Continental – producent opon klasy premium i firma technologiczna, wprowadza na rynek wyświetlacz z technologią autostereoskopowego 3D.
Zadebiutuje on w topowej wersji wyposażenia samochodu Hyundai Genesis GV80.
Zobacz także:
Dzięki temu rozwiązaniu, na linii wzroku kierowcy prezentowane będą trójwymiarowe wykresy, wskaźniki i obiekty, np. ostrzeżenia o znaku STOP. Aby zobaczyć taki trójwymiarowy sygnał ostrzegawczy, nie są potrzebne żadne specjalne okulary. Zamiast tego Continental wykorzystuje metodę tzw. bariery paralaksy. Polega ona na umieszczeniu przed ekranem specjalnej przesłony, w której znajdują się skośne szczeliny, przez które przekazywany jest obraz dla prawego oraz dla lewego oka osobno.
W efekcie dwa różne, lekko przesunięte względem siebie widoki, docierają do prawego i lewego oka kierowcy, tworząc trójwymiarowy obraz. Istotną rolę odgrywa tu wewnętrzna kamera firmy Continental, która wykrywa gdzie patrzy kierowca i dostosowuje widok 3D precyzyjnie do pozycji jego głowy.
Aby zapobiec zbyt długiemu skupianiu uwagi kierowcy na trójwymiarowym obrazie, kamera bada również koncentrację kierowcy, w celu identyfikacji potencjalnych momentów rozpraszania lub objawów zmęczenia. Dzięki trójwymiarowej wizualizacji przyrządów rozwiązanie Continental zapewnia, że kierowca nie jest przeciążony informacjami dostarczanymi przez zaawansowane systemy wspomagania, konwencjonalne wyświetlacze, usługi komunikacyjne i aplikacje informacyjno- rozrywkowe.
Cross Domain Hub
W przyszłości, w celu zmniejszenia złożoności oraz zaoszczędzenia masy i miejsca, tylko niewielka liczba jednostek sterujących będzie wymagana dla wszystkich urządzeń elektronicznych w samochodzie. Cross Domain Hub to wysokowydajny komputer, który jest niezbędny do działania trójwymiarowego wyświetlacza w modelu Hyundai Genesis GV80. W następnej generacji rozwiązań Continental wszystkie wyświetlacze w samochodzie będą podłączone do jednej jednostki sterującej.
Kierowca będzie mógł rozprowadzać treści na wielu wyświetlaczach, na przykład za pomocą gestów, przeciągając mapy nawigacyjne z wyświetlacza przedniego pasażera na swój własny ekran i rozmieszczać je dokładnie tam, gdzie chce je umieścić. W zautomatyzowanym trybie jazdy wyświetlacze połączą się na całej szerokości kokpitu, wyświetlając funkcje i aplikacje niedostępne w trakcie prowadzenia samochodu.
Wyświetlacz Lightfield: filmy 3D dla każdego pasażera
Aby zapewnić obraz 3D nie tylko kierowcy, lecz także pasażerom, Continental opracowuje obecnie nowy trójwymiarowy wyświetlacz, oparty na innej technologii – Natural 3D Lightfield firmy Leia Inc. z Doliny Krzemowej. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma potrzeby stosowania kamer wykrywających ruch głowy ani okularów 3D.
W rezultacie, wyświetlacz 3D nie tylko oszczędza wagę, miejsce i koszty, ale także zapewnia paletę cyfrowych usług dla wszystkich pasażerów w samochodzie – od wideokonferencji i zakupów online po gry i filmy 3D. Zamiast wykorzystywania opisanej powyżej metody bariery paralaksy, system ten opiera się na technologii Diffractive Lightfield Backlighting (DLB) firmy Leia.
Specjalny element optyczny – falowód z siatką dyfrakcyjną i nanostrukturami pod panelem wyświetlacza – tworzy naturalny efekt 3D poprzez zaginanie światła. Continental przygotowuje już tę technologię do zastosowania w samochodach. Produkcja systemu planowana jest od 2022 roku.