19 listopada 2015 roku Citroen zapowiedział powrót do rajdowych mistrzostw świata WRC. Poinformowano, że będzie to nowy model C3 WRC. Biuro projektowe marki zaczęło prace nad analizą nowych przepisów i konstrukcją auta już kilka miesięcy wcześniej.
Dzięki temu pierwsza, prototypowa konstrukcja samochodu mogla powstać w warsztatach bardzo szybko. Już 11 kwietnia 2016 roku Kris Meeke zasiadł za kierownicą rajdówki, by wykonać pierwsze jazdy próbne na torze Versailles- Satory.
Zobacz także:
Następnie zespół wyjechał do Langwedocji, by przeprowadzić pierwszą sesję jazd próbnych na szutrowym torze Château Lastours. Samochód posiadał na sobie kamuflaż ukrywający charakterystyczne elementy stylistyki nadwozia nowego Citroëna C3, który w tym czasie nie miał jeszcze swego premierowego pokazu.
Każdego miesiąca prowadzono cztero, pięciodniowe sesje, kontynuując jazdy próbne na różnych nawierzchniach, poszukując jednocześnie niezawodności i wysokich osiągów samochodu. Na koniec czerwca przekroczono kolejny, ważny etap wraz z otrzymaniem do testów drugiego samochodu przeznaczonego na odcinki asfaltowe. Równolegle biuro projektowe realizowało pracę nad nowymi rozwiązaniami. Przeprowadzono też kilka prób w tunelu aerodynamicznym, by ustalić ostateczny kształt nadwozia.
Większość jazd próbnych wykonał Kris Meeke, mianowany oficjalnym kierowcą teamu Citroën Racing do 2018 roku. Podczas każdej sesji jego praca była uzupełniana przez Craiga Breena i Stéphane’a Lefebvre’a, którzy zmieniali Brytyjczyka za kierownicą samochodu w ostatnim dniu jazd. W sumie Citroën C3 WRC uczestniczył w dziesięciu sesjach jazd próbnych pokonując łącznie 9500 kilometrów.
Ostatnim, niezbędnym etapem prac przed startem samochodu w zawodach było uzyskanie 13 grudnia tego roku homologacji Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).
Najlepszy silnik, jaki został skonstruowany przez Citroën Racing
Od 2010 roku Citroën Racing projektuje i konstruuje swoje własne silniki zgodnie z przepisami FIA Global Racing Engine (GRE). Konstrukcja oparta na jednostce czterocylindrowej o pojemności 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa pozwala inżynierom na pełne wykorzystanie ich wiedzy i doświadczenia w wielu zawodach mistrzostw świata.
Citroën oparł się na doświadczeniach WRC przy konstruowaniu silnika do samochodu C-Elysée WTCC. Teraz informacje zebrane podczas trzech sezonów startów na torach wyścigowych zostały użyte przy projektowaniu silnika Citroëna C3 WRC. Podobnie jak dwie poprzednie jednostki, silnik Citroën Racing jest zbudowany na aluminiowym bloku o zmniejszonej masie.
Skok w dziedzinie osiągów wynika z przepisów – ze zwiększenia średnicy wlotu powietrza do turbosprężarki z 33 do 36 mm. Moc zwiększa się o około 20 proc. i sięga 380 KM. Natomiast ograniczenie ciśnienia w turbo do 2,5 bar nie pozwala na podniesienie momentu obrotowego, który pozostaje na stałym poziomie około 400 Nm.
Układ jezdny
Konstrukcja Citroëna C3 WRC jest podobna do poprzednich modeli. Seryjne nadwozie jest rozcinane, by zamontować w nim kompozytowe błotniki, klatkę, tunel układu przeniesienia napędu oraz ramy szczątkowe mocujące zawieszenie. C3 WRC jest pierwszym World Rally Car marki zbudowanym w oparciu o nadwozie pięciodrzwiowe. Tylne drzwi są zablokowane. Przednie drzwi zostały wzmocnione dodatkową warstwą materiału kompozytowego, a kubełkowe fotele otrzymały nowy rodzaj osłony na wysokości głowy.
Zakres swobody dla konstruktorów, jakie tworzą nowe przepisy na sezon 2017, jest dość spory. Najbardziej zauważalne punkty dotyczą zwiększenia maksymalnej szerokości pojazdu do 1875 mm (+55 mm) mającego na celu uzyskanie bardziej stabilnego zachowania w czasie jazdy i nowych możliwości aerodynamicznych.
Zawieszenie, jeden z głównych czynników decydujących o skuteczności przeniesienia napędu, było przedmiotem daleko idących modyfikacji. Kolumny sprężyn i amortyzatorów są teraz pochylone, by uzyskać większy skok koła. Geometria zawieszenia w samochodzie do jazdy po asfalcie jest odmienna od tej w wersji na szuter.
Układ przeniesienia napędu na cztery koła uległ również istotnej zmianie wraz z powrotem do zastosowania centralnego mechanizmu różnicowego sterowanego hydraulicznie. Urządzenie to, występujące już w samochodach Xsara i C4 WRC, umożliwia obracanie się kół przedniej i tylnej osi z różną prędkością. Sterując ciśnieniem hydraulicznym w centralnym sprzęgle możliwe jest przenoszenie napędu z jednej osi na drugą, by wyeliminować podsterowność i ograniczyć ewentualny poślizg.
Załogi
Załogi zespołu Citroën Racing w rozgrywkach mistrzostw Świata FIA WRC w sezonie 2017 tworzą: Kris Meeke i Paul Nagle, Craig Breen i Scott Martin, Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau oraz Sheikh Khalid Al Qassimi i Chris Patterson.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA CITROËNA C3 WRC
*Silnik
– Citroën Racing GRE 2017, 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem;
– średnica cylindra x skok tłoka: 84 x 72 mm;
– pojemność skokowa: 1600 cm3;
– moc maksymalna: 380 KM przy 6000 obr./min.;
– maksymalny moment: 400 N.m przy 4500 obr./min.;
– rozrząd: dwa wałki rozrządu w głowicy napędzane kołami zębatymi, 4 zawory na cylinder;
– zasilanie: bezpośredni wtrysk paliwa sterowany blokiem elektronicznym Magneti Marelli.
* Napęd
– na koła obu osi;
– sprzęgło: wutarczowe, ceramiczno- metalowe;
– skrzynia biegów: sekwencyjna 6-biegowa;
– sterowanie: półautomatyczne przy pomocy łopatek pod kierownicą;
– mechanizmy różnicowe: przedni i tylny z układem samoblokującym; centralny ze sterowaniem hydraulicznym.
* Hamulce
– przód: tarcze wentylowane (370 mm – asfalt i 300 mm – szuter); zaciski z czterema tłoczkami chłodzone wodą (asfalt);
– tył: tarcze wentylowane (330 mm – asfalt i 300 mm – szuter); zaciski z czterema tłoczkami;
– hamulec ręczny: sterowany hydraulicznie.
* Zawieszenie
– McPherson;
– amortyzatory: Citroën Racing z regulacją 3 trybów pracy.
* Koła
– asfalt: felgi 8×18 cali – opony Michelin;
– szuter i śnieg: felgi 7×15 cali – opony Michelin.
* Wymiary, masy i objętości
– długość: 4128 mm, szerokość: 1875 mm;
– rozstaw osi: 2540 mm;
– rozstaw kół: 1670 mm (przód i tył);
– zbiornik paliwa: 75 litrów;
– masa: minimalna 1190 kg / 1350 kg z załogą (przepisy).
CITROËN RACING W LICZBACH
Rajdy terenowe (1990-1997)
– 36 zwycięstw w 42 rajdach, w tym 4 zwycięstwa w rajdzie Paryż- Dakar;
– 25 zwycięstw Pierre’a Lartigue’a, 10 Ariego Vatanena i 1 Timo Salonena;
– 5 tytułów mistrzowskich w kategorii konstruktorów w Pucharze Świata FIA w rajdach terenowych (w latach 1993 – 1997);
– 5 tytułów mistrzowskich w kategorii kierowców: Pierre Lartigue w latach 1993 – 1996 i Ari Vatanen w 1997 roku WRC (1999- 2016).
Rajdy WRC (1999-2016)
– 96 zwycięstw w tym 11 zwycięstw w Niemczech, 10 w Argentynie, 9 w Hiszpanii i 7 w Monte Carlo;
– 238 miejsc na podium;
– 1484 wygrane odcinków specjalnych;
– 78 zwycięstw Sébastiena Loeba, 7 Sébastiena Ogiera, 3 Krisa Meekego, 2 Carlosa Sainza i Philippe’a Bugalskiego, 1 Daniego Sordo, Mikko’ego Hirvonena, Françoisa Duvala i Jesusa Purasa;
– 36 zwycięstw samochodu C4 WRC, 32 Xsary WRC, 26 DS3 WRC, 2 Xsary Kit-Car;
– Rekordy: liczba zwycięstw w kategorii konstruktorów (96) oraz kolejnych miejsc na podium (38 od Rajdu Meksyku w 2008 roku do Rajdu Wielkiej Brytanii w 2010 roku);
– 8 tytułów mistrzowskich w kategorii konstruktorów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (w latach 2003 – 2005 i 2008 – 2012);
– 9 tytułów mistrzowskich w kategorii kierowców zdobyte przez Sébastiena Loeba i Daniela Elenego (2004 – 2012).
Wyścigi WTCC (2014-2016)
– 31 pole positions zdobyte w 35 sesjach kwalifikacyjnych;
– 50 zwycięstw, 45 najszybszych okrążeń i 119 miejsc na podium w 69 wyścigach;
– 28 zwycięstw José Maríi Lópeza, 11 – Yvana Mullera, 6 – Sébastiena Loeba, 2 – Ma Qing Hua’ego, 1 – Mehdiego Bennaniego i Toma Chiltona;
– 3 tytuły mistrzowskie w kategorii konstruktorów Mistrzostw Świata FIA WTCC (2014 – 2016);
– 3 tytuły mistrzowskie w kategorii kierowców Mistrzostw Świata FIA WTCC dla Joségo Maríi Lópeza (2014 – 2016).