Temat VECTO i rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie emisji dwutlenku węgla zalicza się obecnie do największych wyzwań dla branży transportowej. Do 2030 roku emisja CO2 ma zostać radykalnie zmniejszona, a proces wyboru opon ma tu bezpośredni wpływ.
Aby ułatwić właściwy wybór, Continental udostępnił na stronie internetowej szczegółowe informacje dotyczące produktów oraz innowacyjny kalkulator emisji CO2 i zużycia paliwa. Nowe narzędzie zostało zaprojektowane tak, aby operatorzy flot mogli dokładnie obliczyć, ile zaoszczędzą na emisji spalin, wybierając odpowiednie opony Continental do konkretnych potrzeb. Wzajemne zależności zastosowania opony, jej struktury i oporu toczenia mają decydujący wpływ na to, ile paliwa jest zużywane i ile można zaoszczędzić.
Zobacz relacje:
Za pomocą tego narzędzia Continental oferuje swoim klientom kompleksowy, oparty na praktyce pakiet, który szczegółowo informuje o rozporządzeniu UE oraz jaki ma wpływ na branżę transportową. Opracowanie nowego kalkulatora zostało oparte na metodzie obliczeniowej VECTO. Użytkownicy mogą dowiedzieć się, jak działa VECTO oraz poznać wpływ oporów toczenia na zużycie paliwa i związane z tym koszty.
Opór toczenia kluczowym czynnikiem
Gdy pojazd jest w ruchu, na opony działa szereg różnych sił, które powodują, że opony nieustannie się odkształcają i powracają do wcześniejszego stanu. W procesie tym, znanym jako histereza, następuje utrata energii, tzn. jest ona rozpraszana w postaci ciepła. Histereza jest jedną z głównych przyczyn oporów toczenia w oponach.
Aby pokonać opór toczenia i utrzymać prędkość pojazdu, potrzeba więcej energii w postaci paliwa. Tak więc, opór toczenia jest głównym czynnikiem decydującym o zużyciu paliwa przez pojazd i związanej z tym emisji CO2. Pokazuje to, jak ważny jest dobór odpowiednich opon do profilu działalności pojazdu, ponieważ obok przebiegu, przyczepności i wytrzymałości, opór toczenia jest kluczowym czynnikiem decydującym o osiągach opony.
Kiedy menedżerowie flot obliczają wydajność swojej floty, muszą być świadomi, że opór toczenia jest czynnikiem kosztowym. Dlatego też Continental opracował nowy kalkulator emisji CO2 i zużycia paliwa, dzięki któremu wybór opon staje się dla klienta przejrzystym procesem.
Cieszymy się, że dzięki kalkulatorowi możemy zaoferować naszym klientom kolejny środek, dzięki któremu ich działania będą bardziej zorientowane na zrównoważony rozwój. Wiemy, jak ważne są konsultacje z ekspertami, szczególnie w zakresie doboru właściwych opon, zarządzania oponami i tego, jak odpowiednie ogumienie pomaga obniżyć koszty operacyjne floty i ograniczyć emisję dwutlenku węgla, dzięki zespołowi sprzedaży przeszkolonemu w tych kwestiach możemy zapewnić jeszcze bardziej kompleksowe doradztwo – mówi Krzysztof Otrząsek, Dyrektor Działu Sprzedaży Flotowej Continental Opony Polska.
Jak działa kalkulator?
Klient rozpoczyna od wprowadzenia profilu codziennej pracy każdego pojazdu. Na podstawie danych telemetrycznych można również uwzględnić indywidualną ładowność i zastosowanie pojazdu. Kalkulator wykorzystuje te informacje, aby obliczyć, ile paliwa zużyje pojazd na różnych rodzajach opon i pokazuje wartości zużycia paliwa dla każdej z opon, w zależności od zastosowania.
Opony powinny być dobrane do rodzaju pracy, jaką pojazd ma wykonywać. Inne opony zalecamy do pracy na długich trasach, a inne do pracy w dystrybucji regionalnej. Wybór opony ma decydujący wpływ na zużycie paliwa przez pojazd i związaną z tym emisję spalin. Zauważyliśmy, że zrównoważony rozwój stał się kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie przez naszych klientów – mówi Krzysztof Otrząsek.
Wybór właściwej opony dzięki Wyszukiwarce Opon
Wyszukiwarka Opon pomaga menedżerom flot przy wyborze właściwych opon dla długodystansowych lub regionalnych operacji dystrybucyjnych. Podstawowe wymagania floty są analizowane w dwóch krokach, zanim Wyszukiwarka zarekomenduje odpowiednią gamę opon. W pierwszym kroku narzędzie rozróżnia wydajność paliwową i przebieg opon. W drugim kroku brany jest pod uwagę profil codziennej pracy floty. Czy pojazd porusza się głównie po autostradach, czy drogach regionalnych? Czy ciężarówka zazwyczaj obsługuje przewozy długodystansowe, czy krótkodystansowe? Wyszukiwarka opon informuje klienta o rodzajach opon i ich charakterystyce. Następnie, klient decyduje, jaki typ opony najlepiej pasuje do jego działalności.
VECTO i redukcja emisji CO2
Według danych Unii Europejskiej, 25% emisji CO2 w transporcie drogowym w Europie jest generowane przez pojazdy ciężarowe. Obok ciśnienia w oponach, konfiguracji pojazdu i rozkładu obciążenia, opór toczenia opon odgrywa decydującą rolę w określaniu zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2. Rozporządzenie europejskie określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężarowych weszło w życie w 2019 roku. Określa, że producenci muszą o 15% obniżyć emisję CO2 pojazdów objętych rozporządzeniem do 2025 r. i o 30% do 2030 r.