CONTINENTAL: NOWA OPONA – SOLO NA BUDOWIE

Conti_HDC 385

Firma Continental opracowała nową oponę HDC dla branży budowlanej, która zastąpi zestawienia bliźniacze na osi napędowej. To specjalne ogumienie o podwyższonej nośności pozwala na obniżenie masy własnej pojazdu i zwiększenie ładowności.

Continental HDC w rozmiarze 385/65 R 22.5 na osie napędowe zadebiutowała w nowym modelu betoniarki Mercedes-Benz Arocs Loader. Opony HDC wejdą na stałe do oferty Continental już wiosną br.


Zobacz także:
OPONY


Około połowa wszystkich pojazdów budowlanych jest wykorzystywana na samym placu budowy. Prawie 1/3 zapewnia dostawy zaopatrzenia i materiałów budowlanych, a ok. 15% to betoniarki przewożące masę betonową prefabrykowaną. Obecnie branża budowlana zgłasza większe niż kiedykolwiek zapotrzebowanie na samochody ciężarowe, które potrafią dostosowywać się do warunków eksploatacji. Producenci pojazdów użytkowych mogą je zaoferować do sprzedaży tylko, jeśli wszystkie komponenty, np. opony, potrafią niezawodnie wykonywać wyznaczone zadania.

W tym celu firma Continental opracowała nową oponę dla betoniarek 8×4/4, w przypadku których liczy się ładowność. Dzięki wyższej nośności może być ona wykorzystywana na tylnych osiach napędowych, jako opona pojedyncza, ograniczając masę własną pojazdu i umożliwiając przewożenie większych ładunków.

Nowa, pojedyncza opona Continental 385/65 R 22.5 HDC o indeksie nośności 162 pozwala na przewóz ładunków do 9,5 tony metrycznej, zamiast normalnych 9,0 ton metrycznych. Dodatkowo przy ograniczeniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości do indeksu J umożliwia obciążenie osi nawet 10 tonami metrycznymi (164 J). Wytrzymałe opasanie opony HDC 385/65 R 22.5, uniwersalna mieszanka gumowa i specjalnie opracowany bieżnik zapewniają bardzo dobrą przyczepność, odporność na przecięcia oraz najwyższą trwałość.

Dzięki temu betoniarki są dobrze wyposażone, zarówno do jazdy pod drogach asfaltowych, jak i w nierównym terenie budowy, nawet z pełnym ładunkiem. Ponadto dzięki przesunięciu mocowania kół na zewnątrz, szerokie opony napędowe znajdują się w równej linii z zewnętrzną krawędzią błotników. Oznacza to szeroki rozstaw kół, wysoką stabilność pojazdu.

Niezagrożone pozostają też niezawodność i bezpieczeństwo. Zazwyczaj betoniarki mają zasięg ok. 70 kilometrów. Jego powiększenie rzadko jest możliwe ze względu na to, że świeży beton twardnieje w bębnie po około 1-2 godzin (lub maksymalnie trzech z dodatkami) wówczas nie da się go już wyładować. Przy tak krótkich dystansach oponę można szybko wymienić w razie przebicia — tym bardziej, że najpilniejsze problemy z oponami pojawiają się zwykle na placu budowy, a nie podczas użytkowania na drogach.

Na niski poziom akceptacji dla opon pojedynczych w branży budowlanej wpływ mają często aspekty psychologiczne. Firma Continental opracowała więc oponę HDC 385/65 R 22.5 z tak dużym zapasem nośności, gdzie w przypadku awarii jednej opony pozostałe trzy opony napędowe poradzą sobie z pełnym obciążeniem przy zachowaniu ograniczonej prędkości.