Continental opracowuje i produkuje opony zimowe od 90 lat. Pierwszy produkt przeznaczony specjalnie na zimę, nazwany „Gelände”, został wprowadzony w 1934 roku.
Dziesięciolecia doświadczenia w tej dziedzinie opłaciły się: wzory bieżników i mieszanki gumowe dzisiejszych opon zimowych Continental są doskonale dostosowane do panujących o tej porze roku warunków. Zapewniają większą przyczepność i krótszą drogę hamowania na śniegu, lodzie i w deszczu.
Zobacz relacje:
MICHELIN: PREMIERA NOWEJ OPONY ZIMOWEJ ALPIN 7
Jest to widoczne nawet przy niskich prędkościach jazdy. Przy prędkości 40 km/h samochód z oponami zimowymi zatrzymuje się o ok. sześć długości pojazdu wcześniej niż samochód z letnim ogumieniem. Aby zapewnić, że każda nowa generacja opon zimowych spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, Continental intensywnie testuje swoje produkty na torach testowych na całym świecie. Rezultat: regularnie najwyższe oceny w niezależnych testach opon. Przykładowo, w najnowszym teście opon zimowych niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC uznało oponę WinterContact TS 870 za zwycięzcę, chwaląc jej precyzyjne i bezpieczne właściwości jezdne na suchych, mokrych i zaśnieżonych drogach.
Od 90 lat nasze opony są synonimem bezpieczeństwa w zimowych warunkach pogodowych. Bardziej miękkie mieszanki gumowe poprawiają stabilność, a lamele zapewniają przyczepność na śniegu i lodzie. Szersze rowki skutecznie wypierają wodę. Sprawdzamy nasze opony zimowe podczas testów na śniegu i lodzie w Niemczech oraz Szwecji – wyjaśnia Martin Welzhofer, Head of Global Tire Testing w Continental Opony.
Opony zimowe – idealne połączenie bieżnika i mieszanki gumowej
Wzór bieżnika i mieszanka gumy stosowane w oponach zimowych są specjalnie zaprojektowane do jazdy w warunkach obniżonej temperatury. Bieżnik opony zimowej zapewnia lepszą trakcję, przyczepność i skuteczność hamowania, zwłaszcza na śniegu, lodzie i w deszczu. W połączeniu z konstrukcją opony, specjalnie opracowany wzór bieżnika znacznie poprawia prowadzenie. Opony zimowe są również wykonane z mieszanki gumowej, która jest bardziej miękka i elastyczna niż w przypadku opon letnich. Zapewnia to lepszą przyczepność w niskich temperaturach. Zoptymalizowane nacięcia i lamele bieżnika przylegają do śniegu. Dzięki temu opony zimowe bezpiecznie poruszają się po śniegu i lodzie, zapobiegając poślizgom na śliskich nawierzchniach. Szersze i głębsze rowki pochłaniają dużo wody i skutecznie ją wypierają. Zapewnia to lepszy kontakt z nawierzchnią drogi.
Brytyjski magazyn „Tyre Review” porównał opony letnie i zimowe podczas hamowania na lodzie i śniegu. Na śniegu opona Continental WinterContact TS 870 P zatrzymała pojazd po 18,25 m podczas gwałtownego hamowania z prędkości 40 km/h, podczas gdy referencyjna opona letnia zatrzymała się po 44,18 m. Przy średniej długości pojazdu wynoszącej ok. 4,40 m stanowi to różnicę prawie sześciu długości samochodu. Dane są podobne podczas hamowania na lodzie, gdzie testowana opona WinterContact zatrzymała pojazd po 11,13 m podczas hamowania awaryjnego z prędkości 25 km/h, a opona letnia po 32,19 m. W tym przypadku droga hamowania opon letnich jest prawie trzykrotnie dłuższa, czyli o ok. 4,5 długości samochodu.
Continental intensywnie testuje opony zimowe w Szwecji i na torze Contidrom
Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem, dlatego każda nowa opona Continental jest poddawana szczegółowym testom. Zanim nowy model opony zimowej będzie gotowy do wprowadzenia na rynek, testowany jest na dystansie odpowiadającym 500 000 km w ponad 20 dyscyplinach. Podczas testów opony są sprawdzane według ścisłych kryteriów, takich jak przyczepność, kontrola kierunku i charakterystyka hamowania na suchej, mokrej oraz zaśnieżonej nawierzchni. Zapewnia to najkrótszą możliwą drogę hamowania, dokładną precyzję kierowania i wysoką stabilność w zakrętach. Ponadto ważną rolę odgrywają zużycie opon, zużycie paliwa, generowany hałas oraz ogólny komfort jazdy.
Część testów przeprowadzana jest w pobliżu koła podbiegunowego w ośrodku testowym Continental w Arvidsjaur w Szwecji. Panują tam idealne warunki do sprawdzania opon zimowych pod kątem ruszania, stabilności w zakrętach, prowadzenia i hamowania na lodzie oraz śniegu. Każdej zimy Continental przeprowadza ponad 60 000 indywidualnych pomiarów. Sprawdzana jest również stabilność kierunkowa, a nowe modele opon pokonują ok. 18 000 zakrętów na śniegu i lodzie.
Ośrodek testowy Contidrom w pobliżu Hanoweru również posiada kryty tor lodowy, z którego można korzystać przez cały rok, niezależnie od warunków pogodowych. Eksperci testują tu zachowanie nowych mieszanek gumowych opon w niskich temperaturach. W tym celu kierowca wjeżdża pojazdem na oblodzoną powierzchnię i hamuje. Zmierzone dane są następnie oceniane zgodnie z wymaganiami. Temperaturę lodu można ustawić na różne poziomy zimna. Ponadto eksperci korzystają z w pełni zautomatyzowanego urządzenia do testowania hamowania opon, aby sprawdzić, jak opony zachowują się podczas hamowania na mokrych i suchych drogach.
Najwyższe bezpieczeństwo od ponad 90 lat
Pierwsza opona zimowa firmy Continental została nazwana „Gelände” i była jedną z pionierskich tego typu opon na świecie w 1934 roku. Posiadała ona nowy rodzaj bieżnika specjalnie zaprojektowanego do jazdy po śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. W 1953 roku firma przetestowała, jak dobrze sprawdzają się opony zimowe Continental. Wyposażone w oponę Continental M+S pojazdy bezpiecznie pokonały zaśnieżoną Przełęcz Gottharda, górską trasę w Alpach, która łączy Szwajcarię z Włochami. Obecnie Continental intensywnie testuje swoje opony, takie jak WinterContact TS 870, na torze testowym w Szwecji lub w hali lodowej na torze Contidrom. Firma nieustannie prowadzi również badania nad nowymi profilami, materiałami i technologiami. Opony zimowe Continental zapewniają maksymalne bezpieczeństwo na zimowych drogach od 90 lat.