CUPRA: NOWA ODSŁONA FLAGOWEGO MODELU FORMENTOR

Nowa CUPRA Formentor staje się rzeczywistością, kontynuując dziedzictwo swojego poprzednika.

CUPRA Formentor to najlepiej sprzedający się model marki, a także jeden z najpopularniejszych crossoverów (A-CUV) w Europie. Świadczą o tym ubiegłoroczne wyniki sprzedaży, które przekroczyły 120 tys. sztuk (+23% w porównaniu z 2022 rokiem). Premiera nowej CUPRY Formentor to kolejny krok w umacnianiu pozycji marki na rynku.


Zobacz także:

MERCEDES-BENZ: NOWY CLE KABRIOLET JUŻ DOSTĘPNY W POLSCE
 

PREMIERY


 

Rekordowe wyniki marki opierają się w dużym stopniu na sukcesie Formentora. Nowe wersje tego modelu to wyraz naszej obsesji na punkcie designu, który sprawia, że CUPRA jest jeszcze bardziej drapieżna. Prowokacyjny wygląd samochodów to nasza najbardziej charakterystyczna cecha, a nowy Formentor jest tego najlepszym przykładem – mówi Wayne Griffiths, dyrektor generalny marki CUPRA.

Wygląd zewnętrzny

Nowa CUPRA Formentor prezentuje proporcje i stylistyczne detale, które przyczyniły się do ogromnego sukcesu tego modelu w kategorii SUV-ów i crossoverów. Estetyka pojazdu i całościowy charakter, które pozwoliły mu zdobyć prestiżową nagrodę Red Dot Award for Product Design 2021, zostały dodatkowo podkreślone i uwydatnione, tworząc emocjonalny, wyrazisty i sportowy wizerunek.

Nowa CUPRA Formentor prezentuje nowy kierunek stylistyczny i wyjątkowy design barcelońskiej marki. Jej charakterystyczną cechą jest wydłużona maska, przednie reflektory Matrix LED w trójkątnym kształcie wraz z dużym i wyrazistym, dolnym wlotem powietrza.

Klienci, którzy zdecydują się na zakup nowej CUPRY Formentor, będą mieli do wyboru osiem różnych lakierów nadwozia, w tym ekskluzywne opcje matowe – Century Bronze Matt i Enceladus Grey Matt wraz z dostępnym obecnie Magnetic Tech Matt. Paletę kolorów nadwozia uzupełniają Fiord Blue, Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech oraz Graphene Grey.

Wnętrze

Wyrazisty design nowej CUPRY Formentor znalazł odbicie w jej wnętrzu, łącząc sportowy charakter z dbałością o środowisko, jak i wyborem zaawansowanych technologii cyfrowych czy materiałów.

Kierownica pojazdu z przyciskami trybu Cupra i uruchamiania silnika – które znajdują się w standardowym wyposażeniu w wersji ze skrzynią biegów DSG – zapewnia maksymalną kontrolę i łatwość obsługi. Z kolei komfort i stabilność zwiększają sportowe lub kubełkowe fotele, a cyfrowa architektura i całkowicie nowa gama materiałów poprawiają nie tylko osiągi, ale również jakość wnętrza.

Deska rozdzielcza wykorzystuje trójwymiarowy wzór parametryczny. Nowo zaprojektowana konsola centralna została wykonana z dbałością o detale, przy użyciu wysokie jakości materiałów, które podnoszą standard wnętrza. Miedziane akcenty rozmieszczone wewnątrz kabiny, włączając w to obramowania wlotów powietrza, a przy tym dodają wnętrzu charakteru i stylu.

Różnorodność opcji foteli nie tylko podnosi komfort i pewność kierowcy czy pasażerów, lecz także uwzględnia bardziej zrównoważone podejście do wyboru materiałów. W fotelach sportowych zastosowano tapicerkę tekstylną, natomiast fotele kubełkowe mogą być obite mikrofibrą, z której 73% pochodzi z recyklingu – dzięki zaawansowanej perforacji laserowej – lub ekologiczną skórą. Stanowi to kontynuację działań podejmowanych przez CUPRĘ w celu stworzenia bardziej zrównoważonej oferty dla klientów. Wreszcie, fotele Cupra Performance będące wynikiem połączenia zaawansowanej technologicznie tkaniny zawierającej recyklingowaną mikrofibrę i materiały haptyczne, trafią do modelu CUPRA Formentor VZ, zapewniając poczucie niższej, bardziej sportowej i jednocześnie ergonomicznej pozycji za kierownicą. W przypadku wyposażenia w fotele Cupra Performance, elementy dekoracyjne wnętrza, takie jak przyciski na kierownicy, konsola środkowa, czy wloty powietrza są wykończone w kolorze ciemnego chromu.

Zastosowano nowy i ulepszony interfejs w cyfrowym kokpicie za kierownicą, a także udoskonalony system multimedialny o przekątnej 12,9 cala, wyposażony w podświetlany pasek do sterowania.

Dodatkowo, zawiera pasek aplikacji, widżety oraz pasek klimatyzacji, co ułatwia obsługę interfejsu. Główną ideą jest prostota, personalizacja i najnowocześniejszy design. Sterowanie klimatyzacją zostało płynnie zintegrowane z ekranem głównym, umożliwiając dostęp do wszystkich funkcji pojazdu i asystentów za pomocą jednego kliknięcia, łącząc interakcje cyfrowe i fizyczne.

Wysokiej jakości system dźwiękowy Sennheiser

CUPRA Formentor może być wyposażona w wysokiej jakości, 12-głośnikowy system audio, opracowany we współpracy z ekspertami dźwięku z Sennheiser Mobility. 390-watowy system dźwiękowy dostarcza kierowcy i pasażerom wyjątkowych doznań dźwiękowych. Jest to technologia audio, która zawiera oprogramowanie Sennheiser AMBEO Concerto, zdolne do wydobywania podstawowych składników dowolnego utworu muzycznego, w tym różnych instrumentów i informacji o pomieszczeniu i rozprowadza je po całym samochodzie. To oprogramowanie dostarcza czysty, charakterystyczny dźwięk Sennheiser, który został stworzony na podstawie długiej historii marki Sennheiser, dostarczającej artystom i osobom związanym z branżą muzyczną niezawodne rozwiązania dźwiękowe.

Układ napędowy

Nowa CUPRA Formentor została zaprojektowana w celu łączenia osiągów zarówno spalinowego układu napędowego, jak i elektrycznego. Dostępna będzie w czterech wersjach napędowych: TSI (benzyna), eTSI (miękka hybryda), TDI (diesel) oraz nowej generacji e-Hybrid (hybryda plug-in) o mocy od 150 KM do 333 KM, w zależności od wariantu.

TSI (benzyna)

Podstawowym modelem dla nowej CUPRY Formentor jest nowoczesna jednostka benzynowa TSI o pojemności 1,5 litra i mocy 150 KM (110 kW), wyposażona w 6-biegową manualną skrzynię biegów.

Osiągi poprawia większy 2,0-litrowy silnik benzynowy TSI o mocy 204 KM (150 kW), połączony z 7-biegową przekładnią DSG i napędem na wszystkie koła (4Drive).

Najwyższe pozycje w ofercie nowej CUPRY Formentor zajmują warianty VZ. VZ to skrót od Veloz w języku hiszpańskim, co oznacza “szybki” – idealne określenie dla najmocniejszych wersji SUV-a typu crossover.

Nowa CUPRA Formentor VZ będzie dostępna w dwóch wariantach spalinowych. Pierwsza z nich oferuje moc 265 KM (195 kW), w połączeniu z 7-biegową skrzynią DSG i napędem na przednie koła.

Druga z nich oferuje moc 333 KM (245 kW), również połączoną z 7-biegową przekładnią DSG, nowy tryb jazdy z układem napędowym inspirowany torem wyścigowym oraz wykorzystujący system rozdzielania momentu obrotowego oraz opcjonalne hamulce Akebono.

Specjalnie dla tego silnika opracowano ekskluzywny tryb jazdy Cupra z zoptymalizowaną pod kątem toru wyścigowego kalibracją pedałów i skrzynią biegów, która zapewnia wysoką dynamiczną reakcję momentu obrotowego dzięki utrzymaniu otwartej przepustnicy, a także świetlny sygnalizator zmiany biegów oraz kalibrację silnika opracowaną przez Centrum Techniczne w Martorell.

System umieszczony na tylnej osi jest sterowany elektrohydraulicznie za pomocą dwóch niezależnych sprzęgieł, co umożliwia indywidualną kontrolę momentu obrotowego na każdym z tylnych kół. To pozwala na przenoszenie mocy pomiędzy lewym a prawym tylnym kołem w trakcie pokonywania zakrętów, co zwiększa bezpieczeństwo CUPRY Formentor VZ w trudniejszych warunkach jazdy.

Zestrojenie podwozia CUPRA Formentor VZ umożliwiło wprowadzenie przez inżynierów trybu Drift. Podczas jazdy na torze wyścigowym, ten wysokowydajny SUV typu crossover może zapewnić prawdziwą frajdę z jazdy. W tym trybie ESC działa w trybie sportowym, a dzięki technologii aktywnego rozdzielania momentu obrotowego pełna moc może być skierowana na jedno tylne koło, co wspomaga pokonywanie długich linii w zakrętach i wykonanie spektakularnych poślizgów.

W sytuacjach wymagających maksymalnej kontroli hamowania, CUPRA Formentor VZ zapewnia taką możliwość dzięki standardowym hamulcom o średnicy 18 cali; ponadto opcjonalnie może być wyposażony w sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe Akebono (375 mm x 36 mm).

eTSI (miękka hybryda)

CUPRA Formentor jest teraz również dostępna w opcji miękkiej hybrydy (eTSI). Wersja ta umożliwia SUV-owi typu crossover osiągnięcie jeszcze wyższych poziomów efektywności. System, który jest dostępny z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM (110 kW) i skrzynią biegów DSG, łączy technologię 48V miękkiej hybrydy z silnikiem spalinowym, co nie tylko dodaje wydajność napędu elektrycznego, ale także zwiększa komfort jazdy.

System wykorzystuje 48-woltowy rozrusznik-generator oraz również 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Wzrost wydajności uzyskano częściowo dzięki temu, że funkcjonalność systemu umożliwia poruszanie się z wyłączonym silnikiem, odzyskiwanie energii z hamowania oraz wspieranie pracy silnika poprzez częściowe wspomaganie elektryczne. Po wprowadzeniu tych ulepszeń, samochód uruchamia się teraz również za pomocą systemu 48V, co sprawia, że jego działanie jest jeszcze bardziej płynne w porównaniu do wcześniejszego systemu 12V.

TDI (diesel)

W ofercie układów napędowych nowej CUPRY Formentor znajduje się również opcja z silnikiem diesla, która jest szczególnie istotna dla klientów flotowych. Spełniając te wymagania, 2,0-litrowy TDI jest połączony z 7-biegową skrzynią DSG o mocy 150 KM (110 kW).

eHybrid (hybryda typu plug-in)

CUPRA Formentor oferuje teraz dwie opcje napędu e-Hybrid nowej generacji o mocy 204 KM (150 kW) oraz 272 KM (200 kW).

Oba są wyposażone w nowy silnik 1.5 TSI, silnik elektryczny i większy zestaw akumulatorów o mocy 19,7 kWh (netto). Dzięki temu nowa CUPRA Formentor może poruszać się z zasięgiem w trybie elektrycznym przekraczającym 100 km. Teraz akumulator można szybko naładować z mocą do 50 kW (ładowanie prądem stałym) podczas jazdy lub w domu za pomocą stacji Wallbox o mocy 11 kW (poprzednio 3,6 kW).

CUPRA Formentor VZ e-HYBRID (200kW/272KM) może być wyposażona w hamulce Brembo. Czterotłoczkowe zaciski hamulcowe łączą się z większymi perforowanymi tarczami hamulcowymi w porównaniu do standardowych opcji (370×32 mm), co przekłada się na zwiększoną skuteczność hamowania.


Zobacz także:

RENAULT: POLSKA PREMIERA SENICA E-TECH ELECTRIC – RUSZYŁY ZAMÓWIENIA!
 

PREMIERY


 

Zawieszenie

Nowe podwozie CUPRY Formentor doskonale współgra z osiągami układu napędowego.

Zastosowana architektura MQB Evo usprawnia integrację licznych technologii w pojeździe.

Wśród kluczowych elementów zawieszenia znajdują się przednie kolumny MacPhersona oraz tylny układ wielowahaczowy, które wspierają komfort jazdy. Dodatkowo, zastosowano sprężyny i amortyzatory precyzyjnie dostrojone w celu zrównoważenia potrzeb związanych zarówno z komfortem i odpowiednio szybką reakcją, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy.

W przypadku pojazdów wyposażonych w system napędu na wszystkie koła 4Drive, stale monitorowane są różne parametry, takie jak kąt skrętu kierownicy, prędkość obrotowa kół i odchylenie pojazdu. Dzięki temu dostarczana jest moc do odpowiedniego koła dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne, co zwiększa pewność i bezpieczeństwo jazdy. Dzięki elektronicznemu systemowi wspomagania EDS, moment obrotowy może być kontrolowany nawet między kołami po obu stronach pojazdu. System blokuje ślizgające się koło względem przeciwnej strony, co eliminuje utratę poprzecznego momentu obrotowego.

System jest zintegrowany z tylną osią i znajduje się na końcu wału napędowego przed tylnym mechanizmem różnicowym, poprawiając rozkład masy i zmniejszając bezwładność oraz czas reakcji.

Technologia układu napędowego to nie tylko kontrola mocy przenoszonej na koła. Technologia shift-by-wire to sposób sterowania biegami w samochodach, w którym dźwignia zmiany biegów nie jest już mechanicznie połączona ze skrzynią biegów, a do sterowania wykorzystywane są sygnały elektroniczne.

Samochód został wyposażony również w system elektrycznego wspomagania hamulców, który zapewnia m.in. szybszą reakcję niż konwencjonalny sposób czy rozbudowany system odzyskiwania energii z hamowania (charakterystyczny dla hybrydowych wersji typu plug-in). Elektryczne wspomaganie hamulców zostało specjalnie zaprojektowane z myślą o modelach CUPRA.

Nowy crossover coupe umożliwia dostosowanie zawieszenia dzięki systemowi Dynamic Chassis Control (DCC), który oferuje różne tryby, w tym tryb Cupra oraz tryb indywidualny. Suwak DCC pozwala kierowcy precyzyjnie wybrać preferowaną konfigurację.

Zachowanie CUPRY Formentor może być dostosowane do indywidualnych preferencji każdego kierowcy za pomocą różnych profili jazdy. Comfort, Performance, CUPRA, Offroad (dla wersji z napędem na wszystkie koła), Drift oraz Individual.

Cechą charakterystyczną dla modelu CUPRA Formentor VZ jest tzw., generator dźwięku CUPRA, który symuluje dźwięk silnika wewnątrz kabiny pojazdu. To aktywny system, który wzmacnia naturalny odgłos silnika (zgodnie z wybranym profilem jazdy), prezentując ewolucję opartą na nowej krzywej dźwiękowej.

W trybie indywidualnym można wybrać opcję dźwięku „Pure”, wyłączając funkcję generatora dźwięku CUPRA, jednocześnie ustawiając zawory wydechowe na maksymalną głośność, co daje intensywny, ale w pełni naturalny dźwięk.

Multimedia i łączność

Nowa CUPRA Formentor została wyposażona w ekrany o wysokiej rozdzielczości, które dostarczają wszystkich niezbędnych informacji kierowcy oraz innym pasażerom, a także charakteryzujący się wysoką jakością, opcjonalny system audio nowej generacji i dostęp do ekosystemu CUPRA z aplikacją My CUPRA.

Za kierownicą znajduje się cyfrowy kokpit, który zapewnia kierowcy dostęp do potrzebnych informacji. Dzięki szerokim możliwościom konfiguracji i przejrzystości prezentowanych informacji, może wyświetlać wszelkie istotne dane w zasięgu wzroku, co prowadzi do lepszego skupienia na drodze i bezpieczniejszego prowadzenia pojazdu.

Przy tak dużej ilości dostępnych informacji niezwykle ważne jest, aby systemy były intuicyjne. Wśród rozwiązań technologicznych zastosowanych w Formentorze pojawił się system multimedialny o przekątnej 12,9 cala, zapewniający kierowcy wygodny dostęp do wszystkich funkcji. Za sprawą innowacyjnego systemu operacyjnego, wyświetlacz z opcją personalizacji łączy funkcjonalność ekranów dotykowych z wyjątkowym, podświetlanym suwakiem, umożliwiając intuicyjne sterowanie klimatyzacją oraz regulację głośności w samochodzie.

Dzięki bezprzewodowemu systemowi Full Link, klienci mogą płynnie przenosić swoje cyfrowe doświadczenia z urządzeń mobilnych do wnętrza samochodu, korzystając z zaawansowanych funkcji, takich jak nawigacja, odtwarzanie muzyki oraz innych możliwości dostępnych dzięki aplikacji Apple CarPlay czy Android Auto. Co istotne, wszystkie te funkcje są dostępne w kontrolowany, intuicyjny i bezpieczny sposób dzięki nowemu interfejsowi w CUPRZE Formentor.

Samochód oferuje również możliwość szybkiego bezprzewodowego ładowania telefonu do 15V, z technologią chłodzenia

Dzięki aplikacji My CUPRA, klienci mają pełną kontrolę nad swoim pojazdem (w tym dodatkowe funkcje dostępne dla wersji e-Hybrid nowej CUPRY Formentor), co umożliwia zdalne sterowanie klimatyzacją, zarządzanie ładowaniem akumulatora, zdalne zamykanie i otwieranie drzwi, oraz wiele innych opcji.

Łączność to nie tylko kwestia wygody; wbudowana karta SIM wprowadza także poprawę w zakresie bezpieczeństwa, umożliwiając użytkownikom korzystanie z usługi eCall. Gdy dojdzie do kolizji, pojazd może automatycznie lub na życzenie kierowcy skontaktować się ze służbami ratunkowymi. W najgorszym scenariuszu pojazd przekazuje istotne informacje, takie jak pozycja, rodzaj silnika i liczba pasażerów, aby ułatwić służbom ratunkowym udzielenie pomocy.

Zaawansowane systemy wspomagające i bezpieczeństwo

Szeroka gama systemów bezpieczeństwa i udogodnień w nowej CUPRZE Formentor gwarantuje bezpieczeństwo i komfort podróży w każdym momencie. Zintegrowany zestaw technologii, który wspiera kierowcę w bieżących zadaniach, czyni Formentora jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej funkcjonalnych pojazdów w swojej kategorii.

Wśród nich znajdują się predykcyjny tempomat adaptacyjny (ACC), asystent podróży (Travel Assist), systemy Side Assist, Exit Assist oraz Emergency Assist.

Predykcyjny tempomat ACC może ustalać położenie pojazdu na podstawie trasy i danych GPS dostarczonych z systemu nawigacji, umożliwiając korektę prędkości w zależności od układu dróg znajdujących się przed pojazdem – zakrętów, rond, skrzyżowań, ograniczeń prędkości i obszarów zabudowanych. Pojazd wykorzystuje informacje z kamery umieszczonej z przodu oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych do automatycznego dostosowywania prędkości w razie zmiany ograniczeń.

Asystent podróży (Travel Assist) wykorzystuje informacje uzyskane dzięki predykcyjnemu tempomatowi adaptacyjnemu ACC i asystentowi pasa ruchu (Lane Assist), aby aktywnie utrzymywać pojazd na środku pasa ruchu i dostosowywać prędkość do natężenia ruchu – w całym zakresie prędkości.

Dzięki systemowi monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist możliwe jest wykrycie obiektów, które mogą umknąć uwadze kierowcy. Po zakończeniu jazdy i próbie opuszczenia pojazdu, system Exit Warning automatycznie uruchamia ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne w przypadku zbliżania się osób czy dowolnych pojazdów, w tym również motocykli i rowerów.

System Emergency Assist, poprzez ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, pomaga kierowcy utrzymać skupienie podczas jazdy, zapobiegając rozproszeniu uwagi. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, system może zainicjować krótkie hamowanie, a w sytuacji, gdy nie nastąpi żadna zmiana, pojazd może zatrzymać się całkowicie i włączyć światła ostrzegawcze. Po zatrzymaniu się, nowa CUPRA Formentor może automatycznie skontaktować się ze służbami ratunkowymi dzięki systemowi eCall.

Bezpieczeństwo czynne zapewniane przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy natomiast za bezpieczeństwo bierne odpowiada m.in. siedem poduszek powietrznych, w tym standardową, czołową poduszkę powietrzną. Integracja różnorodnych technologii zapewnia wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa, nie ingerując przy tym w doświadczenia kierowcy.