CZY NADAL WARTO INWESTOWAĆ W INSTALACJĘ LPG? (PORADY)

v-power-1

Smog to obecnie jeden z najbardziej palących problemów. Rocznie w naszym kraju przedwcześnie umiera z jego powodu ponad 44 tysięcy osób.

Główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza jest tzw. niska emisja pyłów pochodzących z pieców grzewczych gospodarstw domowych, jednak udział transportu również jest znaczący.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Przykładowo, w stolicy aż 56-82 proc. zanieczyszczeń powietrza pochodzi z komunikacji drogowej.

Coraz bardziej popularne stają się samochody elektryczne, jednak rynek wciąż nie jest jeszcze w pełni przygotowany na ich przyjęcie, ich ceny są wysokie, a infrastruktura związana z elektro- mobilnością ciągle jest w fazie rozwoju. Dlatego, jeżeli chcemy oszczędzić sobie wydatków, a środowisku zanieczyszczeń, wciąż warto zastanowić się nad samochodem z instalacją gazową.

Według Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego (AEGPL), pojazdy napędzane LPG emitują ponad 20 razy mniej tlenków azotu w spalinach samochodowych niż auta z silnikami diesla. Korzystanie z samochodu na autogaz pozwala zmniejszyć emisję CO2 o 10-12 proc. w porównaniu do auta napędzanego benzyną. Co więcej, podczas spalania LPG nie ma emisji cząsteczek zawieszonych PM 10 i PM 2,5.

Dane te obrazują proekologiczne właściwości tego paliwa, które prowadzą do poprawy jakości powietrza. Autogaz charakteryzuje się jednym z najniższych wskaźników emisji gazów cieplarnianych wśród wszystkich paliw dostępnych na rynku, dlatego według POGP w przyszłości może on odegrać znaczącą rolę w łagodzeniu zmian klimatu.

Samochód z instalacją gazową to również oszczędność pieniędzy. Przy obecnych cenach benzyny i gazu przeciętny użytkownik dróg może zaoszczędzić nawet 287 zł miesięcznie tankując LPG. Oznacza to, że jeżeli instalacja gazowa kosztowała go 2,5 tys. złotych, jej koszt zwróci się po ok. 9 miesiącach.

Polscy kierowcy już dawno dostrzegli korzyści wynikające z posiadania samochodu z instalacją gazową. Znajdujemy się na pierwszym miejscu w Europie jeśli chodzi o liczbę samochodów na autogaz. Od 2007 roku przybyło już prawie milion pojazdów napędzanych tym paliwem. Z ostatnich danych POGP wynika, że po polskich drogach w 2017 roku jeździło już ponad 3 miliony aut z instalacją gazową. Na świecie prześciga nas jedynie Rosja i Turcja.

– Mając na uwadze stale rosnącą liczbę użytkowników samochodów z instalacją gazową i troszcząc się o środowisko, stale zwiększamy liczbę stacji, na których nasi klienci mogą zatankować LPG – mówi Michał Popławski, menedżer Shell ds. dostaw gazu LPG na Europę Środkowo- Wschodnią.

Shell oferuje wysoką jakość LPG, dlatego warto wybrać paliwo Shell AutoGas. Poddawane jest ono procesowi filtracji, co zapewnia jego maksymalną czystość. Dzięki regularnie kalibrowanym dystrybutorom do baku paliwa zawsze trafia dokładnie taka ilość paliwa, jaką chcemy zakupić. Co więcej, w razie potrzeby pracownik na podjeździe pomoże w tankowaniu, sprawdzi poziom oleju w silniku, ciśnienie opon i doradzi w wyborze odpowiednich płynów i produktów do samochodu. Na innych stacjach: BP, Circle K czy Lotos jest podobnie.

Jeśli rozważamy zakup samochodu na gaz lub zamontowanie instalacji w swoim aucie, warto pamiętać również o wyzwaniach, z którymi trzeba się zmierzyć. Jednym z nich jest koszt instalacji, który najczęściej wynosi od 2,5 do 3,5 tys. złotych . Dlatego, decydując się na zmianę należy dobrze oszacować czas, po którym nasza inwestycja się zwróci. Delikatnie wzrasta również koszt przeglądu samochodu (o ok. 60 zł).

Pamiętajmy też, że zbiornik na gaz zajmie sporo miejsca w bagażniku lub zostanie zainstalowany we wnęce na koło zapasowe, a w wielu garażach podziemnych nie wolno parkować samochodem na gaz. Co więcej, przeciwnicy tego rodzaju napędu zarzucają instalacji powodowanie spadku mocy silnika. Jednak według specjalistów rzeczywisty spadek może wynieść do 4 proc. i jest on nieodczuwalny dla kierowców.