CONTINENTAL: JAK DOPASOWAĆ OPONY DO AUT Z NAPĘDEM 4WD?

Jest rzeczą oczywistą, że ogumienie do pojazdów typu SUV, crossover i aut osobowych z napędem 4WD muszą sprostać dużej liczbie wyzwań.

Znacznie większej, niż ich odpowiedniki do samochodów osobowych napędzanych na jedną oś.


Zobacz także:

OPONY

ROZMAITOŚCI


 

Opony takie mają często oznaczenie XL, ponieważ zakres obciążeń dla nich opracowano z myślą o zapewnieniu większej nośności niż w przypadku standardowych opon do aut osobowych.

– Kiedy porównujemy dane dotyczące pojazdów, widzimy, że duże, szybkie modele częściej wymagają wymiany opon na nowe. Samochód typu SUV jest o jedną trzecią cięższy od zwykłego auta osobowego, więc opony muszą zapewniać większą nośność. Są to opony o oznaczeniu XL – ang. Extra Load, dla których zakres obciążeń opracowano z myślą o zapewnieniu większej nośności niż w przypadku standardowych opon do aut osobowych. Należy także uwzględnić wyższy środek ciężkości pojazdu, dłuższy skok zawieszenia i większy rozstaw kół niż w mniejszych samochodach. Dlatego, podczas opracowywania takich opon, musimy poświęcić więcej czasu i wysiłku na zapewnienie bezpiecznego hamowania i precyzyjnego prowadzenia. W końcu najmocniejsze SUV-y rozwijają podobne prędkości jak auta sportowe z wyższej półki – wyjaśnia Andreas Schlenke, inżynier ds. rozwoju opon w Continental.

Według Adreasa Schlenke, to „szczęście dla producentów”, że tylko niewielka część modeli SUV-ów i aut z napędem 4WD rzeczywiście jeździ w terenie, poza drogami utwardzonymi. Już samo zapewnienie właściwości istotnych dla bezpieczeństwa, niskich oporów toczenia i komfortu jazdy jest wystarczającym wyzwaniem.

– Ponadto, jazda terenowa wymaga bardziej wyrazistego wzoru bieżnika o dobrych właściwościach samooczyszczających, a także ochrony przed przecięciami i wyszczerbieniami oraz wzmocnionych ścian bocznych – dodaje Schlenke, opisując typowe opony terenowe.

Ten typ konstrukcji nie nadaje się do szybkiej jazdy po autostradzie, ponieważ na takiej drodze grube bloki bieżnika, które zazębiają się z piargami i kamieniami na nierównym terenie, nie są w stanie zapewnić wystarczającej przyczepności, aby poradzić sobie z szybkim pokonywaniem zakrętów i hamowaniem przy dużej prędkości.

– Dlatego właśnie opony terenowe noszą symbol M+S. To znak rozpoznawczy specjalisty – M+S oznacza błoto i błoto pośniegowe – wyjaśnia Schlenke.

– Dlatego przed zakupem opon, właściciele SUV-ów i modeli 4WD powinni dokładnie przemyśleć, gdzie będą prowadzić swoje pojazdy i dobrać odpowiednie opony. To, w jakich warunkach drogowych i w jakiej porze roku będziemy się poruszać, powinno być wskazówką przy wyborze opon, także do najmocniejszych aut typu SUV. Jednak przy wyborze ogumienia należy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta pojazdu i fabryczną homologacją, uwzględniającą rozmiar, nośność i dopuszczalną prędkość maksymalną. Dane te możemy znaleźć zawsze w instrukcji obsługi auta, oraz na tabliczce znamionowej we wnęce przednich drzwi samochodu – mówi Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.

Warto też pamiętać, że „prawdziwe” opony terenowe noszą jeszcze inne oznaczenia: A/T (All-Terrain) i M/T (Mud Terrain), ale nie są one przeznaczone do luksusowych SUV-ów, ani osobowych limuzyn z napędem 4WD.
Symbol M+S nie oznacza, że opona jest przeznaczona do jazdy w warunkach zimowych – opony te powinny być oznaczone tzw. „alpejskim” symbolem płatka śniegu i trzech szczytów górskich (3PMSF).

Andreas Schlenke przestrzega również przed jazdą w zimie na oponach M+S, które nie mają tzw. „alpejskiego” symbolu płatka śniegu i trzech szczytów górskich.

– Napęd na cztery koła sugeruje zazwyczaj dobrą przyczepność podczas ruszania. Jednak w przypadku opon terenowych, które nie zapewniają odpowiedniej drogi hamowania i niezbyt dobrze spisują się w prowadzeniu bocznym na śniegu i lodzie, narażasz siebie i innych użytkowników dróg – mówi Schlenke.