Zakończył się pierwszy sezon serii Dacia Duster ELF Cup. Czas na podsumowania, także w zakresie jakości olejów i płynów, które były eksploatowane w rajdowych samochodach.
Zawodnicy pucharu wystartowali w pięciu rundach zaliczanych do Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych.
Zobacz także:
Topografia tras wymagała odpowiedniego przygotowania pojazdów, tj. modyfikacji konstrukcji, zmian w oprogramowaniu sterującym pracą silnika i układu przeniesienia napędu na cztery koła, dobrania odpowiednich olejów i płynów eksploatacyjnych. Za te ostatnie odpowiadali specjaliści z koncernu TOTAL, którzy w sportach motorowych mają ogromne doświadczenie.
– Nasze know-how wynika z wieloletniego zaangażowania marek Total i ELF w motorsport, od wyścigów motocyklowych i rajdów WRC po Formułę 1, a ostatnio także w rywalizację bolidów elektrycznych. W tym roku triumf święcił zespół Peugeot Total, który w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar zajął wszystkie miejsca na podium. To właśnie na podstawie tych doświadczeń zestawiliśmy nasze produkty do pucharowej wersji Dacia Duster. Musieliśmy przy tym uwzględnić fakt, że zasiadali w nich kierowcy- amatorzy, którzy taktyki i techniki jazdy w ciężkim terenie dopiero się uczyli – mówi Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego Total Polska.
Wbrew pozorom skład wybranych produktów do Dacia Duster ELF Cup nie wymagał modyfikacji technicznej. Oznacza to, że nie różnią się one od tych oferowanych na sklepowych półkach czy w warsztatach samochodowych. I może z nich skorzystać każdy kierowca!
Są to: ultranowoczesny i paliwooszczędny olej silnikowy wykonany w technologii syntetycznej ELF Evolution Full-Tech FE 5W-30, półsyntetyczny olej do tylnych mostów Total Transmission Dual 8 FE 80W-90, specjalny olej do skrzyń biegów koncernu Renault typu Super High Performance pn. Ttanself NFP 75W-80, olej do wspomagania układu kierowniczego klasy Dexron III – Elfmatic G3, syntetyczny płyn do układu hamulcowego ELF Frelub 650 i gotowy do użycia płyn typu Long Life do układu chłodzenia Coolelf Auto Supra -37 st. C.
– Każda nasza aktywność w sportach motorowych, nawet tych na szczeblu lokalnym, jest dla nas okazją do przeprowadzenia kolejnych analiz i badań. W przypadku serii Dacia Duster ELF Cup jest to o tyle ciekawe, że produkty ELF stosowane są w fabrycznie nowych modelach tej marki. Dysponujemy więc świetnym materiałem porównawczym w zakresie jakości przepracowanych olejów i płynów w wersjach cywilnych i tych zmodyfikowanych pod kątem ekstremalnych warunków panujących w rajdach terenowych. Będziemy wykorzystywać te dane w dalszych pracach nad udoskonalaniem naszych produktów – dodaje Andrzej Husiatyński z Total Polska.
Przypomnijmy klasyfikację generalną Dacia Duster ELF Cup 2017:
1. Krzysztof Wicentowicz i Bartłomiej Boba – 77 pkt.;
2. Jan Kozioł – 60 pkt.;
3. Wojciech Furman i Michał Augustyniak – 55 pkt.;
4. Konrad Sznajder i Tomasz Mroczek – 54 pkt.;
5. Magdalena Zając i Kazimierz Ruszel – 47 pkt.;
6. Tomasz Baranowski i Grzegorz Konczak – 38 pkt.;
7. Michał Kidacki i Romek Kiciński – 10 pkt.;
8. Dawid Urban i Daniel Siatkowski – 6 pkt.;
9. Katarzyna Makowska i Bartłomiej Makowski – 0 pkt.