FM Logistic, czołowy międzynarodowy operator na rynku magazynowania, transportu i pakowania, opracował w 2014 roku projekt Citylogin, który jest długofalowym, skutecznym rozwiązaniem w zakresie udoskonalania logistyki miejskiej.
Celem przedsięwzięcia jest ograniczenie negatywnego oddziaływania dostaw towarów (zanieczyszczenie powietrza, hałas, zatłoczenie…) w centrach miast poprzez wykorzystanie magazynów usytuowanych na obrzeżach aglomeracji oraz użycie małych, hybrydowych lub elektrycznych pojazdów dostawczych.
Zobacz także:
Pierwszym beneficjentem projektu Citylogin jest Rzym. To miasto, w którym dostęp do historycznego centrum jest od kilku lat stopniowo ograniczany dla pojazdów z silnikami spalinowymi. FM Logistic, zwracając baczną uwagę na potrzeby swoich klientów, planuje wdrożenie rozwiązania także w innych miastach we Włoszech, Polsce, Hiszpanii, Rosji i Francji.
Rozwój projektu Citylogin we Włoszech
Oprócz obsługi sklepów Sephora, oferta Citylogin jest wdrażana na potrzeby kolejnych odbiorców w centrum Mediolanu. Ostatnio, FM Logistic podpisało umowę z Grupą Carrefour, największym europejskim dystrybutorem, na dostawę produktów suchych do sklepów Carrefour Express, które znajdują się w centrum stolicy Lombardii, w strefie ograniczonego ruchu kołowego.
We współpracy z włoskim przewoźnikiem Mag.di, codziennie programowane są trzy trasy objazdowe dla każdego pojazdu Mitsubishi Fuso Canter w wersji hybrydowej. Równolegle firma rozbudowuje swoją ofertę dystrybucyjną dla marki Sephora. Po Rzymie i Mediolanie, w najbliższym czasie pojazdy hybrydowe obsługujące sieć sklepów tej marki pojawią się także w centrum Turynu.
Warszawa testuje dostarczanie farmaceutyków
W Polsce FM Logistic działa od 1995 roku, m.in. poprzez swoje Centrum Dystrybucyjne FM Health, które aktualnie testuje dostawy produktów farmaceutycznych w centrum Warszawy z użyciem elektrycznego pojazdu dostawczego Nissan e-NV200, specjalnie przystosowanego do przewozu towarów wrażliwych.
Od Madrytu do Bilbao: przykład hiszpański
Od 2016 roku FM Logistic działa również w Madrycie. We współpracy z przewoźnikiem Ontime Logística Integral wykorzystuje do obsługi klientów indywidualnych i biznesowych flotę 14 elektrycznych, hybrydowych lub zasilanych gazem pojazdów dostawczych. Dystrybucja odbywa się z platformy logistycznej, usytuowanej 14 km od centrum hiszpańskiej stolicy, zapewniając dostawy do sklepów w centrum miasta, m.in. sklepów należących do sieci Lidl.
Ponadto FM Logistic otrzymało ostatnio subwencję z Unii Europejskiej na przetestowanie trójtemperaturowego, elektrycznego pojazdu- chłodni o ładowności 10-12 palet, przystosowanego do realizacji dostaw w strefach miejskich. Bardziej na północ, w Bilbao, po pomyślnej serii testów, obsługę sklepów sieci Lidl rozpoczęła naczepa nowego typu, przystosowana do ruchu miejskiego i wyposażona w osie skrętne.
Bardziej na wschód: produkty luksusowe
FM Logistic jest obecne na rynku rosyjskim od 1994 roku. W 2017 roku rozpoczęto wdrażanie projektu Citylogin na potrzeby dużych sklepów z produktami luksusowymi w centrum Moskwy. Po skompletowaniu produktów we Francji i dostarczeniu na lotnisko Roissy, towary są wysyłane do stolicy Rosji. Z moskiewskiego lotniska są przewożone do jednej z firmowych platform logistycznych.
Dystrybucja odbywa się tu pojazdami dostawczymi Iveco, które są zasilane gazem i specjalnie wyposażone na potrzeby przewozu produktów luksusowych (drzwi z podwójnym zabezpieczeniem, wzmocnione szyby, alarm, ciągła lokalizacja poprzez GPS, itd.).
Citylogin wkracza do Paryża!
FM Logistic jest zaangażowana w liczne projekty miejskiej dystrybucji towarów. W 2016 roku w ramach zapytań ofertowych rozesłanych przez Merostwo Paryża, firmy Paris&Co i FM Logistic we współpracy z firmą Sogaris, zaprezentowały innowacyjny projekt dostaw produktów świeżych z platformy logistycznej usytuowanej na przedmieściach stolicy Francji.
Zgodnie ze swoją polityką zrównoważonego rozwoju, FM Logistic podpisało 6 stycznia br., opracowaną przez Merostwo Paryża, kartę Zrównoważonej Logistyki Miejskiej. Celem tego zobowiązania jest pogodzenie gospodarki z poprawą warunków życia w mieście, przy równoczesnym zapewnieniu nowoczesnej logistyki.
W najbliższym czasie zostanie także uruchomiona i dostosowana do potrzeb projektu Citylogin baza logistyczna, usytuowana na południowo wschodnich przedmieściach Paryża.
– Wzrost natężenia ruchu oraz kolejne ograniczenia dostępu dla ruchu kołowego w centrach miast zmuszają do dogłębnej zmiany sposobu dystrybucji w miastach. W przypadku naszej grupy jest to oferta Citylogin, która doskonale uzupełnia naszą ofertę przewozową. Dla naszych obecnych i potencjalnych klientów Citylogin zapewnia skuteczną dystrybucję uwzględniającą ograniczenia w ruchu kołowym, które prędzej czy później obejmą centra wszystkich dużych miast – wyjaśnia Grégoire Lapillonne, szef projektu w FM Logistic, zapytany o tak dynamiczny rozwój.