CITROEN: WYJĄTKOWY BERLINGO POWSTAŁY Z INSPIRACJI FURGONETKĄ 2CV

Włoski producent zabudów Caselani we współpracy z projektantami Citroena przekształcili model Berlingo w Furgonetkę 2CV

Citroen Berlingo został ozdobiony zewnętrznymi elementami stylizacyjnymi dla uczczenia kultowej furgonetki 2CV typ AU (U jak użytkowy), wprowadzonej na rynek w 1951 roku, która w swych licznych odmianach istniała na rynku do 1987 roku. Berlingo 2CV Furgonetka jest współczesną interpretacją tego projektu. Ma wszystkie cenione zalety obecnie oferowanego modelu Berlingo dotyczące konstrukcji, ładowności, możliwości aranżacji wnętrza, technologii pokładowych i właściwości jezdnych.


Zobacz także:

ALPINE: PREMIERA NOWEGO A110 R JUŻ 4 PAŹDZIERNIKA

PREMIERY


 

Jesteśmy bardzo dumni, że nasz bestsellerowy model Berlingo został zabudowany przez firmę Caselani w nawiązaniu do kultowej furgonetki 2CV, która była niezwykle ważna w historii Citroena i motoryzacji. Zarys projektu powstał w pracowniach producenta zabudowy. Potem pracowaliśmy już razem, ręka w rękę. Projekt wsparli także nasi projektanci, by nie wywoływał zbyt literalnego odbioru produktu i aby nadać mu typowe cechy Citroena. Obróbka powierzchni i kształtowanie brył zostały przeprowadzone z użyciem narzędzi cyfrowych, którymi jesteśmy przyzwyczajeni pracować, co nadało samochodowi nowoczesny sznyt – opowiada Pierre Leclercq, dyrektor stylu Citroena.

PODRÓŻ W CZASIE CITROENA BERLINGO

Caselani tworzy zgodnie z trendem vintage, silnie zakorzenionym we włoskiej kulturze samochodowej. Odnosi się to zarówno do samochodów dla klientów indywidualnych, jak do samochodów dla firm i polega na przywracaniu do życia kultowego modelu z przeszłości z wykorzystaniem nowoczesnych elementów wyposażenia i z zapewnieniem osiągów współczesnych samochodów.

W tym konkretnym przypadku – transformacji przeprowadzonej na modelu Berlingo – chodzi o reinterpretację pojazdu, która połączy sukces rynkowy pionierskich furgonetek z sukcesem Berlingo Vana, wiodącego modelu w tym segmencie rynku europejskiego od rozpoczęcia sprzedaży w 1996 roku, którego łączna sprzedaż trzech kolejnych generacji przekroczyła 1 891 196 sztuk. Na koniec sierpnia 2022 roku Berlingo zajmuje drugie miejsce w segmencie w Europie z udziałem rynkowym wynoszącym 17%. Jest to wszechstronny pojazd, który z biegiem lat zyskiwał nowe wcielenia, stworzył segment MPV, jest prekursorem licznych innowacji, a przede wszystkim wprowadził zintegrowaną kabinę, trzy miejsca z przodu, elektryczny hamulec postojowy, czy ostatnio – wskaźnik przeciążenia w pojazdach najnowszej generacji. Jest również jednym z pierwszych samochodów dostawczych z napędem elektrycznym, który pojawił się na rynku w 2013 roku.

Projekt stylizacji Berlingo został przez firmę Caselani powierzony Davidowi Obendorferowi, który już zaprojektował nowy Type H na bazie Citroena Jumpera w 2017 roku i nowy Type HG na modelu Jumpy / SpaceTourer w 2020 roku. Dziś gama furgonów Citroen sygnowanych przez Caselaniego jest kompletna.

Założenia projektu nie polegały na odtworzeniu w dosłownym sensie form dawnej furgonetki, lecz raczej na dokonaniu skoku w czasie, by odtworzyć jej unikalny urok w samochodzie z XXI wieku. Berlingo jako daleki potomek w sposób naturalny był predestynowany, by nawiązać do modelu 2CV z lat 50. Było to ekscytujące wyzwanie, ponieważ oryginał furgonetki posiadał zupełnie inne proporcje niż model Berlingo: bardzo krótki zwis przedni, bardzo wydłużoną pokrywę silnika i przedział ładunkowy wizualnie oddzielony od reszty nadwozia. Wolałem więc odtworzyć ogólny, sugestywny wygląd pierwotnego samochodu niż pracować indywidualnie nad każdym elementem projektu, by nadać mu ducha furgonetki 2CV – wyjaśnia David Abendorfer, projektant z firmy Caselani.

ELEMENTY STYLIZACJI CHARAKTERYSTYCZNE DLA NEO-RETRO

Berlingo 2CV Furgonetka jest nowoczesną, lifestylową odmianą tego modelu inspirowaną mitycznymi 2CV AU (U jak użytkowy) wprowadzonymi na rynek w 1951 roku, które odniosły w swoim czasie ogromny sukces rynkowy ze sprzedażą blisko 1 247 000 sztuk oraz jego następcą – modelem 2CV AZU z 1954 roku. Projektant zachował ponadczasowe, główne cechy furgonetki:

Przód Berlingo jest całkowicie odmieniony, by odtworzyć tak charakterystyczne rysy przodu 2CV z minionych lat. Zderzak przedni i błotniki zostały zastąpione nowymi częściami z włókna szklanego, dostosowanymi do konstrukcji nadwozia i mocowanymi przy użyciu zapinek i wkrętów. Montaż tych elementów jest wykonywany w zakładach firmy Caselani na północy Włoch, w Lombardii.

Pokrywa silnika w kształcie wypukłej litery V zwęża się w dolnej części, jak dawniej w pierwowzorze. W jej centralnej części prawie całą powierzchnię zajmują słynne, faliste przetłoczenia.

Okrągłe reflektory wyodrębniają się z pokrywy silnika częściowo, w przeciwieństwie do oryginalnych świateł, które były całkowicie niezależnymi elementami. W nowocześniejszym ujęciu, elementy zewnętrzne są zespolone z nadwoziem samochodu.

Wytłaczane szczeliny w górnej części błotników występowały już w 2CV i służyły do chłodzenia silnika.

– Rozpoznawalnym elementem jest wlot powietrza w jego górnej części z wklęsłym wcięciem (lub w kształcie litery M rozszerzającej się ku górze), co stanowi atrakcyjny akcent, a zarazem symboliczne nawiązanie do samochodu 2CV AU. Duże chromowane szewrony, znak marki, są wydatnie podkreślone na środku wlotu powietrza i lekko wysunięte z jego płaszczyzny, co ma na celu ich jeszcze silniejsze wyróżnienie. Jest wiele elementów, które wykreowały tożsamość furgonetki i były łącznikami z historią i renomą marki Citroen. Wlot powietrza wyraźnie wkomponowany w przód nadwozia i zespolony z formą pokrywy silnika jest jak dawniej masywny i schodzi bardzo nisko na przedłużeniu maski. Sprawia to wrażenie, jakby błotniki były zawieszone na głównej części przodu pojazdu. Linia biegnąca pod światłami przeciwmgłowymi i obejmująca całą szerokość samochodu dodatkowo wzmacnia ten efekt. Jest elementem stabilizującym i poszerzającym przód nadwozia, który jednocześnie podkreśla jego atletyczny charakter.

– Zderzak jest wizualnie niższy niż w Berlingo. W 2CV był on chromowany, zaś w nowym wydaniu jest lakierowany na biało dla kontrastu z kolorem nadwozia, co podkreśla optycznie element chroniący nadwozie, a jednocześnie nadaje mu nowoczesny wyraz.

Boki nadwozia oraz drzwi tylne i dach posiadają drugie poszycie okrywające nadwozie Berlingo. Części te wykonane są z włókna szklanego i imitują blachę falistą nadwozia 2CV – znaku rozpoznawczego tej furgonetki. Dziś spełniają wyłącznie funkcję dekoracyjną. Dawniej części nadwozia z blachy falistej zapewniały sztywność jego konstrukcji. Części faliste oraz zmodyfikowany, uniesiony dach są zabiegiem stylistycznym pozwalającym na oddzielenie części pasażerskiej od przedziału ładunkowego, co było również cechą zauważalną w dawnej furgonetce.

– Na obu skrzydłach drzwi Berlingo z tyłu samochodu pojawia się niewielka, pionowa szyba, zaokrąglona w dolnej i górnej części, zgodnie z kształtem szyb stosowanych w 2CV. Dla uzyskania nowocześniejszego wyglądu, wyeliminowano czarną i bardzo grubą uszczelkę okalającą szyby. Światła stop i cofania są duże i idealnie okrągłe, a ich wielkość jest dodatkowo podkreślona czerwoną obwódką, która sprawia, że są lepiej widoczne i zyskują współczesny wygląd.

Elementy chromowane pojawiają się w różnych, istotnych miejscach samochodu – to jeszcze jeden ukłon w stronę stylistycznych detali zdobiących 2CV. Są to reflektory, centralna listwa na masce, szewrony i listwa okalająca na wlocie powietrza, oryginalne kołpaki do dziś produkowane, a także chromowany uchwyt na reflektorach, który służył do ich otwierania w celu wymiany żarówki. Jedynie uchwyt otwierania maski nie został wiernie odtworzony.

WSZYSTKIE ATUTY NOWOCZESNEGO SAMOCHODU

Furgonetka 2CV w swoim czasie zrewolucjonizowała ten segment rynku poprzez swój wygląd i osiągi. Wersja dostawcza mogła wykazać się średnią prędkością od 40 do 50 km/h i zdolnością do przewiezienia 250 kg towarów (nie licząc masy kierowcy) w użytecznej przestrzeni ładunkowej 1,88 m3.

Dziś nie da się już usłyszeć dźwięku pracy silnika dwucylindrowego ani zobaczyć otworu we wlocie powietrza na korbę rozruchową. Oczywiście Berlingo 2CV Furgonetka oferuje wszystkie najlepsze, współczesne rozwiązania w dziedzinie komfortu, modularności i bezpieczeństwa.

Berlingo Van może przewozić 3 osoby (5 w wersji osobowej), jeździ znacznie szybciej, powiększył swoje wymiary – świadczy o tym jego ładowność, która wzrosła czterokrotnie i sięga nawet 1 tony, oraz pojemność przedziału ładunkowego, który zwiększył się prawie trzykrotnie i osiągnął 4,4 m3.

Jest łatwy w prowadzeniu i zwrotny dzięki zwartej budowie, ale może też zaoferować obszerną przestrzeń w kabinie. To sprawia, że jest to samochód dostawczy idealny dla niewielkich firm usługowych i handlowych. Kabina Extenso umożliwia uzyskanie użytecznej długości ładunkowej sięgającej 3,09 m (rozmiar M) po złożeniu fotela pasażera.

Dla ułatwienia prowadzenia samochodu, jego załadunku i wykonywania manewrów Berlingo Van oferuje aż do 18 technologii wspomagania prowadzenia oraz 4 technologie łączności: kolorowy wyświetlacz przezierny, otwieranie drzwi i rozruch bez użycia kluczyka, wskaźnik przeciążenia, system surround rear vision, systemy Active Safety Brake, kontrola stabilizacji holowanej przyczepy, Grip Control z funkcją Hill Assist Descent oraz system monitorowania martwego pola w lusterku wstecznym.

W ofercie wersji dostawczej znajdziemy: silnik wysokoprężny 1.5 BlueHDi, silnik benzynowy 1.2 PureTech, automatyczną skrzynię biegów EAT8, a także wersję z napędem elektrycznym o zasięgu do 275 km dziennie w ciszy i bez drgań, która ma taką samą przestrzeń ładunkową i której akumulator może zostać naładowany ze stacji publicznej do 80% pojemności w ciągu 30 minut. e-Berlingo Van oferuje funkcje programowania ładowania i wstępnego ogrzewania samochodu pozwalającą na ustawienie wybranej temperatury w kabinie.

CITROEN BERLINGO 2CV FURGONETKA UZUPEŁNIENIEM OFERTY W GAMIE TYPE H

W 2017 roku z okazji 70-lecia modelu Type H, sprzedanego w latach 1948–1981 w łącznej liczbie około 500 000 sztuk, producent zabudów opracował zestaw części nadwoziowych na bazie modelu Citroen Jumper, a następnie w 2020 roku zabrał się za model Jumpy / SpaceTourer.

Pod względem estetycznym zabudowy są technicznie takie same dla wszystkich trzech modeli furgonów Citroena. Przednie części nadwozia (pokrywa silnika, zderzak i błotniki) są zastępowane częściami z włókna szklanego. Boczne części nadwozia, tył i dach są pokryte panelami klejonymi bezpośrednio do karoserii. Okrągłe reflektory zastąpiły te stosowane w aktualnej gamie samochodów dostawczych, by podkreślić styl vintage i odtworzyć silną osobowość modeli Type H lub 2CV Furgonetka.

Zestaw części nadwoziowych Type H jest kompatybilny ze wszystkimi wersjami nadwozia modelu Jumper (L1 4,96/L2 4,95/L3 5,99/L4 6,30), a zestaw HG jest dostępny do wszystkich wielkości nadwozia w gamie modelu Jumpy / SpaceTourer (XS 4,60 m/M 4,95/XL 5,30). Różne warianty są także dostępne do furgonów zabudowanych figurujących w katalogu Citroena, takich jak furgony nieprzeszklone, przeszklone, podwozia z kabiną, platformy z kabiną, vany z adaptacją wnętrza, kampery, minibusy, food-trucki itd.

Przebudowa Jumpera na Type H okazała się nie lada wyzwaniem. Największy furgon w gamie Citroena nie jest prostokątny w swej formie i posiada wyjątkowy styl z licznymi liniami wypukłych i wklęsłych przetłoczeń nadwozia. Zestaw montażowy części do transformacji został opracowany tak, by dokładnie obudowywał karoserię Jumpera i tworzył trwałe połączenie między metalową konstrukcją samochodu bazowego i panelami z włókna szklanego. Zaprojektowano jednoczęściowy element nadwoziowy, by zastosować go do zabudowy przodu pojazdu. Przód i pokrywa silnika są formowane razem, by ułatwić montaż i zespolić ich płaszczyzny. To prawdziwe osiągnięcie techniczne, które nadaje furgonetce Berlingo 2CV wyrazisty charakter i trwałość.

Jako nieuleczalny fan modelu 2CV i furgonu HY posiadam kolekcję zabytkowych modeli Citroena. Moja żona jest tak samo jak ja pasjonatką tej marki i w latach 2000 przemierzyła Europę za kierownicą samochodu Type HY zabudowanego na kampera. Gdy rodzina się powiększyła, pojawił się pomysł zbudowania dla nas dostatecznie przestronnego i wygodnego samochodu HY. Czemu nie wykorzystać współczesnej konstrukcji Jumpera i nie przymocować do nadwozia paneli z włókna szklanego? Potem wszystko zaczęło się dziać… Prototyp został zaprezentowany zespołowi działu stylu Citroena. Propozycja bardzo ich zainteresowała. Produkcja ruszyła w 2017 roku, po czym została rozszerzona – w 2020 roku dołączył kolejny model. Aby dopełnić gamę samochodów dostawczych Citroena, brakowało już tylko modelu Berlingo. Furgon prezentuje dziś swój zestaw nadwoziowy do zabudowy w stylu 2CV Furgonetka, którego wygląd jest owocem wspólnej pracy wykonanej przez zespoły Caselaniego i Citroena. Jesteśmy zachwyceni, gdy spoglądamy na sympatyczną krągłość tej furgonetki, która naznaczyła lata 50. – wyznaje Fabrizio Caselani, dyrektor firmy Carrosserie Caselani.