowo wzmacnia osobowość Nowego Dustera.
Stałe oświetlenie typu ECOLED w przednich i tylnych światłach jest elementem nowego, charakterystycznego układu świateł Dacii. Duster jest pierwszym modelem Dacii wyposażonym w kierunkowskazy przednie z diodami LED. Technologia ta została także zastosowana w światłach mijania (z funkcją automatycznego włączania w standardzie) i w oświetleniu tablicy rejestracyjnej.
Dzięki wspólnym wysiłkom designerów i konstruktorów poprawie aerodynamiki samochodu towarzyszą pozytywne zmiany w designie modelu. Kształt tylnego spojlera i nowych, 17-calowych, aluminiowych obręczy kół został dopracowany w tunelu aerodynamicznym. Wprowadzone udoskonalenia (nowe łożyska kół, opony, oświetlenie LED), w tym poprawiony współczynnik efektywności aerodynamicznej (SCx) Nowego Dustera w wersji z napędem na cztery koła, pozwalają obniżyć emisję CO2 nawet o 5,8 g/km.
WNĘTRZE I WYPOSAŻENIE
Bardziej przyjazne wnętrze zyskało nową tapicerkę, nowe zagłówki i nową, wysoką środkową konsolę z dużym przesuwnym podłokietnikiem. Samochód dysponuje również dwoma systemami multimedialnymi z nowym, 8-calowym ekranem dotykowym.
Tapicerka siedzeń Nowego Dustera jest w 100% nowa. Rodzaje użytych materiałów oraz kształt nowych zagłówków zapewniają lepszą ergonomię i skuteczniejsze podparcie ciała. Cieńsze zagłówki zapewniają ponadto lepszą widoczność w kabinie.
Wielką nowością jest wysoka środkowa konsola z szerokim podłokietnikiem, przesuwanym na długości 70 mm. Jest wyposażona w zamykany schowek o pojemności 1,1 litra oraz dwa porty USB dla pasażerów na tylnych siedzeniach w zależności od wersji.
Niezależnie od poziomu wyposażenia w standardzie otrzymamy komputer pokładowy z ekranem, automatyczne włączanie świateł mijania i ogranicznik prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy.
Automatyczna klimatyzacja z cyfrowym wyświetlaczem, regulator prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy, podgrzewane przednie fotele i karta Keyless Entry są dostępne zależnie od wersji.
Oprócz wyposażenia audio Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth) dostępne są dwa nowe, intuicyjne systemy multimedialne: Media Display i Media Nav. Wraz z nimi na desce rozdzielczej pojawia się nowy, 8-calowy ekran dotykowy.
W przypadku Media Display wyposażenie obejmuje 6 głośników (w tym dwa boomery i dwa głośniki wysokotonowe z przodu), radio cyfrowe DAB, złącze Bluetooth, dwa porty USB i przewodowe klonowanie ekranu smartfona kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. Aktywację funkcji poleceń głosowych i obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie umożliwiają przyciski sterowania w kierownicy.
W przypadku Media Nav system multimedialny wzbogaca się dodatkowo o pokładową nawigację i łączność bezprzewodową Wi-Fi kompatybilną z Apple CarPlay i Android Auto.
Na ekranie Media Display i Media Nav dostępna jest zakładka „Samochód”, zapewniająca dostęp do informacji dotyczących ekojazdy, a w wersji z napędem na 4 koła do systemu 4×4 Monitor (z wysokościomierzem, inklinometrem, busolą itd.).
WSZECHSTRONNY SUV
Dzięki dużemu prześwitowi, nowym oponom i specjalnemu systemowi 4×4 Monitor (w wersji z napędem na 4 koła) Dacia Duster równie dobrze czuje się na drodze, jak i z dala od utartych szlaków. Aby umożliwić w pełni bezstresową jazdę, zachowuje cechy auta prawdziwie terenowego, takie jak:
– Prześwit wynoszący 217 mm w wersji z napędem na 2 koła i 214 mm w wersji z napędem na 4 koła
– Kąt rampowy 22° w wersji 4×2 oraz 18° w wersji 4×4
– Kąt natarcia 29°
– Kąt zejścia 29°
W wersji z napędem 4×2 Nowy Duster jest wyposażony w standardzie w opony o obniżonych o 10% oporach toczenia, które optymalizują emisję CO2 (Green). Opony montowane w wersji 4×4 spełniają kryteria testów uprawniających do oznaczenia 3PMSF. Ich przyczepność pozwala uwolnić się od konieczności zmiany opon na zimowe w okresie zimowym.
Dostępny w wersji 4×4 wyposażonej w Media Display lub Media Nav system 4×4 Monitor dostarcza wielu różnych informacji wyświetlanych na centralnym ekranie:
– Miernik (inklinometr) bocznych przechyłów: pozwala ocenić wielkość bocznych przechyłów na drogach, których lewa i prawa strona nie leżą w tej samej płaszczyźnie.
– Miernik kąta przechyłów wzdłużnych: pozwala ocenić nachylenie dróg i stromizn z wykorzystaniem danych pochodzących z systemu wspomagania ruszania pod górę czy asystenta zjazdu ze wzniesienia.
– Busola: teraz działa już od 0 km/h i ułatwia orientację względem biegunów magnetycznych Ziemi.
– Wysokościomierz: aktualna wysokość jest stale wyświetlana na jednej części ekranu, a różnica poziomów na pokonanej trasie – na drugiej jego części.
Po zakończeniu jazdy po bezdrożach lub w górach 4×4 Monitor wyświetla historię z podsumowaniem pokonanej trasy.
UKŁAD NAPĘDOWY
Nowy Duster z napędem na 2 koła może być obecnie wyposażony w 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów EDC, dostępną z silnikiem TCe 150. Zapewnia ona komfort jazdy typowy dla skrzyni automatycznej przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu zużycia paliwa i emisji CO2 zbliżonego do samochodu ze skrzynią mechaniczną.
Skrzynia biegów EDC (Efficient Dual Clutch) posiada dwa sprzęgła: jedno do biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie do biegów parzystych (2, 4, 6 i wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi kontrolowanymi przez blok elektroniczny idealnie dobierający właściwe przełożenie skrzyni w zależności od polecenia kierowcy. Podczas zmiany biegów sprzęgło włączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się. Zmiana biegów jest dzięki temu szybka, bez przerw w przenoszeniu momentu obrotowego. Płynne przenoszenie mocy bez przerw i szarpnięć zwiększa skuteczność napędu i komfort jazdy.
System EDC dba o utrzymanie jak najniższych obrotów silnika. Pozostaje na najwyższym dopuszczalnym dla danej prędkości przełożeniu, co z kolei pozwala zachować pełną kontrolę nad zużyciem paliwa i emisją CO2.
Nowy Duster dysponuje pełną gamą silników przewidzianych do różnych sposobów użytkowania samochodu i spełniających wymagania normy Euro 6D Full.
Silniki wysokoprężne: dCi 115, w wersji z napędem 4×2 lub 4×4, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
Silniki benzynowe:
– TCe 90 w wersji z napędem 4×2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
– TCe 130 w wersji z napędem 4×2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
– TCe 150 w wersji z napędem 4×4, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
– TCe 150 w wersji z napędem 4×2, współpracujący z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów EDC
Silniki dwupaliwowe benzyna-LPG: ECO-G 100 w wersji z napędem 4×2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
Dacia jest jedynym producentem oferującym dwupaliwowe silniki (benzyna / LPG), dostępne pod nazwą
ECO-G we wszystkich modelach marki z silnikami spalinowymi. Fabryczne zastosowanie tej sprawdzonej technologii w silniku TCe 100 ECO-G stanowi gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności. Długość okresu gwarancyjnego, częstotliwość przeglądów, a także pojemność bagażnika są identyczne jak w przypadku wersji benzynowej. Zbiornik LPG jest umieszczony we wnęce na koło zapasowe, pod podłogą bagażnika.
W trybie zasilania gazem Nowy Duster emituje średnio o 9,5% mniej CO2 (w porównaniu do swoich spalinowych odpowiedników). Ponadto samochód dysponuje zasięgiem wynoszącym ponad 1235 kilometrów dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności niemal 100 litrów: 50 litrów zbiornika benzyny i 50 litrów pojemności użytecznej zbiornika LPG (o całkowitej pojemności 62 l). Zwiększona o 16,2 l w porównaniu do Dustera LPG poprzedniej generacji pojemność użytkowa zbiornika LPG pozwoliła zwiększyć zasięg samochodu o ponad 250 kilometrów.
Podczas jazdy przechodzenie z jednego paliwa na drugie jest natychmiastowe i niewyczuwalne. Nowy przełącznik benzyna-LPG, bardziej ergonomiczny i lepiej wkomponowany w wyposażenie pojazdu, może być w dowolnym momencie ręcznie uruchomiony przez kierowcę. Gdy zbiornik LPG jest bliski opróżnienia, następuje automatyczne przełączenie na zasilanie ze zbiornika benzyny.
Ekran TFT komputera pokładowego, o przekątnej 3,5 cala, informuje kierowcę o aktualnym poziomie paliwa w obydwu zbiornikach.
BEZPIECZEŃSTWO I SYSTEMY WSPOMAGANIA PROWADZENIA
Oprócz dostępnego w standardzie ogranicznika prędkości i systemu ESP najnowszej generacji, regulatora prędkości z przyciskami sterowania w kierownicy (w standardzie lub w opcji, zależnie od poziomu wyposażenia), Nowy Duster dysponuje także innymi licznymi systemami wspomagania prowadzenia. System monitorowania martwego pola, aktywny w zakresie od 30 do 140 km/h, ostrzega kierowcę o potencjalnym ryzyku kolizji z innym niewidocznym pojazdem. Cztery czujniki ultradźwiękowe (2 z tyłu i 2 z przodu auta) wykrywają obecność pojazdów poruszających się w martwym polu widzenia (w tym również dwukołowych). Gdy w martwym polu znajdzie się inny pojazd, w odpowiednim lusterku bocznym zapala się dioda ostrzegawcza. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, a w martwym polu znajduje się inny samochód, dioda LED zacznie migać.
Podczas wykonywania manewrów cztery wbudowane w tylny zderzak czujniki ultradźwiękowe generują dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. W zależności od wersji, oprócz czujników samochód może być też wyposażony w tylną kamerę wyświetlającą na centralnym ekranie dynamiczne linie pomocnicze i wizualne ostrzeżenia przy zbliżaniu się do przeszkody.
Gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału hamulca, system na ponad 2 sekundy unieruchamia samochód, co zapobiega cofnięciu przy ponownym ruszaniu z miejsca podczas jazdy pod górę i daje czas na spokojne wciśnięcie pedału przyspieszenia. System, szczególnie przydatny podczas jazdy w terenie oraz na drogach o dużym nachyleniu i aktywowany przełącznikiem na środkowej konsoli, steruje pracą hamulców, aby zapobiec nadmiernemu rozpędzeniu samochodu. Umożliwia jazdę z prędkością dostosowaną do sytuacji (zgodnie z poleceniami kierowcy) w granicach od 5 do 30 km/h. Jest aktywny na pierwszym biegu i na biegu wstecznym. Kierowca nie musi już zajmować się pedałami gazu i hamulca, a jedynie kierownicą.
System kamer Multiview obejmuje cztery kamery: czołową, dwie boczne i tylną i pozwala kierowcy lepiej ocenić to, co dzieje się wokół samochodu. Kamery boczne są wbudowane w lusterka zewnętrzne i pokazują przednie koła, co pozwala precyzyjnie zaparkować samochód. System ten jest szczególnie przydatny podczas manewrowania na parkingach i w trudnych sytuacjach offroadowych. Jest on aktywowany automatycznie z chwilą wrzucenia wstecznego biegu lub ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku „MVC” na listwie przełączników klawiszowych. Ekran nawigacji pokazuje w danym momencie obraz z jednej kamery. Kamera zmienia automatycznie pole widzenia z chwilą ponownego włączenia biegu do przodu. System wyłącza się ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku „MCV” lub automatycznie przy prędkości samochodu powyżej 20 km/h.