Citroen zaprezentował oficjalne zdjęcia nowego C4 Picasso, który dostępny będzie w sprzedaży we Francji od czerwca 2013 roku. Technospace, będący dowodem Créative Technologie Citroena łączy kompaktowe gabaryty, przestronność wnętrza i dużą pojemność bagażnika.
Wynosi ona 537 litrów. Wymiary samochodu to 443 mm długości, 183 mm szerokości oraz 161 mm wysokości. Konstrukcja opiera się na nowej płycie podłogowej grupy PSA EMP2 (Efficient Modular Platform 2).
Zobacz także:
PREMIERY
Nowy Citroen C4 Picasso stanowi prawdziwy przeskok pokoleniowy dzięki:
– nowatorskim proporcjom bryły;
– masie zredukowanej o 140 kg w stosunku do poprzedniej generacji tego modelu, w połączeniu z doskonałą aerodynamiką (SCx 0,71) i gamą zoptymalizowanych silników o jeszcze większej wydajności (m.in. jednostce BlueHDi z wbudowanym modułem SCR (selective catalytic reduction) spełniającym normy Euro 6);
– kompromisowi między komfortem i trzymaniem się drogi.
Nadwozie
C4 Picasso ma nowy design. Krótsze zwisy (- 70 mm z przodu), obniżenie bloku silnika i podłogi (między – 40 mm i – 50 mm w przypadku silnika; – 20 mm w przypadku podłogi), poszerzony rozstaw kół (+ 82 mm z przodu; + 31 mm z tyłu) – wszystkie te zabiegi nadały sylwetce dynamiczny i zarazem zwarty wygląd.
Chromowana listwa boczna w kształcie litery C, determinuje profil i podkreśla przestrzeń dla pasażerów z przodu i z tyłu. Dzięki przetłoczeniom bocznym sylwetka samochodu emanuje energią i płynnością linii.
Przód samochodu obrazuje nowy styl Citroëna z wyraźnie zaznaczonym blokiem silnika i nowym układem szewronów, których przedłużenie stanowi spojrzenie reflektorów o „technologicznym” stylu. Światła do jazdy dziennej LED, wyprowadzone płynnie z krawędzi osłony chłodnicy, uzupełniają osadzone nieco niżej reflektory o wysmukłym kształcie. Światła przeciwmgłowe stanowią dopełnienie oryginalnego znaku świetlnego.
Futurystyczny efekt 3D świateł tylnych LED nawiązuje do prototypów Tubik, Survolt i Revolte. Ponadto, tył samochodu stał się bardziej dynamiczny dzięki solidnej klapie tylnej, która zapewnia łatwy i komfortowy dostęp do bagażnika. Nowy Citroen dysponuje paletą ośmiu lakierów karoserii, od szarości Gris Shark, Gris Aluminium, brązu Brun Hickory i czerni Noir Onyx po żywą czerwień Rouge Rubi, niebieski Bleu Teles i Bleu Kyanos. Ofertę uzupełniają trzy obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarach 16’’, 17’’ i 18’’ o oryginalnej stylistyce.
Wnętrze
Wnętrze wyróżnia się montowaną seryjnie panoramiczną szybą przednia i dużym przeszklonym dachem, które wypełniają kabinę naturalnym światłem. Model dysponuje powierzchnią przeszkloną wynoszącą 5,30 m2. Pakiet Lounge obejmuje fotele przednie z funkcją masażu, fotel Relax dla pasażera z przodu z przedłużeniem na nogi oraz zagłówki Relax.
Asymetryczna deska rozdzielcza łączy różnorodne kolory i materiały. Na stanowisku kierowcy dominuje technologiczna czerń, która po stronie pasażera przechodzi w nieco jaśniejszy odcień (Ardoise lub Champagne w zależności od wybranej tonacji wnętrza) z efektem połysku. Satynowe chromy i czarne błyszczące wstawki urozmaicają wygląd deski. Wiele uwagi poświęcono też panelom drzwiowym: wewnętrzna strona drzwi ozdobiona została oryginalnym, wygrawerowanym laserowo motywem. Dbałość widać nawet w najdrobniejszych szczegółach.
Kształt siedzisk i wzór tapicerki nadają fotelom z przodu wygląd dwuosobowej kanapy. Nowy C4 Picasso dostępny jest również w wersji z tapicerką ze skóry Nappa w jasnej tonacji.
Dotykowy interfejs funkcji kierowania
Model wyposażony został w cyfrowy, intuicyjny interfejs ułatwiający jazdę. W centralną część deski wbudowane zostały dwa ekrany: dotykowy tablet 7″ i panoramiczny ekran 12″ wysokiej rozdzielczości. Dostępny w standardzie 7-calowy tablet dotykowy z 7 sensorycznymi przyciskami zapewnia obsługę wszystkich funkcji samochodu: dwustrefowej klimatyzacji, nawigacji, systemu audio, telefonu, innych systemów wspomagających prowadzenie, usług z zakresu łączności. Wszystkie przełączniki sterujące funkcjami znajdują się w zasięgu ręki.
Ekran 12’’ HD wyświetla najważniejsze informacje dotyczące jazdy i może być konfigurowany przez kierowcę w dowolnym momencie. Kierowca ma możliwość, w zależności od potrzeb, wyboru informacji, które będą wyświetlane na ekranie, np. informacje na temat nawigacji lub dotyczące funkcji wspomagania prowadzenia. Może nawet w bardzo prosty sposób ustawić na ekranie tapetę, wybierając zdjęcie z własnej galerii zapisanej na podłączonej do systemu pamięci USB.
Za pośrednictwem dotykowego 7-calowego tabletu kierowca ma dostęp do portalu Citroen Multicity Connect, oferującego wiele przydatnych aplikacji, które ułatwiają życie kierowcy i pasażerom, wskazując m. in. najbliższą stację paliw, wyszukując hotel lub restaurację, podając komunikaty pogodowe czy alarmując o strefach o znacznym natężeniu ruchu.
Systemy i technologie
Oprócz funkcji użytecznych na co dzień, takich jak zdalny dostęp i uruchamianie bez kluczyka (ADML), elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika czy też kamera cofania, C4 Picasso proponuje rozwiązania, które ułatwiają prowadzenie samochodu i sprzyjają odprężeniu za kierownicą, a wśród nich:
– kamera 360 stopni: dzięki czterem kamerom zewnętrznym system wyświetla widok samochodu „z lotu ptaka”, obraz strefy znajdującej się za samochodem lub praktyczny przy wyjeździe z garażu panoramiczny widok z kamery przedniej; poszerzone pole widzenia ułatwia manewry;
– system Park Assist: wspomagający parkowanie układ pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe, a po zaakceptowaniu miejsca samochód wykonuje manewr parkowania, zarówno przy parkowaniu w kopertę jak i wjeździe prostopadle tyłem: zadaniem kierowcy jest tylko kontrola prędkości i hamowanie.
Nowy C4 Picasso korzysta z licznych technologii, których zadaniem jest przewidywanie niebezpiecznych sytuacji na drodze i wspomaganie kierowcy w ich pokonywaniu:
– Aktywny tempomat, korzystający z czujnika usytuowanego w przednim zderzaku, wykrywa i ostrzega kierowcę o zredukowaniu prędkości przez samochód jadący z przodu. Utrzymuje stały, uzależniony od prędkości odstęp od jadącego przed nim samochodu, oddziałując na przyśpieszenie i hamowanie silnikiem w zakresie różnicy prędkości ok. 25 km/h. Gdy pojazd zniknie z pola widzenia i pas jest wolny, samochód automatycznie wraca do zadanej wcześniej prędkości.
– Aktywne pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu wyposażone są w mechanizm, który w przypadku niebezpieczeństwa automatycznie napina pas, zapewniając maksymalną ochronę. Ponadto, w modelach wyposażonych w alarm niezamierzonego przekroczenia linii AFIL drugiej generacji, kierowca ostrzegany jest o przekroczeniu linii na jezdni za pomocą wibracji pasa bezpieczeństwa.
– Na podstawie obrazu zarejestrowanego przez miniaturową kamerę wbudowaną w wewnętrzne lusterko wsteczne, funkcja automatycznego przełączania świateł samoczynnie włącza i wyłącza światła drogowe w zależności od natężenia światła i warunków na drodze. Pozwala to również na zastosowanie nowej generacji alarmu niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL) o większej skuteczności.
– System kontroli martwego pola ostrzega kierowcę o obecności innego pojazdu w martwym polu samochodu za pomocą pomarańczowych diod zlokalizowanych w lusterkach bocznych. Dzięki 4 ultradźwiękowym czujnikom usytuowanym w przednim i tylnym zderzaku, ten aktywny przy prędkości od 12 do 140 km/h system kontroluje strefę, która rozciąga się od lusterka bocznego z przodu do około 5 m za zderzakiem tylnym i 3,5 m na boki samochodu.
– Citroen eTouch to usługa, która dzięki wbudowanej karcie SIM, obejmuje między innymi funkcję wezwania pomocy i assistance z lokalizacją (w zależności od kraju), dwie usługi bezpłatne i dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, które gwarantują precyzyjną lokalizację samochodu i szybką interwencję odpowiednich służb w razie awarii lub wypadku.
C4 Picasso będzie testowany do momentu wprowadzenia na rynek na dystansie 2,5 milionów kilometrów w różnych krajach i różnych sytuacjach na drodze, nawet tych najbardziej ekstremalnych.
Nowatorska konstrukcja
Zastosowanie modułowej płyty podłogowej EMP2 umożliwiło zwiększenie rozstawu osi, co bezpośrednio przyczyniło się do zwiększenia przestronności wnętrza. W porównaniu z poprzednikiem, nowy C4 Picasso jest bardziej kompaktowy na zewnątrz, oferując jednocześnie więcej przestrzeni w kabinie:
– o 40 mm krótszy dla bardziej kompaktowych gabarytów – o 55 mm większy rozstaw osi;
– dodatkowe 40 litrów pojemności bagażnika pozwala uzyskać nawet do 630 litrów po przesunięciu maksymalnie do przodu foteli 2. rzędu;
– po złożeniu oparcia fotela pasażera z przodu do pozycji stolika, wnętrze zwiększa objętość ładunkową (do ponad 2,5 m3);
– trzy indywidualne fotele tej samej szerokości w rzędzie 2 składane są na płasko, posiadają oparcia z regulacją kąta nachylenia i są regulowane wzdłużnie, zwiększając możliwości adaptacji kabiny.
Nowy Citroen C4 Picasso posiada liczne schowki, rozmieszczone w całej kabinie. Oświetlony schowek w centralnej części deski rozdzielczej jest wyposażony w gniazdo jack, port USB i gniazdo 220V. W konsoli usytuowanej pomiędzy fotelami pasażera i kierowcy, z możliwością demontażu w wersjach z manualną elektronicznie sterowaną skrzynią biegów, trzymać można w zasięgu ręki osobiste przedmioty. Ponadto, dostępne są też schowki pod fotelami z przodu i w panelach drzwi, siatki i stoliki w oparciach foteli 1. rzędu z lampkami LED i zamykane schowki w podłodze w 2. rzędzie, praktyczne w codziennym użytkowaniu.
Silniki
Aby sprostać normom emisji CO2, ciężar został zredukowany o 140 kg w stosunku do poprzedniej generacji tego modelu. C4 Picasso jest pierwszym kompaktowym minivanem z silnikiem spalinowym, który wykazuje emisję poniżej 100 g CO2/km. Silnik e-HDi 90 KM Airdream, montowany z najnowszej generacji 6-przełożeniową manualną elektronicznie sterowaną skrzynią biegów ETG6, emituje tylko 98 g CO2 /km, tzn. spala w cyklu mieszanym 3,8 l/100 km.
Wszystkie silniki Diesla wyposażone zostały w technologię Stop&Start (z wyjątkiem HDi 90 KM z mechaniczną skrzynią biegów). Najczęściej wybierany silnik z gamy czyli e-HDi 115 KM emituje 104 gramów CO2 w wersji ze skrzynią ETG6 (105 gramów CO2 w wersji ze skrzynią manualną) i spala w cyklu mieszanym 4 l /100 km.
Nowy C4 Picasso będzie pierwszym modelem marki korzystającym ze spełniającego normy Euro 6 silnika BlueHDi: o mocy 150 KM i emisji 110 g CO2/km, który wyposażony został w moduł SCR (selective catalytic reduction)
Oprócz 6-przełożeniowej manualnej skrzyni biegów, dostępnej z silnikami Diesla (z wyjątkiem HDi 90 KM), w ofercie pojawia się nowa 6-przełożeniowa manualna elektronicznie sterowana przekładnia ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds) o udoskonalonych parametrach, montowana z silnikami e-HDi 90 KM i e-HDi 115 KM. Oferuje ona kierowcy możliwość przełączania trybu jazdy z manualnego na automatyczny i odwrotnie, w zależności od sytuacji. Skrzynia posiada funkcję pełzania (po włączeniu trybu jazdy samochód zaczyna bardzo powoli jechać do przodu, bez konieczności wciskania pedału gazu).
Dzięki odpowiednio dobranym parametrom pracy pedału przyśpieszenia i optymalnemu dozowaniu mieszanki paliwowej osiągnięty został duży komfort przy ruszaniu i w czasie jazdy. Przekładnia wykorzystując płynną modulację obrotów przy zmianie przełożeń w trakcie przyspieszania, poprawia dynamikę i komfort jazdy. Odpowiednio dobrane przełożenia zwiększają także jej wydajność. Oferta skrzyń biegów uzupełniona zostanie o 6-przełożeniową przekładnię automatyczną, która dostępna będzie w pierwszym półroczu 2014 roku.
Zawieszenie
Mocnym atutem nowego Citroena jest zawieszenie, którym uzyskano kompromis pomiędzy komfortem jazdy i trzymaniem się drogi. Zmieniono w nim mocowanie amortyzatorów. Uzyskano też godny uznania poziom komfortu akustycznego i wytłumienia wibracji, dzięki:
– zastosowaniu elektrycznego wspomagania układu kierowniczego dla lepszej filtracji nierówności drogi na kolumnie kierownicy;
– wytłumieniu hałasów toczenia i filtracji przedniego zawieszenia;
– użyciu nowych podkładek elastycznych w tylnej części zawieszenia, składających się z dwóch rodzajów materiałów.
Większość tych ulepszeń osiągnięto dzięki wykorzystaniu nowej płyty podłogowej EMP2.
Ponadto, nowy C4 Picasso wyposażony jest w Inteligentny System Kontroli Trakcji, który zwiększa skuteczność przeniesienia napędu na terenach o obniżonej przyczepności. Zapewnia większy komfort i lepsze trzymanie się drogi we wszystkich sytuacjach.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.