CONTINENTAL: ASYSTENT SKRĘTU W PRAWO CHRONI PIESZYCH

Continental zaprezentował nowy radar bliskiego zasięgu, który pozwala na jeszcze bardziej precyzyjne wykrywanie elementów otoczenia pojazdu, w tym innych uczestników ruchu drogowego oraz przeszkód na drodze.

Zamiast wykorzystywanej do tej pory częstotliwości 24 GHz, nowa generacja radarów korzysta z pasma 77 GHz.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

ROZMAITOŚCI


 

Dzięki zastosowaniu wyższej częstotliwości, urządzenie dokładniej określa kierunek poruszania i prędkość wykrytych obiektów. Oprócz tego, dzięki niewielkim rozmiarom i integracji komponentów (jak antena i mikroprocesor) w jednej obudowie, nowa generacja radarów jest łatwiejsza w instalacji w autach osobowych. Nowe czujniki radarowe można umieścić w każdym z czterech narożników nadwozia, dla monitorowania otoczenia w promieniu 360° dookoła samochodu.

Tego typu systemy radarów tworzą podstawę dla różnych zaawansowanych układów wspomagania kierowcy. Wśród nich są: monitorowanie martwego pola po obu stronach pojazdu w kierunku poziomym, wykrywanie elementów otoczenia pojazdu do celów wspomagania zmiany pasa ruchu, a także monitorowanie obszaru za pojazdem dla bezpiecznego wysiadania. Zapobiega to otworzeniu drzwi, gdy z tyłu zbliża się inny pojazd lub rowerzysta.

Nowy radar może też ułatwiać kierowcy skręcanie w prawo. Asystent skrętu interweniuje, jeśli kierowca chce skręcić w prawo w momencie, gdy rowerzysta może przejechać właśnie po prawej stronie pojazdu. Kierowcy nie zawsze są w stanie rozpoznać ryzyko, nawet jeśli spoglądają za siebie w lusterkach. Jeżeli czujniki radaru wykryją taką osobę, wysyłają odpowiedni sygnał do hamulców, dzięki czemu samochód zatrzymuje się, zanim dojdzie do kolizji z rowerzystą i użytkownikiem hulajnogi.

Mniejszy stres dla kierowców

Nowa technologia wpisuje się w strategię Wizji Zero oraz spełnia wymagania zawarte w scenariuszach bezpieczeństwa Euro NCAP, które mają być wdrażane od 2022 roku w zakresie wzmocnienia ochrony pieszych i rowerzystów.

Według wyników badań wypadków drogowych, przeprowadzonych przez Continental, asystent skrętu w prawo może zapobiec 5 proc. wszystkich wypadków samochodów osobowych z udziałem rowerzystów, oraz dodatkowo 6 proc. wypadków, w których rowerzyści odnoszą niewielkie obrażenia. Instalacja takich systemów wspomagania skrętu w ciężarówkach jest obowiązkowa w UE dla wszystkich nowych typów pojazdów po 2020 roku.

Dla przykładu, w Niemczech aż 36 proc. wszystkich wypadków, w których zginęli rowerzyści, można by uniknąć poprzez instalację w ciężarówkach systemów wspomagania skrętu w prawo.

Precyzyjne monitorowanie otoczenia pojazdu, które jest możliwe dzięki zastosowaniu radarów bliskiego zasięgu 77 GHz będzie podstawą dla innych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy w przyszłości, w tym w pojazdach autonomicznych. Na przykład, dane z radarów nowej generacji można wykorzystać w systemach wspomagania kierowania awaryjnego. W przypadku nagłego manewru omijania, system może przejmować kierowanie pojazdem, aby unikać potencjalnych kolizji.