CZĘŚCI ZAMIENNE: WYBRAĆ ORYGINALNE CZY TEŻ ZAMIENNIKI?

czesci zamien1

Pech! Popsute auto! Trzeba kupić i wymienić części. Jednak zwykle decyzja o tym na jakie się zdecydować przychodzi z trudem. Udać się do salonu autoryzowanego dealera czy wybrać tańsze zamienniki w hurtowni motoryzacyjnej?

Kierowcom często na to pytanie odpowiada zasobność ich portfeli. I tak jak kilkanaście lat temu na rynku w zasadzie nie było zamienników i w efekcie czasami bardziej opłacało się sprzedać używane auto, niż inwestować w jego naprawę, tak dziś handel podzespołami motoryzacyjnymi kwitnie w najlepsze.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

– Oryginalne części przeznaczone na pierwszy montaż fabryczny dostępne są tylko i wyłącznie w autoryzowanych stacjach i salonach samochodowych. Wykorzystując je mamy absolutną pewność ich najwyższej jakości, potwierdzonej dodatkowo gwarancją producenta – podkreśla Wojciech Koszewnik, szef serwisu Sieńko i Syn, autoryzowanego dealera Volkswagen i Audi.

To jednak wciąż nie przekonuje kierowców do tego, aby inwestować w oryginalne części zamienne. Tym bardziej, że sklepy i hurtownie, które sprzedają części alternatywne, nieustannie kuszą swoimi cenami i zapewnieniami, że oferowane produkty niczym nie ustępują tym z najwyższej półki.

– Jednak niższa cena jest w tym wypadku kiepskim doradcą. Ci, którzy chcą zaoszczędzić, w efekcie mogą zapłacić podwójnie. Mniejszy wydatek to tylko pozorna oszczędność, bo trwałość tych elementów jest zazwyczaj niższa niż części oryginalnych. Należy się spodziewać, że taki zamiennik zużyje się szybciej i trzeba będzie kolejny raz zainwestować – dodaje szef serwisu w salonie Sieńko i Syn i sugeruje, że części nieoryginalne nie są w żadnym stopniu gwarancją jakości.

Przykład pierwszy z brzegu: klocki hamulcowe. Dostępne w autoryzowanym salonie na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie, jak te z hurtowni motoryzacyjnej. Jednak materiał z którego są wykonane to już zupełnie inna bajka.

– Wystarczy spojrzeć na felgi kół znajdujących się na przedniej osi i już możemy wiele na ten temat powiedzieć. Te, w których wykorzystano części nieoryginalne bardziej się brudzą. Po prostu – okładziny cierne nieoryginalnych klocków hamulcowych wykonane są z innych materiałów, w efekcie czego ulegają szybszemu ścieraniu i bardziej pylą, czego wyraźne ślady mamy właśnie na felgach. Dodatkowo osad trafia na zaciski i tarcze – mówi kierownik serwisu.

Jednak czynnikiem, który powinien decydować o tym, na jakie części zamienne się zdecydować, musi być przede wszystkim bezpieczeństwo.

– Oczywiście producenci alternatywnych zamienników muszą absolutnie spełniać jego podstawowe kryteria, jednak wybór części oryginalnych daje kierowcy absolutną pewność, że jazda będzie bezpieczna i z powodzeniem, bez żadnych niepotrzebnych, czy nieprzyjemnych sytuacji, będzie docierał do celu – mówi przedstawiciel salonu Sieńko i Syn.

W Polsce od 1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej obowiązują przepisy, które dają kierowcom możliwość decydowania o tym, jakie części mają być wymienione w ich autach, będące w okresie gwarancji. Mogą to być elementy oryginalne dostarczone przez klienta lub części o tzw. standardzie “porównywalnej jakości”. Nie mogą być to jednak elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.

W przypadku części zamiennych napotkamy więc dwie grypy lobbingu. Każda z nich ma swoje racje. Zarówno oryginały jak i zamienniki mają gwarancję na użytkowanie (którą za każdym razem warto zweryfikować!). Decyzja należy do kupującego. Sprawa ma zresztą szerszy aspekt – dotyczy nie tylko awarii, ale np. także ubezpieczeń komunikacyjnych. Jedno jest pewne: zawsze ostateczną wersję zakupową należy dokładnie przemyśleć…