Na konferencji prasowej w Warszawie, tuż przed rozpoczęciem ostatniej w tym sezonie, finałowej rundy mistrzostw Polski i Pucharu Polski w rajdach cross country Baja Inter Cars, firma Renault Polska poinformowało o stworzeniu w 2017 roku nowego pucharu markowego – Dacia Duster Cup.
To nowa klasyfikacja w ramach Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych. Zawodnicy pojawią się na starcie w identycznie przygotowanych samochodach Dacia Duster. Do rywalizacji przystąpi minimum 6 ekip, które wezmą udział w co najmniej 5 eliminacjach do pucharu.
Zobacz także:
Nagrodą główną jest Dacia Duster z napędem 4×4. Zwycięzcy poszczególnych rund otrzymają nagrody pieniężne.
W konferencji uczestniczył Ambasador cyklu Dacia Duster Cup i mentor dla zawodników Krzysztof Hołowczyc, jeden z najbardziej utytułowanych polskich kierowców rajdowych.
Organizatorem pucharu jest Renault Polska, we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym, Over Limit Motors i Hołowczyc Racing.
– Dacia Duster to najpopularniejszy miejski SUV w Polsce, który posiada właściwości terenowe jedne z najlepszych w swojej klasie. Wielka popularność samochodu oraz pierwsze sukcesy w tegorocznych eliminacjach Pucharu Polski przekonały nas do stworzenia odrębnej klasyfikacji Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych pod nazwą Dacia Duster Cup. Naszym celem, poza promocją marki, jest stworzenie równych szans wszystkim startującym załogom. Specyfikacja samochodów będzie identyczna, więc o sukcesach zdecydują przede wszystkim umiejętności – mówi Andrzej Gemra, Zastępca Dyrektora Renault East ds. Efektywności i Rozwoju Nowych Projektów.
– Taki puchar nie mógłby powstać bez naszej długoletniej relacji z polskim importerem Renault. Renault Polska już wcześniej wspierało wyczynowy sport samochodowy w naszym kraju, wspomnijmy chociażby wyścigowy puchar Megane, a to przecież bardzo dobre wspomnienia. Jestem przekonany, że i tym razem tak będzie – mówi Arkadiusz Sąsara, Wiceprezes ZG PZM.
– Miałem jako pierwszy okazję jeżdżenia nową rajdówką. Oczywiście bardzo uważałem, aby nie uszkodzić oklejenia samochodu i nie obdrapać auta, co w warunkach terenowych jest normą – a to dotychczas jedyny wyprodukowany model. Musiał być cały nie tylko na dzisiejszą konferencję, ale także na specjalny pokaz dla zawodników. Dziś rozpoczyna się ostatnia runda rywalizacji w rajdach terenowych, Baja Inter Cars w Żaganiu. Duster w wersji Cup będzie tam wystawiony i prezentowany, aby zainteresowani kierowcy mogli go obejrzeć i poznać. Ale po przejechaniu 20 czy 30 kilometrów mogę autorytatywnie stwierdzić – samochód prowadzi się znakomicie! Dacia Duster Cup to niepowtarzalna możliwość doskonalenia swoich umiejętności, to również początek wielkiej przygody w rajdach terenowych. Zachęcam naprawdę wszystkich, bo Dacia Duster Cup to okazja, jakiej dotąd nie było w rajdach terenowych. Nie chodzi tu jedynie o cenę auta, która jest bardzo preferencyjna. Zawodnicy poza profesjonalnie przygotowanym samochodem będą mieli zapewnioną specjalną strefę serwisową, magazyn części zamiennych i doradztwo techniczne. Pakiet, dzięki któremu będą mogli koncentrować się na rywalizacji. Mam nadzieję, że moje praktyczne porady przydadzą się na trasach rajdów. Duster spełnia także wszystkie wymogi klasy S2, można więc nim startować nie tylko w Pucharze Polski, ale także w zawodach wyższej rangi – mówi Krzysztof Hołowczyc.
Jeden z najbardziej doświadczonych polskich kierowców rajdowych będzie towarzyszył zawodnikom przez cały sezon.
Dla kogo
Kierowcy nie muszą posiadać licencji. Warunkiem udziału jest podpisanie umowy z organizatorem i posiadanie samochodu Dacia Duster 4×4 w wersji określonej w regulaminie.
Za modyfikację auta odpowiedzialni są partnerzy techniczni Dacia Duster Cup: Over Limit Motors oraz Hołowczyc Racing. Samochód wyposażony został w pakiet startowy, na który składają się m.in. homologowana klatka bezpieczeństwa, sportowe kubełkowe fotele, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa, sportowa kierownica i system gaśniczy.
Z wnętrza usunięto wszelkie zbędne wyposażenie i wygłuszenia w celu obniżenia wagi auta. Cała karoseria została wzmocniona, aby zniosła pokonywanie trudnych rajdowych tras. Podwozie zostało zabezpieczone płytami aluminiowymi przed możliwymi uszkodzeniami podczas jazdy w terenie. Zastosowano większe i agresywniejsze koła, gumowe chlapacze i sportowy układ sterowania załączenia tylnego napędu.
Zawieszenie zostało zmodyfikowane, zamontowano wzmocnione wahacze oraz sportowe, dedykowane amortyzatory Reiger. W tylnej części auta wygospodarowano miejsce na 2 koła zapasowe. Silnik wyposażony został w nowy program sterowania wtryskiem i wydajniejszy filtr powietrza wraz z całym układem dolotowym. Dacia Duster w wersji gotowej do startu kosztuje 99 000 zł netto.
Rejestracja zawodników
Zawodnicy zainteresowani udziałem w Dacia Duster Cup już teraz mogą zgłaszać się za pośrednictwem strony internetowej daciadustercup.pl. Na stronie znajdują się niezbędne informacje, w tym warunki udziału i zakupu samochodu. Rejestracja zawodników potrwa do początku kwietnia 2017 roku.
Organizator zaplanował minimum 5 rund w sezonie 2017, w ramach Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych. Niezwykle istotną sprawą jest wsparcie techniczne – podczas każdych zawodów będzie można zakupić niezbędne w danytm momencie części zamienne.
– Szczegółowy kalendarz jest obecnie w opracowaniu, będzie to m.in. Baja Poland. Mamy nadzieję, że pierwsze eliminacje odbędą się już w kwietniu przyszłego roku – wyjaśnia Andrzej Gemra
Renault Polska wspólnie z Polskim Związkiem Motorowym pracuje także nad finalną wersją regulaminu Dacia Duster Cup, który umożliwi zawodnikom start w klasie Dacia Duster Cup, w klasyfikacji RPPST w klasie S2 oraz w klasyfikacji generalnej RPPST.
Dla zawodników przewidziane są nagrody. Załogi, które staną na podium każdej rundy otrzymają premie pieniężne. Zwycięzca całorocznej klasyfikacji otrzyma samochód Dacia Duster.
Po konferencji okazało się, że pierwszy rajdowy egzemplarz Dustera został sprzedany…