W pierwszy weekend września (2-4.09) Kraków stanie się motoryzacyjną stolicą Polski. Na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej, w odremontowanych halach pierwszej w Grodzie Kraka zajezdni tramwaju elektrycznego przy ul. św. Wawrzyńca, odbędzie się piąta edycja targów samochodów zabytkowych Classic Moto Show.
Mercedes-Benz pokaże tam m.in. swoje historyczne kabriolety, od przedwojennego 170 V do stylowego SL-a z lat 80., oraz pierwszą Klasę S.
Zobacz także:
Cały 2016 rok mija w Mercedesie pod znakiem kabrioletów i roadsterów – w ostatnich miesiącach producent ze Stuttgartu zaprezentował odnowione modele SLC i SL oraz nowe Klasy C i S Cabriolet. To od kabrioletu zaczęła się zresztą historia samochodu: 130 lat temu Karl Benz i Gottlieb Daimler zbudowali swoje pierwsze automobile napędzane silnikami spalinowymi.
Wkrótce pojawiły się auta z zadaszonymi nadwoziami, wycieraczki przedniej szyby, elektryczne reflektory… a otwarte samochody zaczęły kojarzyć się głównie z tanimi środkami transportu i niemal zniknęły z rynku. Przełom nastąpił w latach 20., gdy wprowadzono pierwsze „prawdziwe” kabriolety ze składanym dachem, łączące dwa typy nadwozia z jednym. Właśnie stąd wzięła się angielska nazwa „convertible” – przekształcalny.
Mercedes ma w produkcji kabrioletów długie tradycje, a na krakowskich targach pokaże cztery modele ze swojej bogatej historii. Najstarszym z nich jest blisko 90-letni 170V Cabriolet A z najpopularniejszej przedwojennej linii modelowej 170V.
Czasy powojennego cudu gospodarczego reprezentować będzie 190 SL rocznik 1962. Filigranowy roadster stał się symbolem sportowej elegancji i odświeżył ideę „gran turismo” – wielkiej turystyki. Od niego rozpoczęła się znamienita tradycja Mercedesów z rodziny SL, łączących przyjemność z jazdy pod gołym niebem, osiągi, najwyższą jakość oraz codzienną praktyczność.
Obok 190 SL wystąpią kolejne pokolenia roadstera SL: serie 113 i 107. Starszy model często nazywany jest Pagodą. Przydomek ten pochodzi od sztywnego dachu, który swoim kształtem nawiązuje do wschodnich świątyń. Nowsza „107” jest jednym z najdłużej produkowanych modeli niemieckiej marki: utrzymywała się w sprzedaży przez 18 lat i znalazła w tym czasie ponad 300 tys. nabywców.
Gamę najnowszych kabrioletów Mercedesa reprezentuje model S 500 Cabriolet. W ubiegłym roku, po raz pierwszy od ponad 40 lat, producent ze Stuttgartu zaprezentował otwartą wersję luksusowej Klasy S. Jako najcichszy na świecie kabriolet, wyposażony w zawieszenie z funkcją monitorowania nawierzchni i 455-konny silnik V8 biturbo oraz 9-biegową skrzynię automatyczną, wyznacza on najnowszy etap 130-letniej ewolucji, jaką mają za sobą automobile spod znaku gwiazdy.
Na targach pojawi się również pierwsza Klasa S, serii 116, z samego początku produkcji (rocznik 1972). Flagowy model Mercedes-Benz od chwili debiutu wyznacza inżynierskie standardy w branży motoryzacyjnej, począwszy od aerodynamiki, przez bezpieczeństwo, na komforcie kończąc. Nic dziwnego, że w 1974 roku „eska” została uhonorowana tytułem Samochodu Roku.
Wszystkie wystawiane samochody należą do właścicieli zrzeszonych w Klubie Zabytkowych Mercedesów, który jako jedyna polska organizacja związana z zabytkową motoryzacją ma certyfikat Mercedes-Benz i prawo do używania logo marki w swoim znaku klubowym. W tym roku świętuje 15-lecie działalności i od 15 lat co roku organizuje zloty Star Drive – wspaniałe imprezy łączące walory rajdu turystycznego, konkursu elegancji i promowanie idei zabytkowej motoryzacji.
Na gości krakowskich targów będzie czekają też pokazy renowacji klasycznych pojazdów, giełda samochodów i części, rajd zabytków, konkursy oraz szkolenia dla dzieci i młodzieży z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Impreza potrwa od 2 do 4 września br. i odbędzie się na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej, przy ul. św. Wawrzyńca 15. W piątek i sobotę hale będą otwarte w godz. 9-19, a w niedzielę – od 9 do 18.
Wejściówki na targi można będzie wygrać na stronie Mercedes- Benz Polska w serwisie Facebook.