Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) musi być montowany obowiązkowo w każdym nowo rejestrowanym samochodzie od 1 listopada 2014 roku.
Continental, jeden z czołowych dostawców rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, oferuje bezpośredni TPMS, gwarantujący dokładność i bezpieczeństwo.
Zobacz także:
TPMS (ang. tire pressure monitoring system), to elektroniczny system monitorowania ciśnienia w oponach, alarmujący kierowcę o odchyleniu od normy wartości ciśnienia w ogumieniu. Zgodnie z rozporządzeniem UE 661-2009 instalacja TPMS jest obowiązkowa we wszystkich nowo homologowanych modelach samochodach osobowych (klasa M1) od 1 listopada 2012, oraz we wszystkich nowych samochodach (klasa M1) od 1 listopada 2014 roku. System musi również działać po zmianie opon lub całych kół na zimowe.
– Szacuje się, że nawet ponad 80 procent wszystkich samochodów osobowych ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Tymczasem właściwe ciśnienie w oponach znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy, pozwala na wydłużenie czasu eksploatacji opon oraz ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa – komentuje Sebastian Matuschek, Trener Technika- Dystrybucja, Continental.
Jak to działa?
Na rynku dostępne są obecnie dwa rodzaje układów monitorujących ciśnienie w oponach – pośredni i bezpośredni. System pośredni reaguje na zmianę obwodu toczenia opony wykorzystując czujniki ABS/ESP i jest aktywowany powyżej 20-procentowego ubytku ciśnienia. Z kolei system bezpośredni jest dużo bardziej precyzyjny, ponieważ ciśnienie jest mierzone za pomocą fal radiowych w czasie rzeczywistym. System bezpośredni wykorzystuje specjalny czujnik TPMS w kole z dokładnością do +/- 0,1 bara oraz +/- 0,2 stopni Celsjusza. Czujniki TPMS od Continental umieszczane są na wewnętrznej stronie felgi w każdym kole.
– Oferowany przez Continental bezpośredni system pomiaru ciśnienia zapewnia szybsze i bardziej dokładne działanie. Ponadto, umożliwia wyświetlanie danych dla każdej opony w czasie rzeczywistym. Bezpośredni pomiar ciśnienia to większe korzyści dla producenta pojazdu, kierowcy i środowiska. Dlatego w Continental postanowiliśmy skupić się na technologii bezpośredniego pomiaru ciśnienia
w oponach – komentuje Sebastian Matuschek.
Czujniki TPMS są wyposażone w czujnik ciśnienia, temperatury, zasilanie bateryjne oraz odpowiedni układ elektroniczny. W przypadku stwierdzenia problemów z ciśnieniem w oponie, komputer sygnalizuje kierowcy, w którym kole nastąpił spadek. Głównym celem wprowadzenia obowiązkowego systemu kontroli ciśnienia jest podniesienie bezpieczeństwa na drogach.
Badania pokazują, że 82,5 procent wszystkich kierowców jeździ z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach . Tymczasem ciśnienie niższe o 0,6 bara prowadzi już do 4 procent wzrostu zużycia paliwa z powodu wyższych oporów toczenia, a także znacznie skraca średnią długość życia i czas eksploatacji opony.
Continental wyróżniony za TPMS we Frankfurcie
Czujnik VDO REDI służący kontroli ciśnienia w ogumieniu, który Continental wprowadził na europejski rynek, otrzymał nagrodę Innovation Awards 2014 w kategorii „Parts & Components” na ostatnich targach Automechanika we Frankfurcie nad Menem.