O CZYM NIE PAMIĘTAMY SZYKUJĄC SIĘ DO WYJAZDU NA URLOP (PORADY 2)

bmw-kloc1

Koniec roku szkolnego oznacza tylko jedno – rozpoczęcie sezonu wakacyjnych wyjazdów. Większość Polaków, zarówno tych odpoczywających
w kraju jak i poza jego granicami, wyruszy na nie swoimi samochodami.

Wcześniej jednak przeprowadzą „serwis” sprawdzając ciśnienie w oponach lub poziom podstawowych płynów eksploatacyjnych.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

ROZMAITOŚCI


 

Niestety wielu kierowców na tym etapie zakończy swoje motoryzacyjne przygotowania, zapominając o innych elementach mających kluczowy wpływ na bezpieczeństwo podróży, takich jak klocki hamulcowe.

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów mechanicznych pojazdu. Jego prawidłowe funkcjonowanie wpływa zarówno na komfort jak i bezpieczeństwo naszych wyjazdów. Weryfikacja aktualnego stanu technicznego jego kluczowych elementów takich jak klocki hamulcowe nie jest jednak możliwa wyłącznie w oparciu o pobieżne obejrzenie pojazdu tak jak ma to miejsce np. w przypadku bieżnika w oponie.

W rezultacie wielu kierowców omija ten aspekt, a mimo to wyruszają na urlop z przeświadczeniem o odpowiednim przygotowaniu pojazdu do podróży.

Mocno zużyte tarcze i Klocki hamulcowe mają mniejszą pojemność cieplną. W rezultacie, w niektórych sytuacjach jak np. długi zjazd, dużo szybciej się nagrzewają. Następstwem może być zmniejszenie skuteczności hamowania, a w skrajnych przypadkach zagotowanie się płynu hamulcowego, czyli całkowita utrata możliwość zatrzymania pojazdu.

Inną bardzo poważną konsekwencją doprowadzenia klocków i tarcz do stanu bardzo dużego zużycia jest możliwość wysunięcia się okładziny z jarzma zacisku hamulcowego. Tego rodzaju sytuacja jest niezwykle groźna, gdyż pojawia się bez żadnego wcześniejszego ostrzeżenia i uniemożliwia skuteczne hamowanie – pedał hamulca „wpada do podłogi”.

– Kluczowym parametrem w przypadku klocków hamulcowych jest grubość okładziny ciernej, której minimalna wartość wynosi około 3-4 mm. Zbyt niska grubość sygnalizowana jest przez lampkę kontrolną lub charakterystyczny pisk pochodzących od czujnika akustycznego zużycia oznaczający konieczność zaplanowania wizyty w warsztacie. W momencie, gdy za chwilę wyruszamy na urlop jest ona wręcz niezbędna. Zbyt mocno wyeksploatowana część ma bezpośrednie przełożenie na skuteczność hamowania. Przy konieczności nagłego zredukowania prędkości podczas jazdy po trasie szybkiego ruchu lub autostradzie może to mieć niebagatelne znacznie, wpływające na bezpieczeństwo wszystkich podróżujących osób – tłumaczy Tomasz Orłowski, kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck.

W zdecydowanej większości przypadku określenie dokładnej grubości materiału ciernego jest możliwe dopiero po zdemontowaniu koła. Sprawdzenie stanu klocków hamulcowych jest jednak jednym z obowiązkowych punktów przeglądu serwisowego. W rezultacie jeśli wizytę w warsztacie planujemy przed rozpoczęciem urlopu, informację o zbliżaniu się do niebezpiecznego minimum otrzymamy bezpośrednio od mechanika. Co jednak w sytuacji gdy wymiana będzie niezbędna?

– Wymiany klocków hamulcowych należy dokonywać od razu na obu osiach. Dodatkowo początkowe kilometry po wyjechaniu z warsztatu powinniśmy pokonać w spokojniejszym tempie, gdyż klocki wymagają kilkudziesięciu cyklów hamowania, aby się odpowiednio dotrzeć. W rezultacie wizytę w serwisie należy zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem, aby mieć czas na dokonanie tej czynności – dodaje Tomasz Orłowski.