CONTINENTAL: NOWE TRENDY W MOBILNOŚCI – RAPORT

TP_aw

Jak wynika z raportu Continental Mobility Study 2015 kierowcy kochają samochody! Przy podejmowaniu decyzji o wyborze auta kierują się przede wszystkim dostępnym budżetem i emocjami, które wiążą się z prowadzeniem pojazdu.

Ważne są również nowości technologiczne i innowacyjne rozwiązania, które czynią podróż jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

W ramach „Continental Mobility Study 2015” zbadano zachowania kierowców w Niemczech i Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie 2014 r. Przeprowadzono także badanie jakościowe we Francji, Japonii i Chinach. Analizę mobilności zrealizował instytut badań rynkowych i społecznych Infas na zlecenie Continental. Na potrzeby raportu przeprowadzono również rozmowy z ekspertami w dziedzinie nauki i przemysłu motoryzacyjnego.

Własny samochód przepustką do wolności

Brak własnego samochodu dla większości kierowców w Niemczech jest nie do pomyślenia. Nawet pomimo zwiększonego natężenia ruchu, kierowcy wolą na co dzień korzystać z własnych samochodów. 97 proc. respondentów uważa jazdę własnym samochodem za wygodne rozwiązanie, a 93 proc. lubi to. Bardzo niewiele osób ma z tego powodu wyrzuty sumienia, a tylko 7 proc. uważa to za nierozsądne.

To, czy ktoś woli posiadać samochód na własność lub czerpie przyjemność z prowadzenia samochodu nie zależy od wieku czy miejsca zamieszkania, a jedynie od możliwości finansowych. Dla 85 proc. osób w przedziale od 18 do 30 lat posiadanie samochodu na własność jest nadal pierwszą opcją. Ponadto prawie połowa mieszkańców miast (46 proc.) przywiązuje wagę do posiadania pojazdu, a większość (69 proc.) lubi prowadzić, podobnie jak osoby mieszkające na wsi (66 proc).

– Przy podejmowaniu decyzji dotyczących jazdy samochodem, to emocje wciąż grają główna rolę. Zdecydowana większość badanych lubi prowadzić samochód i nie chce rezygnować z jego codziennego użytkowania. Dlatego też w średniej perspektywie nie spodziewamy się znacznego spadku liczby samochodów wykorzystywanych indywidualnie – komentuje Elmar Degenhart, prezes zarządu Continental.

Jakie samochody są najbardziej popularne?

Małe i średniej wielkości samochody są na samym szczycie listy zakupów młodych ludzi w Niemczech – wskazało je 51 proc. osób z grupy od 18 do 30 lat, które wzięły udział w badaniu. Jednakże, jeśli byłoby ich na to stać, sprzedaż dużych samochodów wzrosłaby. Jak wynika z badań, dużą popularnością wśród młodych kierowców cieszą się sedany (w przedziale od 18 do 25 lat: 21 proc./ w przedziale od 25 do 30 lat: 26 proc.), SUV-y (w przedziale od 18 do 25 lat: 13 proc./w przedziale od 25 do 30 lat: 19 proc.), i samochody sportowe (w przedziale od 18 do 25 lat: 21 proc./w przedziale od 25 do 30 lat: 16 proc.).

Co ciekawe, wpływ aspektów środowiskowych również nieznacznie spada. Tylko 35 proc. osób z przedziału od 18 do 25 lat i 36 proc. z przedziału od 25 do 30 lat twierdzi, że wybrałoby mniejszy model pojazdu ze względu na niższą emisję spalin. Nie jest więc zaskakujące, że dla większości respondentów wizerunek samochodu ma duże znaczenie: 59 proc. w obu grupach wiekowych uważa, że ważne jest posiadanie pojazdu, który podoba się również innym.

– Młodzi ludzie nie chcą mieć samochodu posiadającego tylko podstawowe wyposażenie, ponieważ przywiązują wagę do dynamiki pojazdu, jego wizerunku i komfortu – podsumowuje Degenhart.

Głód nowinek

Kierowcy w Niemczech – w tym także starsi – są otwarci na nowe technologie, a wielu z nich korzysta z automatycznych funkcji codziennie podczas jazdy. Ponad dwie trzecie wszystkich kierowców (68 proc.) chce korzystać z systemów automatycznego prowadzenia, w szczególności w stresujących lub monotonnych sytuacjach drogowych. Wielu kierowców wykazuje również duże zainteresowanie inteligentnymi pojazdami oraz możliwością wysyłania, odbierania i przetwarzania informacji związanych z sytuacją na drodze i stylem jazdy kierowcy.

Jak wynika z badania, większość kierowców oczekuje przede wszystkim lepszej kontroli ruchu dzięki wymianie danych (72 proc.), rejestracji danych zdarzeń (69 proc.) oraz harmonogramu czynności związanych z obsługą pojazdu bazującego na danych uzyskiwanych w czasie rzeczywistym (63 proc.). Usługi monitorowania nie są jednak mile widziane przez kierowców. Jedynie 37 proc. respondentów chciałoby, by ich własny styl jazdy był zapisywany lub monitorowany przez systemy wbudowane w samochód.

– Ochrona danych zawsze była i pozostanie decydującym kryterium, jeśli chodzi o wprowadzanie usług sieciowych przez Continental. Strategia Automatycznego Prowadzenia 2025 Continental uwzględnia ten wymóg. Cyfryzacja i automatyzacja stanowią obecnie podstawę kompleksowego zarządzania informacjami dotyczącymi pojazdu oraz odciążenia kierowców w kontekście rosnącego natężenia ruchu drogowego. W tym tkwi główny potencjał właściwego przedefiniowania indywidualnej mobilności – komentuje Degenhart.

Z osiągniętymi w 2014 roku obrotami w wysokości 34,5 miliarda euro (według wstępnych wyników finansowych), Continental jest jednym z wiodących dostawców motoryzacyjnych na świecie. Koncern działa w ramach pięciu działów: Podwozi i Bezpieczeństwa, Układów Napędowych, Wnętrz Pojazdów, Opon oraz ContiTech. Zatrudnia obecnie ponad 190 000 pracowników w 49 krajach.

Fot.: Automobilklub Wielkopolski – TPTD